Pápežov týždeň: Chudobných netreba počítať, treba ich objať

pápež František Pápež František. Foto: AP/TASR

Keďže sa blíži septembrová návšteva pápeža Františka na Slovensku, začali sme s novou rubrikou, kde približujeme, čomu sa Svätý Otec venuje, o čom hovorí a kde vystupuje.

Tento týždeň to budú najmä medzinárodné organizácie a konferencie. Po prvý raz sa pápež prihovoril bratislavskej konferencii Globsec o bezpečnosti. S ďalšími prejavmi vystúpil pred publikom Organizácie pre výživu a poľnohospodárstvo (FAO) a Medzinárodnej organizácie práce (ILO), kde hovoril o viacerých formách chudoby a zastal sa zraniteľných pracovníkov. Vyzval tiež na kultúru starostlivosti a zdôraznil, že Ježiš bol viac než len filantrop. Začíname ale v Bratislave.

Vôbec prvý raz sa pápež prihovoril medzinárodnému fóru Globsec v Bratislave, vystúpenie prebehlo distančne cez telemost. Vyzval k ekologickému obráteniu, k etike solidarity a politickej láske, pričom odsúdil iluzórny pocit bezpečia:

„Zvykli sme si nehanebne využívať a ničiť to, čo je majetkom všetkých a čo sa musí rešpektovať, čím sa vytvára ekologický dlh, ktorý budú splácať najmä chudobní a budúce generácie… Každé konanie potrebuje víziu: víziu celku a plnú nádeje, víziu ako tá, ktorú mal biblický prorok Izaiáš, ktorý videl, ako sa meče menia na radlá a kopije na viničné nože (por. Izaiáš 2, 4). Konať pre rozvoj všetkých znamená činiť dielo obrátenia. A hlavne (činiť) rozhodnutia, ktoré obrátia smrť na život, zbrane na jedlo.“

Prekvapivé pápežove vystúpenie pre Globsec zrejme súvisí najmä s tým, že išlo o podujatie, ktoré sa koná v Bratislave a František sa pripravuje na septembrovú návštevu Slovenska a Maďarska.

Existuje viac foriem chudoby aj medzi bohatými

František zverejnil posolstvo na Svetový deň chudobných, ktorý sa bude sláviť 14. novembra 2021. Pripomenul, že chudobní sú stále medzi nami, a že nás evanjelizujú, lebo nás pozývajú uzrieť v nich Kristovu tvár. V texte obvinil individualistický životný štýl, že je komplicom chudoby a často všetku zodpovednosť za ich neutešený stav prenáša na samotných núdznych. Chudobní sa podľa Svätého Otca nemajú počítať, ale objímať.

Podľa pápeža je nevyhnutné, aby sa zmenil prístup a zvýšila citlivosť voči nemajetným. S vážnosťou máme povedať, že aj my sme chudobní, čo nám môže pomôcť, aby sa núdzni naozaj stali súčasťou nášho života:

„Existuje veľa foriem chudoby tých „bohatých“, ktoré by sa dali vyliečiť bohatstvom „chudobných“, len keby sa stretli a spoznali! Nik nie je taký chudobný, že nemôže dať niečo zo seba. Chudobní nemôžu byť iba tí, ktorí prijímajú; musia byť uvedení do stavu, aby mohli dávať, pretože dobre vedia, ako odpovedať. Koľko je len príkladov toho, ako sa podeliť! Chudobní nás často učia solidarite a tomu, ako sa podeliť. Je pravda, sú to ľudia, ktorým niečo chýba, často im chýba veľa a dokonca aj to nutné, no nechýba im všetko, pretože si zachovávajú dôstojnosť Božích detí, ktorú im nemôže nič a nikto vziať.“

Nemyslime iba na naše záujmy

Pontifik v posolstve pre účastníkov konferencie Organizácie pre výživu a poľnohospodárstvo (FAO) prízvukoval obnovu hospodárstva po pandémii. Tá sa musí začať s obnovou „kultúry starostlivosti“ a odmietnutím individualizmu a agresivity takzvanej „kultúry vyraďovania“:

„Individuálna zodpovednosť rodí kolektívnu zodpovednosť, ktorá následne povzbudzuje rodinu národov, aby prijali osobitné a účinné záväzky. V tomto kontexte je dôležité povedať: Nemyslime iba na naše záujmy, naše skutočné záujmy. Privítajme tento čas skúšky ako príležitosť pripraviť sa na našu spoločnú budúcnosť, budúcnosť pre všetkých. Bez toho, aby sme niekoho vyradili. Lebo bez celkovej vízie nebude pre nikoho budúcnosť.“

Ježiš bol viac než filantrop

Na generálnej audiencii pontifex ukončil katechézy o modlitbe a opäť podčiarkol, že Ježišova modlitba naberá na sile v čase utrpenia a smrti:

„Tieto vrcholné udalosti jeho života utvárajú jadro kresťanského ohlasovania. Tieto posledné udalosti jeho života vrcholiace v Jeruzaleme sú srdcom evanjelia nielen preto, že evanjelisti tomuto rozprávaniu vyhradzujú proporcionálne veľký priestor, ale aj preto, že Ježišova smrť a vzkriesenie sú ako blesk, ktorý vrhá svetlo na všetko ostatné, čo koná. Ježiš nebol filantrop, ktorý sa ujal ľudského utrpenia a chorôb: bol i je omnoho viac.“


Ďalšie články