Český festival Divadelný svet Brna pobúril pred tromi rokmi konzervatívnu časť verejnosti a veriacich kresťanov. Uviedol aj hry, v ktorých podľa kritických ohlasov došlo ku znevažovaniu kresťanstva či obscénnostiam. Pražský arcibiskup a kardinál Dominik Duka sa vo veci opakovane obrátil na české súdy, ale neuspel ani u toho Najvyššieho. Teraz zvažuje, že sa obráti na Ústavný súd.

Súd rozhodoval o žalobe pražského arcibiskupa na Národné divadlo Brno a na Centrum experimentálneho divadla pre zásah do vierovyznania. V máji 2018 usporiadali festival, na ktorom boli súčasťou programu divadelné hry Prekliatie a Naše násilie a vaše násilie od kontroverzného chorvátskeho divadelného režiséra a scenáristu Olivera Frljiča.

V prvej menovanej sa autor venuje téme zneužívania detí katolíckymi kňazmi a súčasťou predstavenia je napríklad aj náznak orálneho sexu na soche pápeža Jána Pavla II., rodáka zo susedného Poľska. Druhá hra kriticky hodnotí vzťah západnej spoločnosti k moslimskému svetu a obsahuje scénu, v ktorej herec stvárňujúci Krista zostúpi z kríža a predvádza znásilnenie moslimskej ženy. V ďalšej scéne si zas herečka vyťahuje z vagíny českú štátnu vlajku.

Počas jedného z predstavení hry Naše násilie a vaše násilie vtrhlo pred tromi rokmi v Brne na javisko Centra experimentálneho divadla niekoľko desiatok ľudí na protest proti takémuto zobrazovaniu Ježiša a hanobeniu kresťanstva.

„Postup divadla silno zasiahol do môjho vyznania, a preto sa obraciam na súd, aby rozhodol, čo je ešte umenie a čo už je len úmyselné poškodzovanie inej osoby a mojich práv,“ uviedol pri predošlých súdoch kardinál.

Naše násilie a vaše násilie. Zdroj: 2018.divadelnisvet.cz

Dôvody zamietnutia žaloby

Napriek očividnej provokácii voči kresťanom Dukovi žiadosť o ospravedlnenie za zásah do jeho vierovyznania zamietol najskôr mestský súd v Brne, neskôr krajský súd a Najvyšší súd Českej republiky teraz zamietol aj dovolanie.

Najvyšší súd (NS) u našich západných susedov v rozhodnutí naznačil, že ak chcel kardinál vyjadriť svoje rozhorčenie nad obsahom hier, mohol aktívne vystupovať na verejnosti a využiť autoritu svojho úradu. NS dodal, že Duka nemohol hrať „skutočne zasvätenú a presvedčivú úlohu v takejto diskusii“, pretože on ani jeho právny nástupca nevideli celé predstavenie, chýba im preto kontext a kritizovali len medializované časti divadelných hier.

Podľa súdu nemožno tvrdiť, že by spomínané kontroverzné hry pohoršili všetkých kresťanov. V tejto súvislosti NS argumentoval článkom katolíckeho kňaza Tomáša Halíka. Napísal, že sa mu jedna z hier síce tiež nepáčila, ale „cieľom cool theatre nie je sa páčiť a baviť, ale provokovať k zamysleniu“.

Reakcia na verdikt

Pražské arcibiskupstvo v reakcii na rozhodnutie Najvyššieho súdu uviedlo, že ho rešpektuje. Na druhej strane však dodalo, že ešte zváži podanie žaloby aj na Ústavný súd.

„NS ČR tvrdí, že dovolaniu nemohlo byť vyhovené, pretože žalobcovia na hre neboli, a teda nemajú aktívnu legitimáciu na podanie žaloby. Žalobcovia principiálne nesúhlasia so znevažovaním symbolov, ako je česká vlajka vytiahnutá z lona ženy, Ježiša, čo znásilňuje moslimku a iné. V dobe, ktorá sa označuje ako tekutá, teda bez jasných hraníc daná, naša spoločnosť potrebuje jasné mantinely morálky a práva. Žalobcovia nebránia len Krista a vieru, ale predovšetkým spoločnosť ako takú, keď žiadajú, aby tu bol nielen rešpekt k menšinám, ale aj k väčšinám. Väčšina spoločnosti totiž odsudzuje hrubé zaobchádzanie s národnou vlajkou alebo fikciu o znásilnenie,“ píše sa v reakcii arcibiskupstva pražského.

Podľa riaditeľa Národného divadla Brno Martina Glasera autor inscenácií nezamýšľal nič z toho, čo mu protestujúca časť českej verejnosti na čele s kardinálom Dukom vyčítali. „Ide o scénickú esej, premýšľanie o veľmi podstatnej téme, ktorou je stret európskej a moslimskej civilizácie, a čo z toho plynie. Režisér Oliver Frljič všetko dáva do provokatívnych súvislostí. Nepredkladá divákom hotový názor,“ uviedol už dávnejšie Glaser. Podľa neho si musia diváci spraviť na vec vlastný názor.

Miroslav Oščatka, riaditeľ Centra experimentálneho divadla, kde sa obe inscenácie aj napriek protestom verejnosti hrali, rozhodnutie Najvyššieho súdu víta. Vníma ho ako dôležitú súčasť verejnej debaty, ktorú chceli predstavenia kontroverzného chorvátskeho autora vzbudiť. Dodajme, že hru Vaše násilie naše násilie videlo pred tromi rokmi v Brne na festivale len obmedzené publikum dvoch stoviek ľudí.

Vydržte, hlasujete...

Ďakujeme za váš hlas...

Už ste hlasovali...

0

To najlepšie
zo Štandardu

Štandard

Prihláste sa na odber
najlepších článkov týždňa
na denníku štandard.