IKEA nenecháva nič na náhodu. Novou vlajkou podporuje gayov, trans a černochov naraz

IKEA Dúhová vlajka, ktorú IKEA vyvesí pri príležitosti Medzinárodného dňa boja proti homofóbii. Zdroj: IKEA/Facebook

Známa švédska nábytkárska spoločnosť chystá ukážkovú izbu a chce pred svoje pobočky vyvesiť dúhové vlajky obohatené o symboly na podporu iných menšín. Rozhodla sa tým zintenzívniť boj proti takzvanej homofóbii, ktorým sa blysne už dlhé desaťročia.

Pri príležitosti tohtoročného Medzinárodného dňa boja proti homofóbii, transfóbii a bifóbii (IDAHOT), ktorý pripadá na 17. mája, sa IKEA rozhodla znova podporiť LGBT+ komunitu.

Dúhové tašky, ktoré nábytkársky gigant už dva roky predáva s cieľom „šíriť správu, že každý má právo byť sám sebou“, či klasické LGBT zástavy pred jej pobočkami, zrejme nestačili. Tento rok totiž spoločnosť pridáva vyvesenie inovovaných dúhových vlajok zahŕňajúcich všemožné menšiny či ukážkovo zariadenú izbu s názvom Bez rozdielu.

„Vlajka pokroku, ktorú navrhol umelec Daniel Quasar, symbolizuje potrebu zahrnutia mnohých identít v rámci komunity LGBT+. Na ilustráciu väčšej inkluzívnosti vlajka obsahuje čierne a hnedé pruhy, ktoré predstavujú farebné komunity (people of colour) LGBT+, a tiež ružové, svetlo modré a biele, ktoré znázorňujú transrodovú hrdosť. Podporujeme to v IKEA,“ píše firma na svojom oficiálnom facebookovom profile.

Dúha sem, dúha tam

Novinkou, ktorá ide ruka v ruke s inkluzívnou agendou, je na stránke IKEA napríklad aj dúhový kryt na reproduktor ENEBY.

Od roku 2019 je v predajniach švédskeho reťazca v takmer 30 krajinách vrátane Slovenska a Českej republiky dostupná spomínaná dúhová nákupná taška, ktorá je iba farebným variantom najpredávanejšieho produktu, teda dobre známej veľkorozmernej pevnej modrej tašky.

Časť peňazí z dúhových tašiek ide v jednotlivých krajinách, v ktorých sa predávajú, priamo miestnym LGBT+ organizáciám. Dostať ich však len v polovici krajín, kde IKEA pôsobí. Pobočky má v 59 štátoch po celom svete.

IKEA podporuje mimovládne organizácie presadzujúce požiadavky členov LGBT+ komunity aj priamo. Na Slovensku firma vlani pomohla občianskemu združeniu Iniciatíva Inakosť sumou 2 200 eur a tento rok by sa mala podobná podpora zopakovať. 

Reklama ako nástroj

Koncom apríla tohto roka vydala populárna modro-žltá spoločnosť aj reklamné video, ktoré je evidentnou podporou toho, čo sa v progresívnych kruhoch nazýva inakosťou. „Volám sa Kay, identifikujem sa ako čierna, postihnutá, queer a som tu,“ hovorí černoška v úvode videa natočeného na podporu Medzinárodného dňa boja proti homofóbii, transfóbii a bifóbii. „Som hnedá, queer, transmaskulínna nebinárna osoba,“ zaznieva od ďalšieho respondenta.

Kay z úvodu videa, ktorým chce IKEA propagovať toleranciu voči inakosti, v spote tiež hovorí, že ľudia prehliadajú osoby, ako je ona, alebo na ne podľa nej dokonca útočia. Nechýba ani pripomienka, že „uznanie zväzkov ľudí rovnakého pohlavia by malo byť ľudským právom“. Právo na rodinu by podľa vybratých názorov ľudí z LGBT+ komunity „veľa uľahčilo“.

„Nemusíte LGBT ľuďom rozumieť, stačí, keď v srdci nájdete ochotu počúvať a vzdelávať sa,“ zaznieva v závere reklamy, ktorú IKEA dala natočiť pri príležitosti boja proti homofóbii.

Nič nové pod slnkom 

Podpora LGBT+ komunity zo strany švédskeho nábytkárskeho gigantu nie je žiadna novinka. Spoločnosť takto postupuje minimálne štvrťstoročie.

Už v roku 1994 vydala IKEA reklamu, ktorá bola jednou z prvých, ktorá predstavila v „hlavných úlohách“ homosexuálny pár. Polminútový spot zobrazuje mužský pár v strednom veku, ktorý spolu nakupuje jedálenský stôl. „Tento stôl znamená list, znamená záväzok,“ vraví jeden z nich.

Na konci ten druhý odpovedá: „Čaká nás ďalší list, keď sa skutočne začneme dávať dokopy.“ To môže naznačovať manželstvo alebo deti. Dodajme, že táto reklama sa prehrávala iba raz v New Yorku a Washingtone DC aj to až po 21:30 vzhľadom na citlivosť detského diváka. 


Ďalšie články