Miest v škôlkach bude dostatok, garantuje ministerstvo školstva. Rodičia to zistia už v júli

Slávnostné otvoreniDeti sa hrajú v škôlke, ilustračný obrázok. Foto: František Iván/TASRe novozrekonštruovanej Materskej školy Húskova 45 na sídlisku KVP v Košiciach Deti sa hrajú v škôlke, ilustračný obrázok. Foto: František Iván/TASR

Triedy materských škôl sa budú rozširovať a rekonštruovať, ministerstvá na to vyčlenili milióny eur, hovorí Viera Hajdúková, odborníčka na predprimárne vzdelávanie na ministerstve školstva. Každé dieťa, ktoré má plniť povinné predprimárne vzdelávanie, nájde miesto. Zvýšený záujem hlásia aj v lokalitách s marginalizovanými komunitami. Priestory pre tieto deti budú vraj hotové najneskôr v decembri.

Od 1. septembra 2021 sa budú vzdelávať povinne deti, ktoré k 31.8.2021 dovŕšili päť rokov. Máme istotu, že sa nájde v materských školách miesto pre všetky deti?

Úplnú istotu nemôžeme mať. Vytvorili sa však všetky predpoklady na to, aby sa dosiahla stopercentná zaškolenosť detí. Ak sa napriek snahe ministerstva školstva, zriaďovateľov materských škôl a jednotlivých obcí, ktoré sú zodpovedné za vytváranie podmienok na plnenie povinného predprimárneho vzdelávania, vyskytnú výnimky, pôjde len o ojedinelé prípady. Ich príčinou môže byť, že ide o úplne novú povinnosť.

Vieme k dnešnému dňu, koľko detí sa nahlásilo, aby sme vedeli vypočítať, koľko miest budeme musieť nájsť?

Dnes sa to nedá vypočítať, vieme to len odvodiť od počtu detí vo veku päť rokov, ktoré sú aktuálne v materských školách a dosiahnu päť rokov veku do 31. augusta 2021 a tento počet porovnáme s celoštátnou štatistikou o celkovom počte detí vo veku päť rokov. Predpokladáme, že v školskom roku 2021/2022 budeme mať možno 60- alebo 62-tisíc detí, pre ktoré bude povinné predprimárne vzdelávanie.

Prečo len možno?

Existuje inštitút pokračovania plnenia povinného predprimárneho vzdelávania (doposiaľ to bol odklad začiatku plnenia povinnej školskej dochádzky). Týka sa detí, ktorých rodičia sa na základe odborného vyšetrenia rozhodnú, že ich nedajú do základnej školy, ale dieťa bude pokračovať v plnení predprimárneho vzdelávania v materskej škole. Tento počet sa nedá odhadnúť. Môžeme však predpokladať, že počet predškolákov bude podobný ako po iné roky, hoci ide o populačne silnejší ročník.

Dokedy sa musia rodičia rozhodnúť, či dieťa zapíšu do základnej školy?

Už to mali urobiť, ale pre pandemickú situáciu boli poradenské centrá dlhodobo mimo prevádzky a nemohli vykonávať odborné vyšetrenia na posúdenie školskej zrelosti. V niektorých krajoch máme preto problém, z personálneho hľadiska centrá nestihli vyšetriť všetky deti a dať im relevantné závery do 15. júna. Usilujeme sa, aby najneskôr do konca júna vedeli riaditelia základných škôl, koľko detí im nastúpi na plnenie povinnej školskej dochádzky a aby riaditelia materských škôl zas vedeli, koľko detí bude pokračovať v plnení povinného predprimárneho vzdelávania. Relevantné číslo na základe údajov z celého Slovenska budeme mať až niekedy v novembri.

Nebudú rodičia inklinovať k tomu, aby deti ponechali v škôlkach, pretože sa budú báť, že sa opäť zavrú školy a budú sa musieť s prvákmi učiť sami doma?

Rádovo môže ísť aj o 4,5-tisíc detí, ktoré budú pokračovať v plnení povinného predprimárneho vzdelávania v materskej škole. Niektorí rodičia kalkulujú a majú obavy z tretej vlny. Na základe dát, ktoré máme od riaditeľov materských škôl, sa však tento trend nepotvrdzuje.

Na začiatku júla by teda rodičia mohli s istotou vedieť, či sa v škôlke nájde miesto pre ich dieťa?

