Na výrobu vozidiel bez spaľovacích motorov stále viac tlačí Európska komisia. Argumentuje potrebou znižovania emisií. Naprieč Európou sa preto vo veľkom investuje do výroby elektromobilov a Slovensko nie je výnimkou. Časť vedcov však upozorňuje, že zvýšenie počtu elektromobilov bude mať presne opačný efekt, ako tvorcovia európskej zelenej stratégie zamýšľajú.

Európska komisia v rámci Európskej zelenej dohody tlačí na to, aby na našich cestách bolo stále viac vozidiel, ktoré netvoria emisie. Ide najmä o elektromobily, ale napríklad aj autá na vodíkový pohon. V nasledujúcej dekáde by ich malo byť v Európe až 30 miliónov. K tejto dohode sa pridalo aj Slovensko a prejavuje sa to už i v zahraničných investíciách.

Premiér Eduard Heger (OĽaNO) a minister financií Igor Matovič (OĽaNO) v pondelok (28.6.) informovali o investícii za 180 miliónov, ktorú plánuje automobilka Stellantis Slovakia. Peniaze majú ísť na prípravu výroby, ktorá v trnavskej automobilke nahradí tú súčasnú. Najmä na modely malých áut, z ktorých veľká časť bude poháňaná práve elektromotormi.

Materský koncern Stellantis, pod ktorý patrí trnavská automobilka, vznikol len začiatkom tohto roka spojením francúzskeho PSA a taliansko-amerického Fiat Chrysler.

Snaha aspoň čiastočne nahradiť elektromobilmi bežné spaľovacie motory je nielen v Európe masívne podporovaná bojovníkmi za znižovanie emisií. Stále viac odborníkov však varuje, že to nie je cesta, ako dosiahnuť zníženie emisií.

Otvorené listy odborníkov

Dovedna 171 odborníkov, vedcov a expertov zo štátov naprieč Európou, ale aj mimo nej, vyzvalo v polovici júna Európsku komisiu otvoreným listom, aby v oblasti dopravy navrhla technologicky neutrálne právne predpisy na ochranu klímy. Tie majú vychádzať z udržateľnosti a reálneho znižovania emisií skleníkových plynov.

(viac…)
Zdieľať

To najlepšie
zo Štandardu

Štandard

Prihláste sa na odber
najlepších článkov týždňa
na denníku štandard.