U našich severných susedov, v Poľsku, sa schyľuje k dokončeniu „malého Suezu“. Hovoríme o prieplave cez takzvanú Visliansku kosu – čo je na mape sotva viditeľný prírodný útvar neďaleko Gdaňsku. Jeho benefity budú pomerne veľké a podľa poľských predákov prispejú k väčšej suverenite ich krajiny. Stavba sa nepozdáva Rusom, ktorí prídu o teoretickú možnosť blokády námornej trasy a proti projektu viedli masívnu antikampaň.

V Poľsku sa pomaly, ale isto schyľuje k dokončeniu jedného z najzaujímavejších infraštruktúrnych projektov na jeho území za posledné roky. Reč je o prieplave, ktorý po uvedení do prevádzky umožní lodiam plavbu naprieč Vislianskou kosou – zhruba 60 kilometrov dlhým a len niekoľko stoviek metrov širokým piesočným útvarom nachádzajúcim sa na severe krajiny.

Umelo vytvorená vodná cesta s dĺžkou asi 1,3 kilometra by mala byť dokončená už v roku 2022 a poslúži plavidlám do dĺžky 100 metrov, šírky 20 metrov a s maximálnym ponorom do 5 metrov. Posledný uvedený údaj vychádza z rozmerov prístavu v meste Elblag, ktorý je pri stavbe kanála najvýznamnejší. Informuje o tom český denník Lidovky.

Pretnutie Vislianskej kosy novým prieplavom ochudobní poľskú štátnu kasu o 2 miliardy zlotých, čo je po prepočte asi 435 miliónov eur. Ďalšie nemalé prostriedky si vyžiada fungovanie a údržba prieplavu. Benefity plynúce z náročnej investície však nebudú zanedbateľné, nakoľko lodiam ušetria takmer 100 kilometrov trasy a 9 hodín plavby.

Foto: Wikipedia

Menej prípadných starostí s Ruskom

Zaujímavosťou je, že k realizácii projektu vôbec nemuselo prísť, nakoľko mu niekdajší kabinet premiéra Donalda Tuska plánoval vystaviť stopku. Dôvodom boli, ako inak – peniaze. Po zmene garnitúry v roku 2015, kedy sa k moci dostalo Právo a Spravodlivosť (PiS), sa však stavebné stroje rozhýbali. Predseda strany Jarosław Kaczyński o prieplave uviedol, že „prispeje k tomu, aby Poľsko bolo suverénnym štátom“.

Rolu hrá pretrvávajúce napätie medzi Ruskom a Poľskom, ktoré je na medzinárodnej scéne notoricky známe. Poľský minister pre námorné záležitosti Marek Grobarczyk to vyjadril ešte jasnejšie, keď uviedol: „Prvým a základným dôvodom stavby… je hrozba z východu.“

Doteraz totiž museli naši severní susedia posielať lode cez prirodzene vytvorený Pilavský prieliv pri meste Baltijsk, čím sa nevyhli vstupu do ruských teritoriálnych vôd v okolí Kaliningradu. V oblasti sa na dôvažok nachádza aj ruská námorná základňa. Pre Varšavu tak bude prieplav aj akousi poistkou pre prípadné vyhrotenie vzťahov s Moskvou. Hoci tá problémy pri prejazde civilných plavidiel nerobila, iná situácia by mohla nastať pri vojenských lodiach.

Neúspešná antikampaň z Moskvy

Stratu strategickej výhody v prípade potencionálneho konfliktu si uvedomuje aj Kremeľ. Ruské štátne médiá preto nezvyčajný projekt torpédovali prakticky od začiatku jeho výstavby. Nezastupiteľnú úlohu mala v tomto smere popri ruskojazyčných zdrojoch aj poľská odnož ruského spravodajského portálu Sputnik. Rozsah diskreditujúcich správ dokonca prinútil reagovať priamo poľskú vládu, ktorá sa domnievala, že cieľom týchto vyjadrení je zastaviť výstavbu kanála.

Reč je napríklad o článkoch týkajúcich sa neschopnosti prijímať väčšie plavidlá či ekonomickej nezmyselnosti stavby. Aby sa tieto tvrdenia udržali, Rusi podľa Poliakov zašli až k vytvoreniu znaleckého posudku falošného poľského ekonóma menom Anton Moch, čo podľa Varšavy ani nie je poľské meno.

Jedna zo správ spochybňujúca projekt. Foto: Reprofoto Sputnik Polska

Objavili sa však aj (dez)informácie o vážnych vplyvoch na životné prostredie, obmedzení cestovného ruchu či o odpore UNESCO alebo Greenpeace. Pochybnosti mala vyjadriť aj Európska komisia. „Spomínaný Sputnik zašiel až tak ďaleko, že naznačil, že Európska komisia by mohla uvaliť na Poľsko sankcie v reakcii na tento ‚čin bezprávia‘,“ sťažujú sa Poliaci. Rusi sa tiež podľa Lidoviek domnievajú, že prieplav je budovaný s nepriateľskými úmyslami proti Rusku a obviňujú Poliakov z toho, že sa prostredníctvom prieplavu stávajú „lokajmi NATO“.

„Aktivity ruskej informačnej vojny proti výstavbe plavebného kanála cez Vislu v Poľsku majú všetky znaky koordinovanej a vopred naplánovanej propagandistickej kampane zameranej na dosiahnutie politických výsledkov, konkrétne prinútiť Poľsko, aby od projektu upustilo,“ uviedol Stanisław Żaryn, hovorca ministra koordinátora osobitných služieb.

Vydržte, hlasujete...

Ďakujeme za váš hlas...

Už ste hlasovali...

0

Po zadaní emailu môžete čítať zadarmo.

Vaše osobné údaje budú spracované v súlade s našimi pravidlami ochrany súkromia.

To najlepšie
zo Štandardu

Štandard

Prihláste sa na odber
najlepších článkov týždňa
na denníku štandard.