Určite áno. Ak bude vyšší počet detí pokračovať v plnení povinného predprimárneho vzdelávania, bude to mať nepriaznivý vplyv na kapacity materských škôl pre mladšie deti, ale na druhej strane to pozitívne ovplyvní kapacitné možnosti základných škôl.

V akom zmysle?

O koľko viac detí bude pokračovať v plnení povinného predprimárneho vzdelávania v materskej škole, o toľko menej mladších detí budeme môcť prijať do materských škôl. Základné školy zas budú mať voľnejšie kapacity. Sú to spojené nádoby.

Akými nástrojmi sa ministerstvo školstva bude snažiť dosiahnuť, aby sa našlo miesto pre všetky deti?

Ministerstvo školstva tomu venuje veľkú pozornosť. Od septembra minulého roku sme s ohľadom na národnú štatistiku a našu metodiku zberu dát urobili prehľad o lokalitách, kde je najväčší problém s voľnými miestami pre deti. Nová trieda sa zakladá spravidla pri počte desať detí. Ak bolo v niektorej lokalite viac ako deväť detí, ktoré by mali nastúpiť do povinného predprimárneho vzdelávania, zaradili sme ju k potenciálne problematickým. Takýchto lokalít sme vytipovali 126.

Ako v ich prípade budete postupovať?

V spolupráci s okresnými úradmi v sídle kraja – odbormi školstva sme získali komplexný prehľad o tom, či sa do septembra podarí zriaďovateľom v týchto obciach zabezpečiť dostatok kapacít buď z operačného programu IROP alebo z OP Ľudské zdroje. V 30 obciach sa majú kapacity dokončiť do septembra, 17 lokalít bude zafinancovaných z IROP-u a 13 z operačného programu Ľudské zdroje.

Zo zvyšných sto lokalít s výnimkou jednej, od ktorej sme zatiaľ nezískali spätnú väzbu, máme potvrdené, že sa im podarí vytvoriť priestory na plnenie povinného predprimárneho vzdelávania. Prispeje k tomu aj návrh novely školského zákona. Vďaka nemu budú môcť byť zriadené triedy aj v zadaptovaných priestoroch na prechodné obdobie troch rokov, teda do augusta 2024. Pribudne nám tak zhruba dvesto nových tried, vďaka čomu budeme mať pokryté kapacity vo všetkých lokalitách. Ministerstvo školstva vyčlenilo dva milióny eur, aby sa tieto triedy zariadili všetkým nevyhnutným. Počas septembra bude rezort komunikovať so zriaďovateľmi týchto nových priestorov a poskytne im finančné prostriedky v objeme tri milióny eur na vykompenzovanie prevádzkových nákladov aj osobných nákladov na učiteľky na mesiace september až december 2021.

Ilustračný obrázok. Foto: František Ištván/TASR

Rezort školstva poskytol päť miliónov, ďalších 13 poskytlo ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie….

…áno, ale tie sú určené na rozšírenie kapacít, teda vyslovene na dobudovanie či renováciu priestorov. Peniaze, ktoré poskytlo ministerstvo školstva sú určené na rýchle riešenie. Cieľom je, aby sme aspoň v provizórnych či dočasných priestoroch zabezpečili povinné predprimárne vzdelanie pre všetky deti.

Čiže tých 13 miliónov je myslených z dlhodobého hľadiska, áno?

Uchádzači môžu žiadať o rôzne riešenia kapacít materských škôl. Rezort školstva v spolupráci s regionálnym úradom verejného zdravotníctva umožnil problémovým lokalitám otvoriť si triedu v obecnej knižnici či v triede základnej školy. To všetko bez veľkého prerábania, ale za dodržania základných hygienických štandardov, aké majú prevádzky materských škôl.

Pýtam sa, pretože Slovenská komora učiteľov minulý týždeň týchto 13 miliónov kritizovala. Investícia podľa nej prichádza neskoro, ale ak ide o dlhodobú investíciu, na kritizovanie je zrejme ešte priskoro.

Netreba opomínať päť miliónov eur, ktoré ministerstvo poskytlo na akútne riešenie. Nie všetci zriaďovatelia urobili všetko preto, aby priestory našli, hoci vedeli, že predprimárne vzdelávanie bude povinné. Niektorí sa spoľahli na to, že materské školy sú v susedných obciach a vyslovene kalkulovali s tým, že ich deti tam budú mať zabezpečené povinné predprimárne vzdelávanie.

