Na Slovensku padajú mosty a má to pokračovať

zrútený most na rieke Hornád Spadnutý most cez rieku Hornád. Foto: Milan Kapusta/TASR

Na rekonštrukciu mostov treba stovky miliónov eur a vláda sa na konkrétnych krokoch zatiaľ nedohodla. Návrh ministerstva dopravy prichádza pred prerokovaním štátneho rozpočtu v parlamente.

Pred troma týždňami sa zrútil most cez rieku Hornád medzi Kysakom a Veľkou Lodinou. Nikomu sa, našťastie, nič nestalo, pretože v tom čas bol už most nepriechodný. Pre havarijný stav ho uzavreli tri mesiace predtým.  

Podobný prípad sa stal v marci tohto roka v Trstenej. Most spadol do rieky Oravica. Rovnako ho stihli včas zavrieť, lebo už skôr sa na ňom objavili problémy, a tak nikto neutrpel.

V zlom až veľmi zlom stave je 481 mostov, čo tvorí 27 percent všetkých mostov v správe SSC. Podľa terminológie ministerstva dopravy je vo vynikajúcom až dobrom stave iba 721 mostov, čo prestavuje niečo cez 40 percent všetkých objektov.

Hasia sa iba havárie

Čo s tým robiť? O tom, že mosty na Slovensku chátrajú, sa vie dlho. Hasí sa, až keď hrozia nešťastia. Preto počet mostov v havarijnom stave za posledných päť rokov postupne klesá, čo súvisí s akútnymi opravami.

Celkový pohľad ukazuje, že stavebno-technický stav mostov roky upadáva. Za posledných desať rokov sa počet mostov v zlom až veľmi zlom stave viac ako zdvojnásobil. Do centra pozornosti sa dostávajú až vtedy, keď ich ohrozujú životy alebo ich už nemožno používať.

Problémom sú, ako to často býva, financie. Ministerstvo dopravy upozorňuje, že od roku 2012 sa znížili kapitálové výdavky štátu na výstavbu a rekonštrukciu ciest prvej triedy. Trpia tým vozovky a mosty.  

V posledných troch rokoch sa na rekonštrukciu používajú hlavne prostriedky z eurofondov. Za toto obdobie sa opravili tri desiatky mostov za takmer 25 miliónov eur. No ani to nepomohlo, stav sa ďalej zhoršuje. Štátny rozpočet je skúpy. Pomáha iba v prípade, ak sa mosty dostanú do havarijného stavu.

Vecná i politická otázka

Ministerstvo dopravy navrhuje začať mosty systematicky rekonštruovať. Sústreďuje sa na tie, ktoré sú vo veľmi zlom až havarijnom stave. Takýchto mostov je dnes 184. Odhadované náklady prevyšujú 162 miliónov eur.

Peniaze by sa v nasledujúcich štyroch až piatich rokoch mali nájsť v štátnom rozpočte a eurofonoch. Ročne by sa takto malo vynaložiť 36 miliónov eur, pritom viac ako štyri pätiny by mali pochádzať zo štátneho rozpočtu.

Pritom ide o minimalistický variant na zvrátenie súčasného kritického stavu. Ak by sa venovala pozornosť všetkým mostom okrem tých, ktoré sú v dobrom technickom stave, potom by sa náklady vyšplhali nad 600 miliónov eur.

Toto číslo odzrkadľuje žalostný stav mostov na Slovensku. Pritom hovoríme iba o tých, čo sú v správe SSC na cestách prvej triedy. O cesty druhej a tretej triedy sa starajú župy a obce.

Ukazuje sa, že plán ministerstva dopravy sa zasekol na peniazoch. Vláda o návrhu rokovala v stredu a rozhodla ho presunúť na program ďalšej schôdze. Bude predmetom vecnej a zároveň politickej diskusie.

Rozpočet verejnej správy na roky 2021 až 2023, ktorý vláda schválila už pred mesiacom, mimoriadne výdavky na mosty nespomína. Píše sa v ňom však o zásobníku nových investičných projektov na nasledujúce tri roky v hodnote 4,5 miliardy eur. Čoskoro sa o rozpočte bude rokovať v parlamente.

Či sa tam dostanú mosty, je aj otázka politická, pretože zo zásobníka sa budú vyberať z návrhov všetkých rezortov také projekty, ktorých opodstatnenosť preverí ministerstvo financií na základe pripravenosti a budúcej ekonomickej návratnosti. Takéto projekty budú predkladať ministerstvá vedené straníckymi nominantmi.   


Ďalšie články