Prvá adventná nedeľa s Tolkienom, Huntom a cisterciánskymi mníchmi

web3-jesus-painting-hunt_light_of_the_world-wikipedia William Holman Hunt: Svetlo sveta (Zdroj: Wikimedia)

Čo by povedal na evanjelium prvej adventnej nedele napríklad taký Tolkien, Čajkovský či nejaký iný veľký umelec? Postaviť ich pred kameru či diktafón a opýtať sa ich na to, sa už síce nedá, no stále máme možnosť nahliadnuť do ich diel a takto sa od nich poučiť a prizvať ich do dialógu, či rozjímania nad slovami Písma, ktoré nás počas adventu učia pripraviť cestu Pánovi, ktorý prichádza. O tom bude cyklus v ktorom budeme počas každej adventnej nedele hľadať inšpiráciu pre lepšie pochopenie slov evanjelia vo veľkých umeleckých dielach.

Prvá adventná nedeľa, ktorú dnes slávime nám v slovách evanjelia pripomína čas Pánovho príchodu a vyzýva nás, aby sme nestrácali bdelosť. Toto slovo sa v dnešnom krátkom evanjeliovom čítaní spomína až štyrikrát. Čo však znamená Pánov príchod a ako splniť výzvu ostať bdelý? Význam týchto slov nám môžu pomôcť lepšie odhaliť aj nasledujúce tri umelecké diela.

Svetlo sveta

Prvým je obraz anglického maliara Williama Holmana Hunta (1827 – 1910) s názvom Svetlo sveta. Hunt tento obraz namaľoval až trikrát. Prvé dve verzie vytvoril ešte ako začínajúci, ani nie tridsaťročný umelec v rokoch 1850 – 1856. Poslednú, a najväčšiu verziu, dokončil o zhruba päťdesiat rokov neskôr, ako takmer osemdesiatročný starec v roku 1904 a dodnes je možné ju vidieť v St. Paul´s Cathedral v Londýne.

Po dokončení poslednej verzie Hunt sám odkryl aj zmysel obrazu, ktorý máme podľa neho chápať ako alegóriu, ktorá zobrazuje Ježiša, ktorý prichádza a klope na srdce človeka. Na obraze Ježiš prichádza v noci. Vlastne už takmer na konci noci, tesne pred svitaním nového dňa. Spadnuté ovocie a suché staré kvety pri dverách zas naznačujú, že Ježiš prichádza na jeseň, súdiac podľa kvetov, snáď až na prelome jesene a zimy. Tieto kvety a ďalšie rastliny, ktoré pokrývajú vchod zároveň ukazujú, že dvere už dávno nikto neotvoril.

A ako prichádza Ježiš? Aj keď prichádza za tmy, v ruke nesie lampáš, ktorý tmu osvetľuje. Je oblečený ako skutočný kráľ, s korunou na hlave, zaodetý do nádherného plášťa s honosnou sponou. Napriek tomu prichádza sám. Bez fanfár, či sprievodu a jemne klope na dvere, ktoré však z vonkajšej strany nemajú žiadnu kľučku. Ježiš, kráľ sveta, nemôže otvoriť, len čakať, či mu bude otvorené… 

William Holman Hunt: Svetlo sveta. Foto: wikimedia

List od Nimrala

J. R. R. Tolkien, jeden z najznámejších autorov dvadsiateho storočia, nemal rád alegórie, no predsa jednu napísal. Je ňou krátka poviedka s názvom List od Nimrala (Leaf by Niggle). V nej môžeme sledovať osud malého človiečika menom Nimral, ktorý vie, že ho čaká ďaleká púť, že jej čas sa blíži a že by sa na ňu mal pripraviť. No aj tak s prípravami otáľa a radšej sa venuje svojmu koníčku, teda maľovaniu obrazu. A to až do chvíle, kým uprostred dňa, práve v čase, keď sa rozčuľuje nad tým, že ho pri maľovaní opäť niekto vyrušuje, nepríde nečakane kočiš, ktorý ho odvezie preč. Keďže Nimral sa na cestu nijako nepripravoval, po odchode z domu sa musí dlho trápiť, kým sa jeho situácia zlepší a napokon aj vďaka pomoci „zhora“ dosiahne svoj vytúžený cieľ.

