Ste muž? Neboli ste znásilnený? Zamestnanci Disney mali uvádzať svoje belošské privilégiá

DJ Deadmau5 Myšiak Mickey Mouse maska Ilustračná fotografia. Foto: TASR/AP

Ste dochvíľny? Zrozumiteľný? Nebodaj nepoužívate verejnú dopravu alebo ste neboli znásilnený? Gratulujeme, podľa korporácie Walt Disney máte všetky znaky človeka, ktorý si užíva belošské privilégiá. Chcete sa zlepšiť? Podporujte zrušenie financovania polície alebo hnutie Black Lives Matter.

Spoločnosť Walt Disney spustila pre svojich zamestnancov kampaň diverzity a inklúzie. V rámci nej sa majú zamestnanci posunúť preč od dominantnej belošskej kultúry alebo sa zameriavať na rovnosť výsledkov, informuje konzervatívny publicista Christopher F. Rufo.

Odkazuje na dokumenty, ktoré získal ohľadom kampane spoločnosti Disney s názvom „Zmeňme zajtrajšok“. Kampaň obsahuje rôzne spôsoby tréningu zamestnancov v oblastiach ako rasizmus, belošské privilégium, belošská slabosť, mikroagresie a iné podobné témy.  

Na týchto školeniach sa zamestnanci napríklad dozvedia, že USA boli založené na systematickom rasizme. „Amerika má dlhú históriu systematického rasizmu a transfóbie,“ píše sa napríklad vo vnútorných dokumentoch korporácie.

Vzdelávajte sa

Pracovníci by sa tiež mali „vzdelávať o štrukturálnom protičernošskom rasizme v súčasnom a historickom kontexte.“ Toto „vzdelanie“ by mali čerpať ideálne od černošských autorov, novinárov či organizácií, ktorých zoznam im ponúka sama spoločnosť.

Ako je zvykom v dokumentoch motivovaných kritickou rasovou teóriou, belosi dostávajú špecifické inštrukcie. Mali by empaticky počúvať svojich černošských kolegov a nemali by pochybovať alebo diskutovať o ich životných skúsenostiach. Zamyslieť sa tiež majú nad rasistickou infraštruktúrou USA a „tvrdo premýšľať“, či ich bohatstvo nepochádza z rasizmu.

Kampaň taktiež hovorí o tom, že sa pracovníci nemajú sústreďovať na poskytovanie rovnakých príležitostí, ale na rovnosť výsledkov.

Členovia etnických menšín sú zasa rozdelení do špeciálnych skupín. Černošská sa nazýva Wakanda, hispánska Hola a ázijská Kompas. Tie majú za úlohu dosiahnuť „kultúrne autentické poznatky“ medzi pracovníkmi z prostredia menšín.

Čo všetko je belošské

Disneyho kampaň pre diverzitu však nekončí len pri tom. Podľa spomínaných dokumentov korporácia organizovala aj 21-dňovú „výzvu pre rasovú rovnosť a sociálnu spravodlivosť“. Zamestnanci boli podľa novinára vyzvaní, aby sa do tejto výzvy zapojili, pričom tá sa stala súčasťou odporúčaných zdrojov pre pracovníkov.

Výzva obsahovala napríklad školenia o systematickom rasizme, pričom ľudia boli poučení, že boli vychovaní v prostredí, ktoré vyzdvihuje belošskú kultúru nad všetky ostatné. Zároveň mali účastníci vypĺňať dotazníky, v ktorých mali zaškrtnúť svoje „belošské privilégiá“.

Medzi ne patrí napríklad fakt, že je človek beloch, muž, heterosexuál, alebo že je spokojný s pohlavím, s ktorým sa narodil. Človek je tiež belošsky privilegovaný, pokiaľ nikdy nebol znásilnený alebo ak nepoužíva verejnú dopravu.

Zamestnanci by sa taktiež mali vzdialiť od dominantnej belošskej kultúry k niečomu inému. Súťaživosť, individualizmus, dochvíľnosť, spokojnosť s belošským vedením či zrozumiteľnosť sú vraj znaky dominantnej belošskej kultúry, respektíve kultúry belošskej nadradenosti.

Širší problém

Spoločnosť Walt Disney svojim pracovníkom v rámci tohto programu odporúča rozdielnu „odbornú“ literatúru. Patrí sem napríklad návod 75 vecí, ktoré môžu belosi spraviť pre rasovú rovnosť. Podľa neho by mali belosi podporovať zastavenie financovania polície, platiť reparácie alebo podporovať miestne bunky krajne ľavicovej organizácie Black Lives Matter.

Tento prípad z prostredia korporácie Walt Disney nie je prvou lastovičkou tohto progresívneho trendu. Štandard už v minulosti informoval o kritickej rasovej teórii. Ide o teoretický koncept, ktorý sa zameriava na údajný systematický rasizmus zo strany belochov. Tento smer taktiež postupne preniká do verejných a súkromných inštitúcií v USA, i v celom západnom svete.

Vo februári tohto roku čelila kritike korporácia Coca-Cola, ktorá taktiež pripravila pre svojich zamestnancov školenia o rasizme a diverzite. V nich napríklad vyzývala svojich pracovníkov, aby bol „menej bieli“. Kurz pochádza od americkej autorky Robin DiAngelovej, známej podporovateľky kritickej rasovej teórie, ktorú jej kritici označujú ako otvorene rasistickú voči belochom.


Ďalšie články