Rušňovodiči chýbajú nielen pre pandémiu, podľa ministra Doležala aj pre dlhodobé neriešenie tohto problému.

Dôvodom nedostatku rušňovodičov, pre ktorý bolo v tomto týždni odrieknutých takmer 80 vlakov národného osobného dopravcu, je nielen COVID-19, ale aj dlhodobé neriešenie tohto problému. Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nom. Sme rodina) tvrdí, že sú krátkodobé veci, ktoré mohli riešiť, pričom vzdelanie rušňovodiča trvá dvanásť až šestnásť mesiacov.

Železniční odborári podľa ministra v kolektívnej zmluve dovolili zvýšiť základný pracovný týždeň na 36 hodín, čo umožní získať niekoľko hodín v prospech každého rušňovodiča. „Zdvihli sme základné aj osobné prémie. Ideme zaviesť tzv. náborový príspevok pri získavaní nových rušňovodičov. Čo sa týka mzdového ohodnotenia, v roku 2022 by hrubý príjem rušňovodiča po zarátaní nadčasov mohol byť až 1 700 eur,” informoval Doležal vo štvrtok na sociálnej sieti.

Nedostatok rušňovodičov podľa ministra dopravy súvisí aj s tým, že ich preberajú súkromní dopravcovia. „Nedokážeme vytvoriť také flexibilné a atraktívne podmienky, ako napríklad súkromný dopravca. Ale o to sa práve týmito opatreniami snažíme,” uviedol Doležal. Okrem náborového príspevku 1 200 eur pre rušňovodičov podľa neho bude aj príspevok na ubytovanie 400 eur za mesiac a rôzne iné benefity.

Za potrebné označil aj reštartovanie ich vzdelávania, ktoré bolo počas pandemickej situácie pozastavené. „Máme nové školiace centrum vo Vrútkach, kde sa budeme snažiť aj vďaka týmto bonusom školiť našich nových, vlastných rušňovodičov. Potom bude už len úloha si ich udržať, aby neprešli ku konkurencii,” dodal minister dopravy.

(sita)