Zopakujú autá z Číny triumf kórejských? Experti ich potenciál vidia v e-mobilite

8822c6_8aaab8e1d1ea4d3087db7473f5708c0a_mv2 DongFeng Fengon 5. Čínske vozidlo po novom dostupné aj na Slovensku. Foto: DongFeng

Hoci čínske vozidlá stále zaostávajú za konkurenciou zo zvyšku sveta, v niektorých prípadoch zaznamenávajú pozoruhodné výsledky aj na západných trhoch, kde ich predaje rastú exponencionálne. Odborníci upozorňujú, že časom môžu napodobniť úspech japonských a kórejských značiek a vidia ich potenciál najmä v kontexte rozvoja elektrického pohonu. Zvýšený záujem o čínske autá je zrejme otázkou času aj na Slovensku.

Čínska technika bola v očiach ľudí žijúcich na Západe dlhé roky vnímaná ako synonymum šlendriánstva. Častokrát sa tak dialo oprávnene. Výrobky z krajiny stredu totiž preukázateľne zaostávali hneď v niekoľkých kľúčových parametroch, počnúc vizuálnou stránkou a končiac ich bezpečnosťou.

Spolu s nepredstaviteľným ekonomickým rozmachom najľudnatejšej krajiny planéty tieto predsudky strácajú opodstatnenie. Číňania prešli od kradnutia nápadov európskych a amerických inžinierov k vlastným pozoruhodným inováciám a kombináciou dobrej kvality a podstatne nižšej ceny bodujú aj na náročnejších trhoch.

Míľové kroky v posledných rokoch uskutočnili v segmentoch domácej elektroniky či smartfónov a možno povedať, že niekde na polceste sa nachádzajú už aj v súvislosti s automobilmi. Práve táto kategória pritom znie najprekvapivejšie. A to najmä v kontexte dlhoročného nehanebného kopírovania západných modelov aut. Spomenúť možno fejkový Range Rover Evoque (Landwind X7) či ešte fejkovejšiu BMW X5 (Shuanghuan SCEO) a mnohé ďalšie.

Shuanghuan SCEO. Foto: Reddit

Uspokoja nielen rozvojové trhy

Hoci Aziati s praktikou CTRL+C a CTRL+V a hľadaním skratiek v automobilom priemysle stále neprestali, popritom kvitnú aj serióznejší producenti s originálnejšími ideami. Bohaté čínske koncerny vstupujú do partnerstiev so západnými značkami, skupujú ich alebo skrze astronomický kapitál získavajú skúsených ľudí a know-how.

Výsledky zmeny prístupu sú v niektorých oblastiach – bez preháňania – ohromujúce. Čínski výrobcovia osobných vozidiel totižto zaznamenávajú solídne ekonomické výsledky aj za svojimi hranicami. Navyše v časoch prebiehajúcej koronakrízy a na trhoch, ktoré zďaleka nie sú rozvojové a povahovo majú pomerne blízko k tomu európskemu a slovenskému. Reč je o Austrálii alebo Rusku.

Portál Auto.Pravda.sk nedávno informoval, že v Austrálii napriek poklesu predajov automobilov narástli vlaňajšie registrácie čínskych áut v porovnaní s rokom 2019 až o 70 percent. Čínske automobilky sa tak dostali na štvrtú priečku rebríčka z hľadiska pôvodu importovaných vozidiel s predajom vyše 5-tisíc kusov za jediný mesiac.

„Ruský Avtostat uviedol, že čínsky Haval sa už prebojoval do prvej desiatky najúspešnejších značiek, keď vo februári predal 2 833 kusov, o 77 percent viac v medziročnom porovnaní. Darilo sa aj Chery s 2 398 regis­tráciami a nárastom o 294 percent, ale aj šestnástemu Geely, ktoré v Rusku predalo 1 732 áut, o 85 percent viac ako pred rokom,“ dodal portál, pre zmenu o situácii v Rusku.

Interiér čínskeho automobilu Geely Borui. Foto: Geely.com

Doba im praje

Do popredia sa tak podľa mnohých dostáva otázka, kedy čínske vozidlá zažiaria aj v našich zemepisných šírkach a nie, či sa tak stane. Váhu jej pridáva ešte jeden extrémne dôležitý aspekt. A to rozvoj elektromobility, ktorý sa v očiach európskych regulátorov občas stáva až samoúčelnou métou.

