Telgárt má na mapách železníc osobitný význam pre jedinečné inžinierske dielo. Do histórie sa s ním zapísali príbehy štrajkujúcich robotníkov či samovražda vedúceho stavby. Onedlho uplynie 85 rokov od spustenia železničnej dopravy z Horehronia do Košíc.

Slovensko križuje mnoho ciest, jedna z nich s označením I/66 vedie zo Šiah do Tatranskej Javoriny, teda od hraníc s Maďarskom po tie poľské.

Medzi východným hrebeňom Nízkych Tatier a severnou hranicou Muránskej planiny, tesne pred vstupom do Slovenského raja, prechádza aj dedinou Telgárt.

telgárt
Cesta I/66 prechádza okrem Telgártu aj popri Chmarošskom viadukte a prameni rieky Hron. Foto: Martin Minka

Komunistické Švermovo a grékokatolícka farnosť

Telgárt, v časoch totality premenovaný na Švermovo, je jednou z najvýchodnejších obcí Banskobystrického samosprávneho kraja a najvýchodnejšia dedina okresu Brezno.

Medzi niečo vyše tisícpäťsto obyvateľmi prevláda gréckokatolícke vierovyznanie. Má fungujúcu farnosť a Kostol Svätého Ducha.

Predtým, než ako dedina počas Slovenského národného povstania vyhorel, zohral Telgárt dôležitú úlohu v 30. rokoch 20. storočia. Vtedy nadišiel čas spojiť železnicou Červenú skalu a Margecany. Toto spojenie je dodnes jedným z variantov cesty vlakom zo západného Slovenska do Košíc.

Jedenásť rokov od schválenia po prvý výkop

Potrebu nového železničného spojenia registrovali už začiatkom 20. rokov 20. storočia, keď odsúhlasili výstavbu úseku Červená skala – Margecany.

Najväčšou inžinierskou výzvou sa pre svoju členitosť stal práve Telgárt. Spomedzi mnohých nápadov bolo nakoniec za najprijateľnejšie uznané vybudovanie slučky s dĺžkou vyše dvoch kilometrov. Vlaky na nej prekonávajú prevýšenie 31 metrov do sedla Besník.

(viac…)
Zdieľať

To najlepšie
zo Štandardu

Štandard

Prihláste sa na odber
najlepších článkov týždňa
na denníku štandard.