Novinka zvaná turistický semafor sa zatiaľ neosvedčila. Červenou označoval aj chodníky, ktoré boli takmer prázdne. Niektorým chatárom to počas zložitej pandemickej sezóny odlákalo turistov, ktorí mali namierené do Tatier. Podľa úradov je už chyba opravená.

Ministerstvo životného prostredia (MŽP) spolu so Štátnou ochranou prírody (ŠOP) spustilo v sobotu 10. júla takzvaný turistický semafor. Ide o internetovú aplikáciu, ktorá má pomôcť turistom získať informácie o vyťaženosti rôznych miest v národných parkoch či chránených oblastiach. Cieľom aplikácie je, aby nevznikali príliš veľké davy ľudí na obľúbených miestach.

Semafor rozdeľuje jednotlivé lokality na tri farby – červenú, oranžovú a zelenú. Ako pri jazde autom, zelená značí, že na mieste je málo ľudí. Oranžová upozorňuje, že počet návštevníkov je väčší a varuje turistov, aby to vzali do úvahy pri návšteve. Pri červenej nájdete hlásenie: „Na tomto mieste je aktuálne veľa turistov. Odporúčame vám zvoliť si inú oblasť.“

Ako však upozornila na sociálnej sieti stránka tatranskej Zbojníckej chaty, semafor nefungoval správne. Podľa turistického semaforu bol chodník na Zbojnícku chatu červený a mal byť preplnený. V skutočnosti v doline takmer nikto nebol, čo chatár dokázal fotkami.

Červený, ale skoro prázdny

„Na turistickom semafore naša dolina stále v červenom, no aktuálne o 10:09 úplne prázdny chodník. Ďakujeme Vám ministerstvo životného prostredia a ŠOP,“ píše stránka. O tomto probléme varovali už v pondelok. Semafor sa pritom aktualizuje každý deň o desiatej hodine doobeda.

Návštevníkov vtedy vyzvali, aby sa semaforom neriadili: „Ľudí je málo, bojujeme s dobou, ktorú máme, aby tu naša chata mohla pre vás stále byť. Ako všetci, aj naša chata má veľké problémy kvôli pandémii, prichádzame o zahraničných turistov a ešte k tomu nám životné prostredie v dobe, keď je v doline 15 ľudí, pridáva a zaraďuje našu dolinu medzi červené oblasti plné ľudí.“

Problém opravili

Rezort životného prostredia na chybu zareagoval a v utorok poobede už boli spomínane trasy zelené. Systém podľa hovorkyne ŠOP SR Kristíny Bockovej môže ukázať, že nástup do niektorej doliny je zahustený. Turisti sa následne rozdelia na iné chodníky a v konečnom dôsledku nemusia do danej chaty prísť všetci turisti. Po upozornení Zbojníckej chaty skontrolovali funkčnosť systému a celý IT proces opravili.

Catherine Černochová z tlačového oddelenia MŽP pripomenula, že údaje o návštevnosti poskytujú do semaforu pracovníci ŠOP. Každý národný park a chránená krajinná oblasť má vlastný dotazník, v ktorom sú vopred dohodnuté lokality.

Tie vybrali podľa historických skúseností a monitorujú tak strategické body, odkiaľ sa následne chodníky rozdeľujú, opísala. „Ak občania majú pocit, že semafor neukazuje pravdivo, môžu vec nahlásiť na [email protected],“ uviedlo ministerstvo aj ochranári.

Zdieľať

To najlepšie
zo Štandardu

Štandard

Prihláste sa na odber
najlepších článkov týždňa
na denníku štandard.