Úrazovosť počas leta oproti vlaňajšku klesla. Potvrdila to Horská záchranná služba.

Úrazovosť v slovenských horách počas leta oproti vlaňajšku klesla. Na svojej webovej stránke to potvrdila Horská záchranná služba (HZS). Letná sezóna 2021 sa podľa nej podobne ako v roku 2020 niesla v duchu protipandemických opatrení.

„Množstvo Slovákov sa opäť rozhodlo tráviť leto v našich horách. Tento rok sme počas letnej sezóny vzhľadom na miernejšie opatrenia proti šíreniu ochorenia COVID-19 zaznamenali zvýšený pohyb zahraničných turistov z Českej republiky, Poľska, Maďarska, Ukrajiny, ale aj Nemecka a Rakúska,“ uviedlo HZS.

Celkovo od 1. júna do 31. októbra zasahovali záchranári 478-krát. To oproti rovnakému obdobiu vlaňajšieho roka predstavuje mierny pokles zhruba o sedem percent. „Opäť najsilnejším mesiacom bol august, keď záchranári pomáhali 145 turistom a horolezcom,“ konkretizuje HZS s tým, že najviac zásahov bolo vo Vysokých Tatrách, nasledujú Malá a Veľká Fatra.

Medzi zraneniami prevládali ľahšie a stredne ťažké poranenia končatín a vyčerpania, prevažne na turisticky značených chodníkoch. V horolezeckom teréne bola potrebná pomoc horských záchranárov v 46 prípadoch. „Žiaľ, oproti predchádzajúcemu roku stúpol počet srdcových zlyhaní s následnou potrebou resuscitáciou z desiatich na 15,“ dodáva HZS. Počas letnej turistickej sezóny si hory vyžiadali 16 ľudských životov. Za rovnaké obdobie roka 2020 zahynulo v horách 22 osôb.

Najpočetnejšou skupinou návštevníkov hôr ostávajú za posledné roky Slováci. Túto letnú sezónu potrebovalo pomoc horských záchranárov 332 z nich. Za nimi nasledujú českí turisti a návštevníci z Poľska.

Operačné stredisko tiesňového volania prijalo v hodnotenom období celkovo 582 tiesňových volaní, čo je oproti predchádzajúcemu roku len nepatrný nárast o 1,5 percenta. Nie vo všetkých prípadoch však bol potrebný výjazd záchranárov. „Volajúcim vedeli operátori HZS hlavne pri zablúdení pomôcť aj telefonickou navigáciou za pomoci lokalizačného linku či aplikácie HZS, ktorú užívatelia postupne častejšie začínajú využívať aj na privolanie pomoci,“ upozornila HZS.

V auguste bola predstavená jej nová vylepšená verzia spolu s portálom pre operátorov tiesňovej linky. Ten uľahčí lokalizáciu a prípadnú potrebnú navigáciu volajúceho aj bez potreby nainštalovania aplikácie. Operátorovi ponúka aj možnosť začať s volajúcim online chat, pričom sa dajú posielať napríklad fotografie z miesta nehody či konkrétnych zranení.

(tasr)