Práve pri autách na batérie hrá totiž Čína takpovediac prvú ligu. Pre ilustráciu stačí uviesť len dva strohé fakty. Podľa dát dostupných na Automotive World sa predaj elektromobilov v Číne od roku 2015 zvýšil o viac ako tisíc percent a v súčasnosti predstavuje 4,7 percenta predaja automobilov v tejto krajine. Čína sa stala najdôležitejším globálnym trhom a v roku 2019 zaznamenala viac ako 50 percent všetkých predaných elektromobilov na celom svete.

Pred fackou európskemu trhu práve skrze elektrické vozidlá už varovali aj také mená ako Jean-Dominique Senard, ktorý je šéfom francúzskeho Renaultu. „Budeme čeliť prudkej konkurencii z Európy i mimo nej. Musíme sa rýchlo otočiť, aby sme sa dokázali postaviť týmto novým uchádzačom, ktorí predávajú lacné, ale dôveryhodné autá,“ povedal. Mal tým na mysli práve čínske autá čerpajúce energiu zo siete.

Čabák: V drvivej väčšine za veľa nestoja

S týmto názorom sa stotožňuje aj slovenský motoristický novinár Maroš Čabák z kanálu TopSpeed.sk, podľa ktorého sa môžu Číňania s elektromobilmi v Európe výraznejšie zviditeľniť už v druhej polovici tohto desaťročia, no nie na všetkých trhoch. „Určite sa nebude dať hovoriť o tom, že by akékoľvek značka z Číny vytvorila podobné fluidum a taký ošiaľ ako Tesla. To určite nie,“ dodáva odborník s tým, že Aziati na to pôjdu cestou lacných a dostupných aut.

Pokiaľ ide o konvenčné vozidlá, podľa Čabáka nie je jednoduché odpovedať na otázku, aký pokrok Číňania v oblasti osobných automobilov urobili, nakoľko ich výroba je veľmi diverzifikovaná a stále zameraná hlavne na domáci trh. Upriamil tiež pozornosť na fakt, že v tejto krajine existuje viac značiek ako na celom svete dohromady.

„V drvivej väčšine čínske automobilky za veľa nestoja a nespĺňajú kritéria európskych potrieb. Ale začínajú sa objavovať značky, ktoré sú schopné na starý kontinent priniesť ako-tak konkurencieschopný produkt,“ povedal pre Štandard s dodatkom, že Číňania môžu nasledovať cestu kórejských a japonských značiek, ktorým trvalo celé dekády, kým sa naučili vyrábať kvalitné stroje.

Čínsky automobil Haval H6. Foto: Facebook

Uspieť vraj môžu, no budú musieť prekonať dešpekt

Čabák ako najväčšiu slabinu týchto vozidiel vidí nielen kvalitu spracovania, ale aj absenciu rôznych komfortných prvkov a technológií bežných pre európskych výrobcov. A ak aj tieto technológie majú, vyskytujú sa vraj v zjednodušenej forme. Zaostávajú údajne aj vo sfére bezpečnosti. Ako príklad uviedol, že ním aktuálne testované čínske auto v hodnote zhruba 25-tisíc eur malo donedávna len dva airbagy, pričom neskôr pribudli ďalšie dva. Spoľahlivosť a životnosť však zhodnotiť nevie.

Čabák zároveň skonštatoval, že niektoré čínske autá sú lacnejšie len o 10 či 15 percent v porovnaní s európskou konkurenciou, čo nezodpovedá všeobecne rozšírenej predstave. Ilustroval to na príklade ním testovaného modelu. „Za túto cenu sú k dispozícii o triedu menšie autá, ale za to podstatne lepšie vybavené, pokiaľ ide o komfortné prvky, technológie a výbavu. Toto nie je trefa do čierneho,“ povedal pre Štandard.

O čínske vozidlá, ktoré sa začali medzičasom predávať aj na Slovensku, bude podľa neho zvýšený záujem až v nasledovnej dekáde. „Budú musieť prekonať dešpekt, spojený s tým lacným, zlým a nespoľahlivým. Na druhej strane, majú tak lacnú pracovnú silu a sú tak pripravení a ochotní útočiť, že stratu v Európe budú dorovnávať na domácom trhu a v Ázii. A to len preto, aby získali dobré meno a dobrý kredit,“ uzavrel Čabák.


Ďalšie články