Batérií je v Európe málo. Náskok Číny môže zmenšiť aj investícia na Slovensku

Spoloènos InoBat Auto zaèala prestavbu haly vo Voderadoch Marián Boček zo spoločnosti InoBat Auto počas slávnostného začatia výstavby výskumno-vývojového centra a pilotnej linky na výrobu batérií vo Voderadoch v stredu 2. júna. Foto: Lukáš Grinaj/TASR

V Európe sa rýchlym tempom rozbieha výroba batérií. Cieľom je znížiť závislosť na dovoze z Ázie, ktorá má v súčasnosti výrazne väčšie výrobné kapacity. Aj pre Slovensko môže byť toto odvetvie príležitosťou pre nové investície.

Po celej Európe vyrastajú nové továrne na batérie. Tie sú kľúčovým komponentom na rozvoj elektromobility i ďalších projektov zelenej transformácie európskeho hospodárstva. Budovanie výrobných kapacít preto možno považovať za strategický krok. Ohlásená výroba batérií na Slovensku umožní slovenskej spoločnosti InoBat získať podiel na tomto rýchlo rastúcom trhu.

Hoci sú batérie kľúčovým komponentom, západný svet zostáva závislý na dovozoch z Ázie. Podľa údajov z polovice minulého roka bola výrobná kapacita tovární v Európe 49 GWh batérií ročne a rovnakú produkčnú schopnosť mali Spojené štáty americké. Na porovnanie, Čína bola ročne schopná vyrábať 447 GWh, teda takmer desaťnásobok. Európa má rozhodne čo doháňať.

Ako huby po daždi

V poslednom roku sa rozbehlo, či pokračovalo viacero projektov, ktoré smerujú k podstatnému zvýšeniu európskych výrobných možností. Asi najznámejším príkladom je dokončovaná Gigafactory Berlin automobilky Tesla v Nemecku, ktorá by mala vyrábať – podľa vyjadrení Elona Muska – až 100 GWh batérií ročne. Musk sa tiež zmieňuje o možnosti zvýšenia na 200 až 250 GWh ročne.

Okrem legendárnej Tesly však v Európe existujú ďalšie projekty a do roku 2030 by malo v Európe fungovať okolo 30 veľkých tovární s celkovou kapacitou niekoľko stoviek GWh ročne. Podľa odhadov BloombergNEF by do konca desaťročia mala byť v Európe takmer tretina svetovej produkčnej kapacity. To je oproti súčasným siedmim percentám značný nárast.

Investičná aktivita často prichádza od ázijských firiem, ktoré chcú dodávať európskym odberateľom. LG rozširuje poľskú továreň, Samsung tú svoju v Maďarsku. V Nemecku investuje čínska spoločnosť CATL, ktorá dodáva automobilkám BMW a Volkswagen. Tieto automobilky sú tiež zapojené do projektu spoločnosti Northvolt, ktorá bude vyrábať vo Švédsku, Nemecku a možno aj v Poľsku. Koncern Stellantis, ktorý v tomto roku vznikol spojením taliansko-americkej spoločnosti Fiat Chrysler Automobiles a francúzskej PSA, zvažuje výrobu v Taliansku.

Európska sebestačnosť je chimérou

Výrobné kapacity sú samozrejme dôležité, ale sebestačnosť Európy nemôžu zaručiť. Dôležité sú zdroje materiálov. V prípade batérií je najdôležitejšou surovinou lítium. Aktuálne najväčším producentom je Austrália, ktorá dodáva viac než polovicu svetovej ťažby. Viac ako pätina lítia pochádza z Čile a necelá desatina z Číny. Čile má pritom viac než polovicu svetových zásob tohto nerastu. V Európe má významnejšie zásoby len Portugalsko, Srbsko a Česko.

Ťažba nerastov a výroba s nízkou pridanou hodnotou je pritom v Európe veľmi problematická. Dôvodom sú najmä prísne ekologické štandardy a vysoká cena práce. Citlivosť témy nových ťažobných priestorov ukázali tento rok parlamentné voľby v Grónsku. Spor o ťažbu kovov vzácnych zemín odstavil od moci stranu Siumut, ktorá v Grónsku vládla od roku 1979. Tieto kovy sú dôležitými surovinami elektrotechnického priemyslu. A tiež sú medzi surovinami, pri ktorých je Západ závislý na čínskych dodávkach.

Nechýbajú však len základné suroviny. Dôležitou témou tohto roku je nedostatok čipov. Tieto súčiastky sú dnes samozrejmou súčasťou mnohých produktov od detských hračiek po vesmírne rakety. Akútny nedostatok sa prejavil vo viacerých odvetviach vrátane automobilového priemyslu, ktorý je ťažiskom slovenskej ekonomiky. Svetová produkcia je pritom veľmi výrazne koncentrovaná v Ázii. Hoci v tomto prípade nejde primárne o Čínu, problém s dodávkami čipov opäť ukazuje zraniteľnosť Západu.

Príležitosť pre Slovensko

Nástup elektromobility môže byť veľkou príležitosťou aj pre slovenskú ekonomiku. Vzhľadom na rozvinutý automobilový priemysel bude na Slovensku po batériách nemalý dopyt. Pokiaľ sa tu nebudú vyrábať, automobilky ich budú musieť doviezť zo zahraničia. Konkurenčnú výhodu však rozhodne neprinesie, ak sa Slovensko stane len hostiteľom niektorej ázijskej firmy.

Plánovaná výroba spoločnosti InoBat, zdá sa, spĺňa aj prísnejšie kritériá. Firma má vlastný vývoj a kým ázijskí výrobcovia ponúkajú európskym automobilkám konkrétne produkty, InoBat im chce ponúknuť batérie na mieru. A nielen automobilkám. Hoci ambícia šéfa spoločnosti InoBat Mariána Bočka vybudovať slovenskú Teslu môžu vyzerať megalomansky, v takýchto projektoch sa skrýva pre Slovensko veľký potenciál.


Ďalšie články