Kvílenie podobné vyťahanej magnetofónovej páske a pripomínajúce strašidelné zvuky z hororových filmov. Tak nejak znie pletenie pavučín, ktoré sa vedcom podarilo transformovať do zvláštne desivej hudby.

Výskum vedcov z prestížneho amerického Massachusettského inštitútu technológií (MIT) môže pomôcť lepšie pochopiť spôsob, akým pavúky pletú svoje siete. A nielen to. Premietnutie stavby pavučín do hudby by mohlo pomôcť aj pri rozlúštení ich komunikácie.

Tím vedcov z MIT sa vo svojom výskume spojil s umelcom Tomásom Saracenom, aby mohli laserom zachytené dvojdimenzionálne obrazy pavučín premietnuť do trojdimenzionálneho prostredia virtuálnej reality. Spoločne s oddelením hudby na MIT dokonca vytvorili virtuálny inštrument podobný harfe.

„Aj keď sieť vyzerá naozaj náhodne, v skutočnosti v nej je množstvo vnútorných štruktúr, ktoré sa dajú vizualizovať a môžete sa na ne pozrieť, ale pre ľudskú predstavivosť je skutočne ťažké pochopiť, všetky tieto štrukturálne detaily,“ uviedol profesor z MIT Markus Buehler, ktorý prácu predstavil na virtuálnom stretnutí Americkej chemickej spoločnosti.

„Počúvanie hudby pri prechádzaní pavučinou vo virtuálnej realite umožňuje vidieť a počuť tieto štrukturálne zmeny a poskytuje lepšiu predstavu o tom, ako pavúky vidia svet,“ povedal pre CNN.

Podľa Buehlera pavúky veľmi intenzívne vnímajú vibrácie a používajú ich pri orientácii v priestore, ale aj na to, aby komunikovali s ďalšími pavúkmi. Pochopenie toho, ako pavúky stavajú svoje siete bez pomoci lešení alebo podpier by pomohlo napríklad pri vývoji pokročilých technológií 3D tlače.

Hudba z pavučín

Buehler s kolegami najskôr nahral vibrácie, ktoré pavúky vytvárajú pri rôznych činnostiach vrátane pletenia pavučín, párenia či komunikácie s inými pavúkmi. Potom použili umelú inteligenciu, aby z vibrácií syntetizovali zvuk. „Možno sme na začiatku toho, aby sme dokázali hovoriť jazykom pavúkov,“ uviedol vedec.

Tak, ako mnohé iné činnosti na celom svete, museli vedci tento výskum na MIT dočasne prerušiť, pretože im laboratórium zatvorili pre šírenie ochorenia COVID-19. Buehler sa zaoberá spojením medzi hudbou a materiálmi na molekulárnej úrovni už roky a podobné techniky už použil na „zhudobnenie“ rozdielov medzi vakcínami Pfizer/BioNTech a Moderna.

Okrem vedeckého využitia a hodnoty projektu, Buehler uviedol, že pavučiny sú hudobne zaujímavé a že pri stavbe je počuť melódie, ktoré pavúk vytvára. „Je to neobvyklé, desivé a strašidelné, ale nakoniec krásne,“ uviedol.

Členovia jeho tímu dokonca odohrali živý koncert, na ktorom bola jedným z hudobných nástrojov akási harfa z virtuálnej pavučiny.

„Urobil som to, pretože som chcel skúsiť prenášať informácie skutočne z pavúčej perspektívy, ktorá je veľmi divná a strašidelná,“ dodal Buehler.

Vydržte, hlasujete...

Ďakujeme za váš hlas...

Už ste hlasovali...

0

To najlepšie
zo Štandardu

Štandard

Prihláste sa na odber
najlepších článkov týždňa
na denníku štandard.