Za avizovaným koncom spaľovacích motorov v Európe je viac politiky ako ekológie.  

Európska komisia predstavila v polovici júla plán Fit for 55, čo by sme mohli voľne interpretovať výrazom – zdravým poklusom k zníženiu emisií do roku 2030 o 55 percent. Jedným z avizovaných zámerov je skončiť s predajom automobilov so spaľovacími motormi do roku 2035.

Hlavný dôvod? Stopnúť emisie skleníkových plynov, ktoré produkujú automobily. Nejdem spochybňovať úmysel ozdraviť našu atmosféru, i keď potiahnuť bude musieť celý svet, lebo inak bude sebabičujúca sa Európska únia v konkurenčnej nevýhode. Riziko naznačilo pondelňajšie odmietavé stanovisko Číny, ktorá je proti uhlíkovému clu pri dovoze tovarov na starý kontinent.

Otázka je, či má práve Európska komisia – ktorá má ďaleko od toho, aby bola plnohodnotnou exekutívou Únie – prichádzať s nejakými zaväzujúcimi strategickými líniami. Úmyslom staršieho projektu Zelenej dohody (Green Deal) a podrobnejšieho plánu Fit for 55 je zaviazať rozličnými opatreniami členské štáty na plnenie cieľov v používaní obnoviteľných zdrojov energie, znižovaní emisií skleníkových plynov a všeobecne v redukovaní spotreby energie.

To je mimoriadne ambiciózny zámer. Hoci jednotlivé body plánu Európskej komisie budú musieť prejsť schvaľovacím procesom, kde bude potrebný súhlas každého členského štátu, všeobecne možno očakávať, že naklonená väčšina štátov bude rozličnými spôsobmi presviedčať menšinu, aby sa podvolila. Tlak môže vyzerať ako ten súčasný v prípade Maďarska, ktoré nedávno schválilo zákon obmedzujúci vyučovanie LGBT agendy v školách. Spolu 18 členských štátov nalieha, aby sa od tohto kroku odvrátilo a už prichádzajú aj finančné nátlaky z Bruselu.   

(viac…)

Zadajte váš email a čítajte mesiac zadarmo alebo sa prihláste do svojho účtu.

Zdieľať

To najlepšie
zo Štandardu

Štandard

Prihláste sa na odber
najlepších článkov týždňa
na denníku štandard.