• Podporte našu redakciu
  • Prihlásiť sa do účtu
  • Kúpiť predplatné
  • Slovensko
  • Svet
  • Kresťanstvo
  • Komentáre
  • Kultúra
  • Šport
  • Rozhovory
Streda 25. máj 2022

Pevný bod
vo svete informácií

Štandard

  • Slovensko
  • Svet
  • Kresťanstvo
  • Komentáre
  • Kultúra
  • Šport
  • Rozhovory
  • O nás
  • Redakcia
  • Kontakty
  • Inzercia
  • GDPR
  • Predplatné
14. mája, 10:50

Je otázne, či Slovensko vyrobí aspoň toľko vozidiel ako vlani. Výroba automobilov patrí k  najviac postihnutým odvetviam ekonomiky.

Výroba automobilov patrí k  najviac postihnutým odvetviam ekonomiky. Po problémoch spôsobených pandémiou nového koronavírusu sa automobilky museli vyrovnávať aj s nedostatkom polovodičov, neskôr aj s nedostatkom ďalších komponentov a materiálov. V tomto roku sa pridali problémy spôsobené vojenským konfliktom na Ukrajine a nepoľavuje ani tlak EÚ na znižovanie emisií. Nie je preto isté, či sa slovenským automobilkám podarí vyrobiť aspoň toľko vozidiel ako vlani, upozornila nadnárodná spoločnosť Expense Reduction Analysts (ERA).

„Na základe analýzy výsledkov a údajov za roky 2019 až 2021 musíme skonštatovať, že hádam nebolo iné odvetvie priemyslu v SR, no rovnako aj v Európskej únii, západnej Európy či celosvetovo, ktoré by sústredilo všetky dopady globálnej krízy v ekonomike,“ upozornil  senior konzultant ERA Juraj Janči. „Momentálne sme v štádiu zhodnotenia očakávaní a bude otázne, či Slovensko vyrobí aspoň toľko vozidiel, čo v roku 2021,“ dodal. Na Slovensku sa vlani vyrobilo viac ako milión automobilov.

„Často nie je problém vyrobiť samotné telo vozidla spolu s motorom a kolesami, ale je problém s finalizáciou elektroniky áut, ich infotaimentu a podobne,“ konštatuje Janči s tým, že pri výrobných závodoch sa tak začali hromadiť flotily vozidiel čakajúce na podstatný diel v rámci elektroniky alebo kabeláže vozidla.

Na Slovensku sú aj automobilky, ktoré nepociťujú krízu výpadku výrobných komponentov a ostatné dosahy až tak intenzívne. Sú nimi podľa Jančiho napríklad kórejský výrobca Hyundai/Kia, ktorý si zaobstaral čipy v predstihu, či francúzska automobilka Stellantis, ktorá v závode pri Trnave vyrába populárne modely Citröen C3 a Peugeot 208. Budúcnosť je však podľa odborníka neistá u všetkých rovnako.

(tasr)

Zdieľať Páči sa mi to

Pevný bod vo svete informácií

Štandard

  • Slovensko
  • Svet
  • Kresťanstvo
  • Komentáre
  • Kultúra
  • Šport
  • Rozhovory
  • O nás
  • Redakcia
  • Kontakty
  • Inzercia
  • GDPR
  • Predplatné
© Všetky práva vyhradené
Táto stránka využíva súbory cookies. Súhlasíte s ich používaním? Bližšie informácie TU.