Rada pre rozvoj materských škôl ešte pred vyše rokom odporúčala, aby sa znížil počet detí na jednu učiteľku maximálne na 15, či aby sa do každej triedy zaviedol pedagogický asistent. Nedostane sa pre povinnosť predprimárneho vzdelávania jeho kvalita na druhú koľaj?

Určite nie. Ministerstvo školstva v týchto piatich miliónoch počíta aj s dofinancovaním osobných nákladov na pedagogických zamestnancov. Podmienkou zriaďovateľov je, aby osoby, ktoré poskytujú predprimárne vzdelávanie, spĺňali kvalifikačné predpoklady. Budúci učitelia materských škôl sa pripravujú na stredoškolskej aj vysokoškolskej úrovni, z toho len stredných odborných pedagogických škôl máme na Slovensku viac než 20 a to aj v Prešovskom, Košickom a na juhu Banskobystrického kraja. Práve tam bude najväčší počet detí, ktoré doposiaľ nechodili do materskej školy. Zriaďovatelia sa nebudú môcť vyhovoriť, že príjmu nekvalifikovaného učiteľa, pretože nemajú na jeho financovanie. Môžu sa však nájsť lokality, kam nebudú kvalifikovaní učitelia ochotní dochádzať, alebo tam nie je žiadne ubytovanie. Ale pôjde len o veľmi výnimočné prípady, ak vôbec.

Aktuálne je v druhom čítaní novela školského zákona, ktorá má ustanoviť aj individuálne vzdelávanie…

…ono už je ustanovené, robia sa v ňom len úpravy, a to v tom, kto bude môcť individuálne vzdelávanie zabezpečovať.

Už sa vie, ako bude vyzerať individuálny vzdelávací program?

Podľa spomínanej novely ho nebude potrebné predkladať. Bude sa predkladať obsah vzdelávania tých detí, ktoré sa budú vzdelávať individuálne na základe rozhodnutia rodiča.

Ak sa zameriame na individuálne vzdelávanie pre deti, ktorých rodičia si to prajú, čo to znamená?

Individuálne vzdelávanie na žiadosť rodiča je určené pre deti, ktorých rodičia z rôznych dôvodov uprednostnia túto formu predprimárneho vzdelávania svojho dieťaťa. Tieto deti budú mať individuálny obsah vzdelávania, ktorým bude môcť byť aj metodický materiál, ktorý vypracoval Štátny pedagogický ústav na základe pokynu ministerstva školstva. Materiál sa písal tak, aby ho mohli používať učiteľky materských škôl, individuálni vzdelávatelia aj zariadenia predprimárneho vzdelávania.

Kto bude posudzovať, či je tento obsah úspešný?

Nebude sa to robiť overovaním osobnostného rozvoja dieťaťa, ako je to teraz ustanovené v školskom zákone. Posudzovať sa bude plnenie obsahu individuálneho vzdelávania v kmeňových materských školách v priebehu mesiaca marec. Riaditeľka, učiteľky, prípadne ďalší odborníci posúdia, či dieťa v individuálnom vzdelávaní napreduje tak, ako by napredovalo, keby navštevovalo materskú školu.

Ak sa zistí, že tak nenapreduje, umiestni sa do materskej školy?

V takom prípade zruší riaditeľka kmeňovej školy individuálne vzdelávanie. Na druhý deň po vydaní tohto rozhodnutia bude musieť dieťa nastúpiť do materskej školy. Nepredpokladáme však húfne rušenie individuálneho vzdelávania. Požiadajú oň zrejme len tí rodičia, ktorí si myslia, že dajú deťom viac, než im dokáže dať materská škola zaradená v sieti.

Ilustračný obrázok. Foto: František Iván/TASR

Ak toto vzdelávanie zlyhá, budú mať materské školy voľné miesto na umiestnenie daného dieťaťa?

Na základe žiadosti rodičov nie je zatiaľ o individuálne vzdelávanie enormný záujem. Zrušenie individuálneho vzdelávania bude krajným riešením, skôr očakávame, že materská škola podľa potreby rodičom odporučí, aby uvažovali o pokračovaní povinného predprimárneho vzdelávania, lebo sa im javí, že dieťa má v určitej oblasti deficit, ktorý by sa počas ďalšieho roka dal dohnať.

Poslanecký návrh novely školského zákona tiež presadzuje, aby mohli povinné predprimárne vzdelávanie poskytovať aj zariadenia mimo siete škôl.

