V nedeľu 16. mája Cirkev slávi v poradí už 55. svetový deň spoločenských komunikačných prostriedkov. Téma tohto dňa znie: Komunikovať stretávaním sa s ľuďmi takými, akí sú, a tam, kde sú. Obdobie pandémie prenieslo ešte väčšiu časť komunikácie do online priestoru, kam sa presunuli aj pastoračné i evanjelizačné aktivity Cirkvi. Čo je vlastne evanjelizácia a ako súvisí so sociálnymi sieťami? Môže byť kresťan influencerom a pôsobí Boh aj cez internet? Porozprávali sme sa s Ivanom Petrom, ktorý je jednou z tvárí kresťanského evanjelizačného projektu Godzone.

Zodpovedzme si najprv základnú otázku, čo znamená slovo „evanjelizovať“? 

Ak by som mal odpovedať formálne, povedal by som, že slovo evanjelizácia pochádza zo slova evanjelium, ktoré v gréčtine znamená „dobrá zvesť“. Teda evanjelizovať znamená šíriť dobrú zvesť. Pre mňa osobne to jednoducho znamená hovoriť druhým o tom, čo pre mňa Ježiš urobil, a prinášať tým povzbudenie a nádej. 

Znamená to, že máte osobnú skúsenosť s Ježišom? 

Keď som bol tínedžer, kamaráti ma pozvali na chatu, ktorú organizovalo kresťanské spoločenstvo z farnosti Sliač. Nevedel som úplne, čo od toho čakať, to, čo som však zažil, zmenilo môj život o 180 stupňov. Spôsob, akým títo ľudia hovorili o Bohu, a modlitby, ktoré som tam zažil spolu so svätou omšou, ma veľmi zasiahli. Počas tejto chaty som prežil Božiu prítomnosť a jeho lásku voči mne veľmi silným spôsobom. Od toho momentu až dodnes spoznávam, aký je Boh dobrý, a je vo mne prirodzene túžba po tom, aby stretnutie s ním zažili aj ostatní. 

Čo je víziou projektu, v ktorom pôsobíte? 

Víziou projektu Godzone je prinášať dobrú zvesť evanjelia moderným a atraktívnym spôsobom a jazykom, ktorému mladí ľudia v 21. storočí rozumejú. 

V čom spočíva evanjelizácia vo vašom projekte? Ako ju realizujete?

Jedným z najväčších podujatí, ktoré každoročne organizujeme, je hudobné evanjelizačné turné s názvom Godzone tour po Slovensku a Českej republike. Piesňami, hovoreným slovom, príbehmi a kvalitnou produkciou chceme zvestovať dobrú správu evanjelia mladým ľuďom. Ďalej sú to konferencie, letné tábory, animátorská škola, živé vysielania modlitieb, podcasty, televízna relácia, mobilná aplikácia a v neposlednom rade aj obsah, ktorý tvoríme na sociálne siete, shop s evanjelizačným oblečením a knihami a jednou z najdôležitejších vecí sú práve misie do farností, škôl a spoločenstiev. 

Godzone turné navštevujú desaťtisíce ľudí, ako vám v šírení evanjelia pomáhajú sociálne siete?

Vždy sa snažíme naplno využiť všetky nástroje, ktoré nám dnešná doba ponúka, či už ide o Facebook, YouTube, Instagram alebo Tik-Tok. Chceme ku generácii, ktorú túžime osloviť, hovoriť zrozumiteľným jazykom. Snažíme sa tvoriť rôznorodý obsah, či už sú to blogy, podcasty, videá zo zákulisia alebo live streamy a okrem propagácie jednotlivých aktivít projektu je to tiež skvelá príležitosť, ako ostať s ľuďmi v kontakte. 

Všetko to fungovalo aj pred pandémiou, mnohé vaše aktivity sú však podmienené stretávaním sa s ľuďmi. Ako vaše fungovanie ovplyvnila práve pandémia? 

Vzhľadom na to, že väčšina našich aktivít, či už ide o turné, konferencie, letné tábory, misie alebo iné, sú založené na fyzickom stretávaní, bola to pre nás obrovská výzva, keďže fyzické stretávanie vzhľadom na pandémiu a bezpečnosť nebolo možné. Naďalej sme však vnímali výzvu prinášať povzbudenie a nádej, a preto sme začali uvažovať, ako veci, ktoré robíme, môžeme pretaviť do online priestoru a dostať k ľuďom tam, kde sú. Pomocou streamovacích služieb sa nám podarilo konferencie vysielať online a zostať tak s ľuďmi v kontakte. Spomínané hudobné evanjelizačné turné sme s pomocou mnohých ľudí spracovali ako večerný dvojhodinový film, ktorý sme priniesli k viac ako 50-tisíc divákom počas decembra 2020, spoločné modlitby sme začali vysielať naživo prostredníctvom YouTube a Facebooku každú nedeľu a vznikla aj nová online vzdelávacia platforma s názvom Godzone Academy, ktorá ponúka formáciu a možnosť duchovného rastu prostredníctvom online kurzov.  

Ako sa dá evanjelizovať online?

