Nadzvukové komerčné lety cez Atlantik za tri hodiny, ktoré zanikli spolu so slávnou značkou Concorde v roku 2003, sa vracajú. Tentokrát sa tak deje pod hlavičkou americkej spoločnosti Boom Supersonic, ktorej stroje by sa mali vrátiť na oblohu na konci tohto desaťročia. Aerolinka United by nimi mala prepravovať cestujúcich cez Atlantik iba za tri a pol hodiny.

Obrovské prevádzkové náklady, enormná hlučnosť a napokon aj tragická nehoda na letisku Charlesa de Gaulla v Paríži. To sú len niektoré z argumentov, ktoré takmer pred dvomi dekádami stáli pri rozhodnutí pochovať jeden z najväčších technologických zázrakov 20. storočia – lietadlo Concorde.

Jeho obrovské prednosti, ako napríklad schopnosť letieť nadzvukovou rýchlosťou až 2 300 kilometrov za hodinu vo výške až 18 kilometrov nad zemským povrchom či nadčasovosť koncepcie, však stále láka mnohých konštruktérov k oprášeniu jeho zašlej slávy.

Kráľ oblakov

Zdá sa, že najbližšie k tomu má denverská firma Boom Supersonic s projektom lietadla Overture, píše denník Financial Times. Svedčí o tom aj nedávny oznam americkej spoločnosti United, ktorá plánuje nakúpiť 15 týchto strojov a oživiť nadzvukové letectvo do roku 2029. United má pritom opciu na kúpu ďalších 35 kusov.

Overture by malo byť schopné vyvinúť rýchlosť až 1 805 kilometrov za hodinu – zhruba dvojnásobok rýchlosti bežných komerčných liniek, čo by skrátilo cestu ponad Atlantický oceán na zhruba 3,5 hodiny. Jeho dolet bude údajne takmer osemtisíc kilometrov.

Lietadlo Overture: Foto: Boom Supersonic

Ku kúpnej zmluve došlo podľa portálu Aviation Today niekoľko mesiacov po tom, čo United uskutočnil ďalšiu významnú investíciu do leteckej technológie budúcnosti prostredníctvom partnerstva so spoločnosťou Archer Aviation v súvislosti s jej lietadlami s elektrickým vertikálnym vzletom a pristátím.

Obchodná riaditeľka Boomu Kathy Savittová uviedla, že ich prieskum naznačuje, že existuje dopyt cestujúcich po nadzvukovom lietaní a myslí si, že rýchlejšie lietadlá môžu „prehĺbiť ľudské vzťahy a vytvoriť lepšie obchodné vzťahy“.

„Prvá objednávka nadzvukových lietadiel s nulovým obsahom uhlíka na svete predstavuje významný krok smerom k našej misii zameranej na vytvorenie dostupnejšieho sveta,“ uviedol vo vyhlásení Blake Scholl, zakladateľ a generálny riaditeľ spoločnosti Boom Supersonic.

Peňaženku odľahčí ako biznis trieda

Na rozdiel od spoločnosti Concorde americká spoločnosť očakáva, že stroj Overture bude pre letecké spoločnosti ziskový aj za predpokladu, že sa letenky budú predávať za rovnakú cenu ako „bežné cestovné v obchodnej triede“.

Stanovenie cenovej politiky ale bude v rukách aeroliniek, ktoré túžia po tom, aby sa im investícia 200 miliónov dolárov za jedno lietadlo vrátila čo najskôr. United samotná obchod podmienila tým, že nové lietadlá musia spĺňať prísne bezpečnostné normy. Tieň Concordu a porovnania s ním sú stále živé. Spiatočná letenka z New Yorku do Londýna by podľa odhadov mohla stáť päťtisíc dolárov.

Aj tu existujú háčiky

Nielen firma Boom, ale aj iné dopravné korporácie, ktoré budú chcieť v budúcnosti zabŕdnuť do segmentov nadzvukového letectva, budú musieť prekonať dve hlavné obavy: hluk a znečistenie.

V reakcii na prvú obavu výrobca hovorí, že si je istý, že jeho lietadlá nebudú pri štarte, prelete nad pevninou a pristátí o nič hlasnejšie ako terajšie prúdové lietadlá. Problémom je v tejto súvislosti najmä sonický tresk vznikajúci pri prekonaní rýchlosti vzduchu – ktorá je, v závislosti od teploty, asi 1 200 kilometrov za hodinu.

Druhým veľkým problémom je znečistenie, pod ktoré sa podpisuje enormná spotreba paliva. „Na to, aby ste mohli lietať nadzvukovo, budete potrebovať viac energie, budete potrebovať viac paliva,“ uviedla pre BBC Savittová.

Spoločnosť má však ambíciu prevádzkovať lietadlo s nulovou uhlíkovou stopou a fungovať výlučne na udržateľné letecké palivo. Tomu môže podľa Guya Grattona, docenta letectva a životného prostredia na Cranfield University, napomôcť palivo vyrobené napríklad z odpadového živočíšneho tuku či špeciálnych plodín.

Prekážkou v tomto smere sú zatiaľ nedostatočné výrobné kapacity, avšak zástupca Boomu Raymond Russell očakáva, že produkcia sa do uvedenia do prevádzky dostatočne skomercionalizuje.

Zdieľať

To najlepšie
zo Štandardu

Štandard

Prihláste sa na odber
najlepších článkov týždňa
na denníku štandard.