Stopka európskemu superštátu a masovej migrácii. Orbán spustil reklamu aj na Slovensku

Viktor Orbán Viktor Orbán. Foto: TASR/AP

Premiér Maďarska Viktor Orbán pred niekoľkými dňami zaplavil stránky európskych novín reklamou na reformu EÚ. Upozornil na budovanie takzvaného superštátu, nedostatok demokracie, hrozbu masovej migrácie a apeloval aj na vstup Srbov do tohto spoločenstva.

Maďarský predseda vlády Viktor Orbán čelí v poslednom období v Európskej únie masívnej ostrakizácii. Dôvodom sú legislatívne zmeny, ktoré stavajú mimo zákon propagáciu homosexuality a zmeny pohlavia medzi mladými ľuďmi do 18 rokov.

Jeho pozícia vo vzťahu k iným krajinám však nie je len defenzívna. Svedčí o tom rozsiahla informačná kampaň zameraná na reformu Únie, ktorú šéf vládneho Fideszu rozprúdil naprieč veľkými médiami na starom kontinente.

Orbán v siedmich bodoch tvrdí, že v Bruseli sa buduje superštát, kritizuje čoraz užšiu integráciu, odmieta vplyv nevolených mimovládnych organizácií, varuje pred masovou migráciou a pandémiami, sťažuje sa na demokratický deficit europarlamentu a navrhuje, aby bolo Srbsko prijaté medzi členské štáty.

Foto: Maďarská vláda

V línii s minulými vyjadreniami

Portál Echo24 upozornil, že podobné a obsiahlejšie myšlienky zazneli z úst maďarského lídra pri nedávnej príležitosti štátneho sviatku, ktorý naši južní susedia slávili pri príležitosti uplynutia 30 rokov od odchodu posledného sovietskeho okupačného vojaka zo svojho územia.

„História Európy sa nezmenila sama od seba, my sme ju zmenili. Vieme, že teraz, keď sa Európska únia dostane do problémov, sama neopraví svoje cesty, nezmení sa a neprepne na správnu cestu. Musíme napraviť jej spôsoby, musíme to zmeniť a priviesť ju späť na správnu cestu, cestu, ktorá bola kedysi úspešná,“ povedal vtedy.

Propagácia ďaleko za hranicami Maďarska

Írsky denník Irish Times uvádza, že reklama bola pravdepodobne financovaná z verejných zdrojov. V hornej časti ju sprevádzajú insígnie maďarskej vlády a v spodnej sa nachádza Orbánov vlastnoručný podpis.

Krátky návrh od národno-konzervatívneho politika sa dostal napríklad do dánskych novín Jyllands-Posten, reklama vyšla v pravicovom španielskom denníku ABC a dostala sa aj do francúzskeho Le Figaro či českej Mladej fronty Dnes.

Niektorí vystavili stopku

Vo viacerých médiách však Orbánove „sedmoro“ priestor nenašlo. Napríklad, belgický denník La Libre Belgique publikoval príbeh o tom, ako reklamu odmietol. Opísal ju ako pokus maďarskej vlády „dostať svoje posolstvo do zahraničia bez žurnalistického filtra“.

Ešte ďalej zašiel De Standaard, rovnako pôsobiaci v Belgicku. Noviny radšej uprednostnili vlastný celostránkový inzerát s motívom dúhovej vlajky. „Milý Viktor. Žiadna vláda by nemala diktovať, ako hovoriť o láske,“ uviedlo médium. Šéfredaktor Karel Verhoeven vysvetlil, že noviny nemôžu brať peniaze od vlády, ktorá pracovala na odstavení maďarských nezávislých médií.

Progresívni politici nie sú nadšení

Na rozhodnutie De Standaardu reagoval aj niekdajší šéf liberálnej frakcie v Európskom parlamente a jeden z najväčších Orbánových odporcov Guy Verhofstadt. Na sociálnej sieti napísal, že boj za lásku a slušnosť vždy vyhrajú a nechal sa počuť, že EÚ sa musí spojiť proti poškodzovaniu demokratických inštitúcií.

Španielskemu europoslancovi z Progresívnej aliancie socialistov a demokratov Ibanovi García del Blancovi sa nepáčilo porovnanie migrantov so zdravotnou pandémiou. Uviedol tiež, že „neliberálny posun Maďarska je nezlučiteľný s hodnotami Európskej únie“.

Aj na Slovensku

Orbánova reklama sa však objavila aj na našej pôde, konkrétne v pondelkovom vydaní Hospodárskych novín. To na Slovensku medzi novinármi podnietilo debatu o tom, či sa môže zopakovať scenár z cudziny, kde dostal krátky manifest stopku.

Podľa vyjadrenia Rady pre reklamu (RPR) by s takouto reklamou nemal byť problém, pokiaľ nenarúša etické pravidlá. Štandard so žiadosťou o vyjadrenie oslovil aj Asociáciu tlačených a digitálnych médií (ADTM). O prípadnú odpoveď budeme článok aktualizovať.


Ďalšie články