Verím, že našou úlohou je odrážať Krista vo všetkom, čo robíme a kým sme. Či je to maľovaný obraz, „storka“ na Instagrame, video alebo fotka na našom profile. Na prvý pohľad sa to možno niekedy nemusí tak zdať, verím však, že je dôležité, aby sme to v prvom rade vedeli my, tvorcovia obsahu, ktorí s druhými zdieľame. V projekte Godzone sa snažíme Krista odrážať a zvestovať v našej tvorbe, či už je to blog, podcast alebo hudobné turné s veľkou produkciou. Napríklad, v podcastoch často hovoríme s hosťami, ktorí sa delia o svoje životné príbehy, o to, čo s Bohom zažili a ako zasiahol do ich života, aj to môže byť jeden z mnohých spôsobov online evanjelizácie. 

Nie je to trochu neosobné? 

Určite nie je nad osobný kontakt a fyzické stretnutie, myslím si, že to sa úplne nahradiť ani nedá, aj keď vo virtuálnej realite je už dnes možné všeličo (smiech). Verím však, že pre Boha to nie je obmedzením. Keď sa pozerám na príbeh apoštola Petra, ktorého tieň padal na chorých, keď kráčal po ulici, a oni ozdraveli, som presvedčený o tom, že vďaka Bohu nič nie je nemožné. 

Deje sa to? Sú ľudia dotknutí slovom evanjelia aj prostredníctvom online priestoru? 

Na základe mnohých spätných väzieb, ktoré nám prichádzajú, veríme, že áno. Ľudia menia svoje životy na základe posolstva evanjelia, zažívajú zázraky a uzdravenia, ktoré Boh robí. 

Ako do tejto vízie spadajú veľké sociálne siete? Myslíte si, že keby žil Ježiš v našej dobe, mal by napríklad Instagram?

Neviem, či by mal Instagram, ale myslím si, že by sme ho na ňom nejakým spôsobom určite videli. Ľudia, ktorí by boli svedkami jeho pôsobenia, učenia a zázrakov, ako sa to dialo v Skutkoch apoštolov, by určite Ježiša natočili na video, spravili fotku alebo napísali blog o tom, čo videli a zažili. A možno by mali svoj profil na Instagrame práve jeho učeníci, ktorí by tak tiež šírili dobrú správu evanjelia.

Vy ste veľký projekt so širokým dosahom, ako môže jednotlivec evanjelizovať online?

Pápež František povedal veľmi zaujímavú myšlienku: „Nachádzame sa v digitálnej kultúre. Ako hovorieval pápež Benedikt, existuje akýsi digitálny kontinent, realita, do ktorej musíme vstúpiť a žiť, lebo ak je tam človek, Cirkev tam nemôže chýbať. A musí tam byť v tej istej dynamike, akú mávali misionári, keď objavovali nový kontinent, je to úplne iná realita. Je nevyhnutné, aby sa poslanie Cirkvi prispôsobilo časom a využívalo moderné nástroje, ktoré táto technika poskytuje. Je to priestor na ohlasovanie milosrdenstva a dobroty Boha. Treba sa však vyhnúť tomu, že by sme sa stali služobníkmi toho, čo má byť iba nástrojom. Nesmieme sa stať rukojemníkmi siete, takže by sme sa do nej chytili my sami namiesto toho, aby ’lovila ryby’, teda priťahovala duše, aby sme ich priviedli k Pánovi.“

Vy ste influencer? Čo to vlastne znamená?

Pod týmto pojmom si automaticky predstavím človeka, ktorý má tisíce sledovateľov, spolupráce, promuje nejaké produkty a predáva ich svojim fanúšikom, myslím si však, že influencerom je každý z nás. Každý, kto akýmkoľvek spôsobom, či už na sociálnych sieťach alebo aj mimo nich, má vplyv na ľudí vo svojom okolí. A vplyv má každý z nás. Či už je to v rodine pri nedeľnom obede, s kamarátmi vonku, cez prestávku alebo na Instagrame, kde ma sleduje dvadsať, dvesto alebo dva milióny ľudí. Každý z nás je do určitej miery influencer zodpovedný za obsah, ktorý vypúšťa. A ako by strýko Ben povedal Petrovi Parkerovi v Spidermanovi: „S veľkou mocou prichádza veľká zodpovednosť.“ (smiech) 

Aký by mal byť kresťanský influencer? 

Myslím si, že existujú dva druhy influencerov. Tí, ktorí tvoria s perspektívou „pozeraj sa na mňa“, a tí, ktorí vychádzajú z pozície „viem, kto som“ a ukazujú na Krista priamo či nepriamo. Otázka znie, koho chceme, aby náš Instagram “oslávil”? Nás, iných alebo Krista? Povzbudzujem nás k tomu, aby sme využili vplyv, ktorý máme, na dobré veci, na šírenie povzbudenia a nádeje, na Božie veci. Hľadajme spôsoby, nebojme sa byť kreatívni, robme to, čo nás baví, čo máme radi, a robme to s Bohom, nežime inak, ako žijeme mimo sociálnych sietí, buďme autentickí a sami sebou. 

Vydržte, hlasujete...

Ďakujeme za váš hlas...

Už ste hlasovali...

0

To najlepšie
zo Štandardu

Štandard

Prihláste sa na odber
najlepších článkov týždňa
na denníku štandard.