Prerazia elektrické kamióny? Trio najväčších výrobcov ohlásilo mohutnú investíciu do nabíjačiek

Mercedes-Benz eActros, ilustračná snímka.. Foto: Mercedes Benz Mercedes-Benz eActros, ilustračná snímka.. Foto: Mercedes Benz

Na zelenú vlnu naskočili aj najväčší producenti nákladných automobilov v Európe. Do siete nabíjacích staníc plánujú investovať v rámci spoločného podniku pol miliardy eur.

Elektromobiltu často chápeme takmer ako výlučnú doménu osobných automobilov, prípadne iných prostriedkov slúžiacich na individuálnu dopravu. Na opačnom konci cestného spektra, pri nákladných vozidlách, je elektrický pohon – až na pár výnimiek – stále tabu.

Ako však informuje denník Financial Times, dlho to platiť nemusí. Traja najväčší európski výrobcovia nákladných vozidiel Volvo Group, Daimler Trucks a Traton plánujú vybudovať špeciálnu superrýchlu sieť nabíjacích staníc zameranú práve na ťažkotonážne cestné koráby. Sľubujú si od toho rozšírenie segmentu a rýchlejší prechod do éry elektromobilizmu.

Spomenuté automobilky v pondelok ohlásili založenie spoločného podniku, ktorý investuje 500 miliónov eur do 1 700 nabíjačiek a bude sa usilovať o získanie verejného financovania. V sektore nákladnej dopravy odhadujú, že do roku 2030 budú v celej Európe potrebovať až 50-tisíc nabíjačiek.

Tempo nabíjania budú musieť schváliť

Rýchlosti nabíjania sa budú pohybovať v rozmedzí od 50 kilowattov pri nočnom státí až po 750 kilowattov, čo je výkon schopný naplniť batériu nákladného auta za zhruba 45 minút. Tieto supernabíjačky však ešte bude musieť odklepnúť regulačný orgán.

Na porovnanie, najsilnejšie dostupné nabíjačky na osobné elektrické vozidlá sú schopné odovzdávať iba 350 kilowattov. Na Slovensku je ich len pár, čo však nepredstavuje faktickú prekážku vzhľadom na to, že automobily takéto rýchle nabíjanie zatiaľ nepodporujú.

Azda najznámejší model elektrického kamiónu Tesla Semi. Foto: Facebook

Výrobcovia budú mať čo robiť

„Momentálne máme v celej Európe iba desať nabíjacích staníc, takže treba vykonať ešte veľa práce,“ uviedol v pondelok pre Financial Times výkonný riaditeľ spoločnosti Traton (vlastniacej značky Man a Scania) Matthias Gründler.

Martin Lundstedt, ktorý zastáva post výkonného riaditeľa spoločnosti Volvo Group, kolegu doplnil: „Aby sa uskutočnil tento prechod, budeme potrebovať nielen vozidlá, ale aj spoľahlivú verejnú sieť.“

Najväčší šiesti európski výrobcovia nákladných vozidiel sa vlani zaviazali, že do roku 2040 vylúčia z ponuky znečisťujúce autá s naftovým agregátom, avšak výzvy spojené s dekarbonizáciou najťažších vozidiel na cestách sú značné.

Nákladné vozidlá poháňané elektrickou energiou musia byť vybavené veľkým množstvom ťažkých akumulátorov alebo sa musia veľmi často nabíjať, čo je nočnou morou špedičných spoločností spoliehajúcich sa na minimalizáciu prestojov a znižovanie prevádzkových nákladov.

Skeptici takisto argumentujú, že plánovaný prechod na elektrickú energiu pri nákladných vozidlách má ešte menšie opodstatnenie ako pri osobných a hovoria o umelom byrokratickom tlaku. Ako vhodnejšie palivá v tejto fáze vývoja stále skloňujú naftu, prípadne vodík.

Vozidlá sú sčasti pripravené

Spomenutí producenti pritom nezaháľajú ani v príprave na produkciu e-truckov. Spoločnosť Volvo minulý rok oznámila, že od roku 2021 si budú môcť zákazníci v Európe objednať celý rad ťažkých vozidiel s elektrickým pohonom. V závislosti od veľkosti batérie by tieto obrie stroje mohli prejsť 300 kilometrov na jedno nabitie.

Rovnako postupuje aj Scania, ktorá najprv elektrifikuje svoje menšie modely zo série L a P, ktoré budú dodávať s akumulátorom s kapacitou 165 alebo 300 kilowatthodín. Batérie sa budú okrem iného v pohybe neustále nabíjať prostredníctvom rekuperačnej brzdnej energie.

Minulý týždeň Daimler, najväčší svetový výrobca nákladných vozidiel, predstavil prvý diaľkový elektrický nákladný automobil Mercedes eActros. Jeho veľkou slabinou však bude, minimálne zo začiatku, cena. Z peňaženky záujemcu vysaje zhruba trikrát toľko peňazí ako porovnateľný nákladiak s naftovým motorom. Aj z toho dôvodu sa zo začiatku predpokladá nižší záujem.


Ďalšie články