Učitelia sa cítia vyčerpaní, mnohí uvažujú o odchode z profesie. Stres im spôsobuje nedostatok uznania, komunikácia s rodičmi a nízke platové ohodnotenie.
Až 66 percent učiteľov zažíva v poslednom školskom roku viac stresu ako po iné roky. Vyplýva to z prieskumu Inštitútu duševného zdravia a pozitívnej edukácie Konvalinka na tému duševného zdravia a wellbeingu slovenských učiteľov.

Až 95 percent učiteľov vo svojej práci pociťuje stres v nejakej intenzite. Strednú mieru stresu uviedlo 40 percent a 20 percent vníma vo svojej práci vysokú mieru stresu. Až 89 percent učiteľov na sebe v tomto školskom roku pozorovalo niektoré psychosomatické príznaky.

Takmer 60 percent učiteľov uvádza, že sa cítilo v tomto období vyčerpane. Len 11 percent učiteľov uvádza, že nebadalo na sebe žiadne negatívne fyzické príznaky a cíti sa dobre.

Učitelia uviedli, že najväčším zdrojom stresu je pre nich nedostatok uznania a slabé vnímanie profesie učiteľa spoločnosťou. Takmer 35 percent učiteľov uviedlo, že za zdroj stresu považuje komunikáciu s rodičmi. K zdrojom stresu patrí aj platové ohodnotenie. To je zdrojom stresu pre 14 percent učiteľov.

Najnegatívnejší dosah na duševné zdravie učiteľov mali počas aktuálneho školského roka neustále zmeny pravidiel fungovania škôl. Druhou najsilnejšou skutočnosťou bolo prekrývanie pracovného a súkromného prostredia. Významným sa ukázalo aj správanie žiakov počas dištančného vzdelávania, ktoré uviedlo 30 percent učiteľov.

Takmer polovica učiteľov zvažovala počas tohto školského roka odchod z profesie. Prekážajú im neustále zmeny v školstve, cítia sa vyčerpane, pracovne preťažení alebo vnímajú veľa administratívy.

Do prieskumu sa od 15. marca do 15. apríla zapojilo 1756 učiteľov z celého Slovenska. Na otázky prieskumu odpovedali učitelia materských, základných i stredných škôl, základných umeleckých škôl, špeciálni pedagógovia a riaditelia škôl.

(tasr)