Áno, nesieťové škôlky však musia spĺňať nami stanovené podmienky. Musia byť zariadením podľa zákona o podpore a ochrane verejného zdravia. Ide buď o zariadenia, ktoré poskytujú výchovu a vzdelávanie, pretože majú súhlas príslušného regionálneho úradu verejného zdravotníctva, alebo ide o zariadenia, ktoré prevádzkujú živnosť výchovy a vzdelávania. Musia zamestnávať osoby spĺňajúce kvalifikačné predpoklady, musia mať vydaný súhlas od RÚVZ na prevádzku priestorov. Podľa teraz platného zákona môžu zabezpečovať individuálne vzdelávanie, ale novela z nich spraví poskytovateľov povinného predprimárneho vzdelávania. Dieťa tak prestane byť viazané na kmeňovú materskú školu zaradenú v sieti a len sa príjme do zariadenia predprimárneho vzdelávania. Takýto rodič nebude mať povinnosť zúčastniť sa na posudzovaní plnenia obsahu individuálneho vzdelávania, pretože plnú zodpovednosť za poskytnuté vzdelanie ponesie dané zariadenie. Bude sa zodpovedať rodičovi.

Aj ak pôjde o dieťa prijaté do zariadenia predprimárneho vzdelávania môže sa stať, že dieťa nebude dostatočne napredovať. Vtedy bude môcť pokračovať v plnení povinného predprimárneho vzdelávania, ak dajú svoj súhlas zariadenie výchovného poradenstva a prevencie a lekár a rodičia dieťaťa podpíšu informovaný súhlas s pokračovaním plnenia povinného predprimárneho vzdelávania.

Čiže tvrdíte, že máme garanciu, že deti budú v zariadeniach predprimárneho vzdelávania vyučovať kvalifikované učiteľky?

Máme túto podmienku, ako podmienku zaregistrovania sa takého to zariadenia do registra zariadení predprimárneho vzdelávania, ktorý bude viesť ministerstvo školstva. Pri prvých návrhoch na rozšírenie poskytovateľov predprimárneho vzdelávania o nesieťové zariadenia ju predniesla Rada pre rozvoj materských škôl. Ak by ministerstvo ustúpilo od požiadavky plnenia kvalifikačných predpokladov, Rada, ako aj iné profesijné organizácie, by to považovali za krok späť a bolo by to v rozpore s európskym rámcom kvality pre predprimárne vzdelávanie.

Kritici ale oponujú, že zariadenia predprimárneho vzdelávania nebudú rovnocenné so sieťovými školami, pretože deti sa v nich neučia systematicky podľa školského vzdelávacieho programu, ktorý vypracovali odborníci.

Či bude dieťa plniť povinné predprimárne vzdelávanie v zariadení predprimárneho vzdelávania, alebo v materskej škole zaradenej v sieti škôl a školských zariadení SR, je na voľbe rodičov. Rodič má požadovať rovnakú kvalitu výchovy a vzdelávania od materskej školy aj od týchto zariadení. Neobávala by som sa, že by vzdelávanie v zariadeniach predprimárneho vzdelávania bolo nižšej kvality. V poslaneckom návrhu je podmienka, že tieto zariadenia budú musieť mať program, ktorý bude musieť byť v súlade s cieľmi a princípmi výchovy a vzdelávania podľa školského zákona, ako aj so štátnym vzdelávacím programom. Či si tento program nazvú ako školský vzdelávací program povinného predprimárneho vzdelávania je už na nich. Isté však je, že budú vychádzať zo štátneho vzdelávacieho programu, ktorý vypracovali odborníci. Tvoria ho učitelia, ktorí vyučujú deti, a preto máme podmienku zabezpečenia vyučovania osobami spĺňajúcimi kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti učiteľa materskej školy.

Tieto zariadenia sú finančne nákladnejšie, vykrývajú si všetko len poplatkami od rodičov. Ak by nastala situácia, že rodič nenájde miesto pre svoje dieťa v sieťovej škôlke a bude odkázaný obrátiť sa na niektoré z týchto zariadení, bude im štát prispievať nejakou finančnou čiastkou?

Do tejto roviny by som to nestavala. Myslím si, že drvivá väčšina detí, pre ktoré bude predprimárne vzdelávanie povinné, bude mať miesto v materských školách zaradených v sieti. Len minimálna časť rodičov si nechá deti v  zariadeniach predprimárneho vzdelávania a len minimálna časť ich bude mať v individuálnom vzdelávaní v pravom slova zmysle. Keď sa rodič pre takéto zariadenia rozhodne, berie na seba aj finančnú ťarchu. Na druhej strane si nemyslím, že bude veľa rodičov „odkázaných“ prihlásiť dieťa do takéhoto zariadenia, myslím, že v týchto zariadeniach budú plniť povinné predprimárne vzdelávanie len tie deti, ktorých rodičia sa tak rozhodli dobrovoľne, spravidla na základe dobrej skúsenosti s týmto zariadením doposiaľ.

