Ošiaľ, ktorý vyvolal futbalista Cristiano Ronaldo, keď na tlačovke odložil fľašky s Coca-Colou a odporučil ľuďom piť vodu, neostal bez ďalšej odozvy. Tento krok ospevovali milióny jeho fanúšikov a pre sponzorov to znamená, že pod tlakom sociálnych sietí budú zrejme meniť svoje reklamné stratégie. Kým dotknutá spoločnosť v reakcii vyhlásila, že každý si môže vybrať, čo bude piť podľa svojej chuti, tak organizátor futbalového šampionátu Euro 2020 už taký tolerantný nie je a prišiel s varovaním.

Únia európskych futbalových asociácií (UEFA), ako organizátor podujatia Euro 2020, varuje hráčov pred ďalšími krokmi podobnými tomu, k akým pristúpil svetoznámy Cristiano Ronaldo. Pripomeňme, že futbalová hviezda pred zápasom Portugalska proti Maďarsku odstránila počas tlačovej besedy zo stola dve fľašky Coca-Coly a vyzvala, aby ľudia pili vodu.

Ronaldov krok vyvolal nadšenie u jeho fanúšikov, ktorých má na sociálnych sieťach dovedna vyše 500 miliónov. Zároveň však viedol k niekoľko miliardovým stratám na hodnote spoločnosti Coca-Cola. Známy propagátor zdravej výživy tak vďaka obrovskej základni fanúšikov vzbudzuje obavy z toho, že v dôsledku tlaku sociálnych sietí budú musieť sponzori meniť svoje zaužívané marketingové stratégie pri umiestňovaní reklamy na športových podujatiach, ktoré dotujú.

Podľa marketingového konzultanta Tima Crowa, ktorý radí Coca-Cole pri sponzoringu futbalových podujatí už dvadsať rokov, je táto situácia mimoriadne dôležitý moment pre akúkoľvek veľkú značku. „Cola platí desiatky miliónov, aby mohla byť sponzorom UEFA a súčasťou toho sú aj záväzky, ktoré tímom aj federácii vyplývajú z kontraktu. Jeho súčasťou je aj umiestnenie loga a produktov na tlačových konferenciách,“ uviedol Crow pre britský denník The Guardian.

Podľa experta na PR Marka Borkowskieho je Ronaldo momentálne na vrchole, aj čo sa týka zárobkov na sociálnych médiách. „Je to o náraste osobnej značky, vlastného kanálu, dáva to tak strašne veľa moci. To umožnilo Ronaldovi, aby spravil tento krok,“ dodal.

Podobne ako Ronaldo sa zachovali aj ďalší futbalisti na tohtoročnom európskom futbalovom šampionáte. Napríklad taliansky stredopoliar Manuel Locatelli, ktorý tiež na brífingu odstránil zo stola fľašky s Colou, či francúzsky futbalista Paul Pogba. Ten urobil to isté, ibaže s fľaškou piva značky Heineken. Pristúpil však k tomu z náboženských dôvodov. Ako veriaci moslim totiž nepije alkohol. Pivo, ktoré Pogbovi prekážalo, však bolo nealkoholické. To ale nemení nič na fakte, že tieto kroky futbalových celebrít nie sú, celkom pochopiteľne, pochuti sponzorom ani organizátorom.

Kontrakty, postihy a zmena rovnováhy

UEFA v reakcii na malú „rebéliu“ futbalistov proti sponzorom uviedla, že už kontaktovala národné futbalové federácie a upozornila, aby sa hráči vyvarovali krokov, ktoré by mohli poškodiť sponzorov podujatia. Únia európskych futbalových asociácií pripomenula, že obaja dotknutí sponzori poskytli na organizáciu šampionátu Euro 2020 po 30 miliónov dolárov (v prepočte približne 25 miliónov eur).

Šéf podujatia Euro 2020 Martin Kallen tvrdí, že hlavný problém je s tým, čo spravil Ronaldo. Pogba vraj konal z náboženských dôvodov, aj keď pivo, ktoré odložil zo stola, bolo nealkoholické.

UEFA zatiaľ žiadne tresty za konanie športovcov proti sponzorom neudelila. Akékoľvek sankcie sa budú riešiť cez jednotlivé futbalové federácie, ktorých sú hráči členmi. Priamo hráčov UEFA pokutovať nebude. Prípadné penalizácie sa riešia v národných asociáciách, ktoré vo veciach rozhodnú.

Napriek tomu UEFA nevylučuje postihy. „Máme regulácie, ktoré zúčastnené futbalové federácie podpísali. Pripomenuli sme im ich záväzky, ale, samozrejme, pokuty sú vždy jednou z možností,“ cituje Kallena agentúra Reuters.

Kto má skutočnú moc?

Financial Times však uvádza, že neexistujú žiadne konkrétne pravidlá na to, ako musia hráči na európskom šampionáte komunikovať. Navyše, Ronaldo má podľa nemenovaného vysokého predstaviteľa európskej futbalovej exekutívy „taký vplyv (moc), že mu nikto nemôže hovoriť, čo má robiť“.

Vyjadrenie člena exekutívy UEFA, ktorý chcel zostať v anonymite, ukazuje, že vo vrcholovom športe sa mení pomer síl. Enormne platení športovci totiž, zdá sa, stále ochotnejšie vzdorujú médiám, marketingovým kontraktom s ligami a súťažami, v ktorých hrajú. Samozrejme, len vtedy, ak to vyhovuje ich vlastnému imidžu či presvedčeniu.

Zdieľať

To najlepšie
zo Štandardu

Štandard

Prihláste sa na odber
najlepších článkov týždňa
na denníku štandard.