Tolkienova poviedka List od Nimrala nám svojím príbehom veľmi živo pripomína to, čo vlastne všetci dobre vieme, no aj tak na to zabúdame. Totiž, že odchod je osudom každého jedného z nás a nepripravovať sa naň je vlastne veľmi hlúpe. Pozornému čitateľovi Tolkien poodhalí aj to, ako sa na cestu dá pripraviť.

Poviedka List od Nimrala prvýkrát vyšla v roku 1945 v katolíckom periodiku The Dublin review a neskôr vo viacerých zbierkach krátkych Tolkienových príbehov, ktoré sa zväčša netýkajú osudov Stredozeme.  U nás je možné ju nájsť napríklad v českom vydaní v knihe List od Nimrala a jiné příběhy (ktoré mimochodom tiež stoja za prečítanie).

Tolkien v 40. rokoch. Foto: wikimedia

O bohoch a ľuďoch

Posledným dielom, ktoré si dnes predstavíme je oceňovaný film francúzskeho režiséra Xaviera Beauviosa z roku 2010 s názvom O bohoch a ľuďoch. Film tohto ateistu paradoxne zobrazuje skutočný príbeh cisterciánskych mníchov, ktorí počas občianskej vojny v Alžírsku (1993 – 1996) čelili hrozbe islamistických teroristov. Mnísi vedia, že príchod teroristov je každým dňom bližšie a jedného dňa sa aj oni môžu stať ich obeťou.  

Film je silný v tom, že veľmi hodnoverne ukazuje, že bdieť a ostať verným sluhom čakajúcim Pána je napriek tomu ako triviálne to znie vlastne veľmi náročná výzva. Podobne ako Tolkien aj Beauvois poukazuje na to, že aj keď o príchode Pána vieme, predsa len nás vždy zaskočí. No na rozdiel od Tolkiena, ktorý nám zobrazuje osud obyčajného človeka denne zaplavovaného mnohými starosťami, Beauvios zobrazuje mníchov, ktorí celý svoj život odovzdali Bohu a každý deň trávia v rozjímaní a modlitbách, a predsa aj ich môže príchod Pána zaskočiť a príprava naň bude bolieť. A napokon, na rozdiel od prvých dvoch diel, ktoré boli alogóriami a teda ponúkali viaceré odpovede, Beauviosov film je viac o kladení otázok, na ktoré si musí odpovedať každý divák sám.

Film O bohoch a ľuďoch sa do adventného času hodí aj pre svoje spracovanie. Na rozdiel od dnes tak častých filmov s rýchlym strihom a spádom deja je Beauvoisov film vytvorený z krásnych dlhých záberov, vďaka čomu film pôsobí pomaly podobne ako život mníchov za múrmi kláštora, no predsa napínavo ako situácia v ktorej sa ocitajú. Celú atmosféru veľmi vkusne dotvára hudba, ktorá väčšinou pozostáva z benediktínskeho chorálu. Výnimkou je hádam len jedna zo záverečných scén pri ktorej počujeme Čajkovského Labutie jazero, kedy nejeden divák spolu s hercami azda vyroní slzu dojatia. 

Bonus na záver

Predchádzajúce tri umelecké tipy sa vzťahujú na evanjelium aktuálnej nedele. Kto sa však chce viac ponoriť do Božieho slova každý deň a hľadá inšpiráciu, môže siahnuť po diele s názvom Catena Aurea. Jej autorom je sv. Tomáš Akvinský, ktorý v ňom na príkaz pápeža Urbana IV. zhromaždil výklad k evanjeliám od viac ako osemdesiatich gréckych a latinských autorov. Catena Aurea ponúka krátke zamyslenia autorov akými boli sv. Ambróz, sv. Augustín, sv. Ján Zlatoústy, či sv. Gregor Veľký pre evanjelium na každý deň. Celú Catenu prekladal neúnavne do slovenčiny niekoľko rokov Matúš Sitár. Vďaka nemu ju môžete spolu s aktuálnym evanjeliom na daný deň nájsť na stránke www.catenaaurea.sk.

Všetkým čitateľom prajem príjemný začiatok adventu.


Ďalšie články