Ak by nenašli materskú školu pre svoje dieťa, chopí sa toho okresný úrad v sídle kraja ako štátny orgán a ten bude hľadať v spolupráci s materskými školami voľné miesto čo najbližšie k trvalému bydlisku dieťaťa.

Pri tejto možnosti už ponúkate finančné príspevky?

Áno. V takom prípade poskytne ministerstvo školstva rodičom príspevok na dopravné.

Spomínali ste, že nové triedy budú zafinancované z dvoch operačných programov a mali by byť hotové do septembra. Lokality, kde sa očakáva nárast počtu detí v škôlkach sú zrejme v oblastiach s vysokou koncentráciou detí zo sociálne znevýhodneného prostredia a z marginalizovaných rómskych komunít. Tieto financie sa už začali čerpať?

Áno, ide o projekty, ktoré už mali byť ukončené, alebo sa ukončia do septembra, prípadne decembra tohto roku. Kým sa tieto projekty dokončia, umožňujeme vzdelávanie v zadaptovaných priestoroch. Ministerstvo školstva plánuje postupne vytvoriť také legislatívne podmienky, podľa ktorých budú mať miesto v materskej škole všetky deti, postupne už od troch rokov veku, ktorých rodičia o prijatie dieťaťa požiadajú. Z plánu obnovy sa na rozšírenie kapacít materských škôl vyčlenilo viac ako sto miliónov eur, pričom nepôjde len o budovanie nových kapacít, pôjde aj o revitalizáciu existujúcich budov atď.

…pôjde aj o rekonštrukciu starých budov, ktoré sú v havarijnom stave, ako to navrhuje Slovenská komora učiteľov?

Áno, na tento účel sa využije aj 13 miliónov z MIRRI. Ide o rozširovanie a udržiavanie kapacít. Cieľom je vytvoriť do roku 2026 v sieťových materských školách stav, kedy sa nájde miesto pre každé dieťa od troch rokov, ak o to rodičia požiadajú.

Na snímke rómska asistentka Petra Husárová s deťmi v materskej škôlke počas návštevy splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity Ábela Ravasza vo Varhaňovciach. Foto: Roman Hanc/TASR

Máme indíciu, že povinné predprimárne vzdelávanie padlo na úrodnú pôdu aj v problémových lokalitách? Nahlásili rodičia zvýšený počet detí?

Určite áno. Súvisí to aj s tým, že neplnenie povinného predprimárneho vzdelávania sa viaže na inštitút osobitného príjemcu rodičovského príspevku, čo v niektorých obciach zabralo. Inde sa urobila väčšia osveta vďaka kolegom z okresných úradov v sídle kraja – z odborov školstva. Informácie, ktoré máme, sú veľmi pozitívne, pre tieto deti sa rozširujú kapacity. Aj tretí sektor, terénni a komunitní pracovníci túto povinnosť propagujú a upozorňujú rodičov.

Čítala som, že aj podmienky majú byť prísnejšie, rodič môže ospravedlniť dieťa len päť dní…

Máte asi na mysli povinnosť rodičov ospravedlňovať neprítomnosť dieťaťa na výchove a vzdelávaní. Je pravdou, že v zákone je ustanovené, že ak dieťa neospravedlnene v mesiaci vymešká viac ako päť dní, na základe podnetu riaditeľky materskej školy začne vo veci konať príslušný úrad práce, sociálnych vecí a rodiny, ktorý určí osobitného príjemcu rodičovského príspevku, ktorým bude obec trvalého pobytu poberateľa.

Má rodič možnosť získať spätne tento rodičovský príspevok?

Áno, ale je to veľmi striktné. Inštitút osobitného príjemcu trvá minimálne tri mesiace. Je to akoby nápravné opatrenie, rodič o tie peniaze nepríde v pravom slova zmysle, akurát sa smú použiť len účelovo na dieťa. Je to podobné ako pri povinnej školskej dochádzke, akurát materské školy nemajú vyučovacie hodiny, preto rátame kalendárne dni.


Ďalšie články