Nadšenie aj kritika. Ohlasy na novú pápežovu encykliku

222APTOPIX_Virus_Outbreak_Vatican_Pope802155707175 Pápež František. Foto: TASR/AP

Pápežova encyklika Fratelli tutti vyvolala živé ohlasy po celom svete. Na Slovensku sa o nej takmer nehovorí. Prinášame prehľad reakcií z rôznych kútov sveta.

Najnovšia encyklika vyvolala v Katolíckej cirkvi aj mimo nej zmiešané reakcie. O jej texte sme písali už skôr, teraz si všimneme reakcie, ktoré vyvolala po celom svete. Pozitívnu odozvu našla samozrejme u jeho prívržencov a u všetkých pápežových bratov – a u jeho sestier – a jej najväčšími kritikmi sú pochopiteľne zväčša kritici súčasného pontifikátu. Žiaľ, niektoré reakcie bergogliovcov sú skôr nesúmerné: vyzdvihujú pozitívnu stránku Fratelli tutti a neodpovedajú na jej slabšie miesta, zatiaľ čo kritici sa skôr zameriavajú na jej zápory, aj keď zavše uznávajú aj jej možný prínos.

Pre pápežovho životopisca Austena Ivereigha je Fratelli tutti „pozvaním nanovo objaviť ,nás´, bratstvo, sociálne priateľstvo – a bez toho sloboda a rovnosť nedávajú zmysel“. Obzvlášť mu imponuje Františkova kritika súčasnej politiky a jeho snaha načrtnúť jej nový zmysel „ako spoločné dobro a službu všetkým a zraniteľným.“ Britský novinár Ivereigh upozorňuje, že tento dokument „nie je odpoveďou na pandémiu, ale kvôli pandémii je viac relevantný“. Navyše Petrov nástupca tým uzatvára triptych svojich významných textov, ktoré volajú po novom humanizme a po oživení vzťahov:

„Začína sa s Evangelii gaudium, ktorá je o obnove nášho vzťahu k Bohu, Laudato si´ bola o obnove nášho vzťahu k stvorenstvu a táto je o obnove vzťahu medzi nami… Všetky tieto vzťahy vyžadujú ekologickú regeneráciu a únik od technokratickej paradigmy.“

Fratelli tutti ako pozvanie k dobrej politike

S pápežovým návrhom na opustenie ľahostajnosti a cynizmu „úplne súhlasí“ ekumenický patriarcha Bartolomej z Konštantínopolu. Podľa neho ide o „veľmi zaujímavú encykliku“, ktorá „šťastne završuje celú sociálnu náuku“. Dúfa, že bude „zdrojom inšpirácie a plodného dialógu“, podčiarkol pravoslávny patriarcha pre portál Vatican News počas návštevy Ríma, kde mu na pápežskej univerzite odovzdali čestný doktorát.

Pápež František s canterburským arcibiskupom Justinom Welbym 6. októbra 2016. Foto: TASR/AP

Taktiež anglikánsky arcibiskup Justin Welby na Fratelli tutti ocenil „jasnú, vzrušujúcu a ambicióznu víziu“ pre „ľudské bratstvo a solidaritu ako základ lepšieho budúceho usporiadania sveta“. Justin Welby si tiež myslí, že „tento znamenitý pápež“ touto „premyslenou, radostnou“ a „ekumenickou encyklikou“ opäť urobil svetu službu a dúfa, že sa nebude len čítať, ale aj aplikovať.

„Ak chcete praktickú odpoveď na naše potreby, ktorú ponúka Fratelli tutti, je to očividne dobrá politika,“ povedal „československý“ kardinál Michael Czerny. Väčšina problémov, ktoré má ľudská rodina, sa podľa neho spája so zlou správou a zlým vládnutím. Ďalšou novinkou v okružnom liste Katolíckej cirkvi je to, že ráta s každým človekom pri riešení veľkých výziev: nielen špecialisti, ale každý má „niečo, čím môže naozaj prispieť v dnešnom zranenom svete“.

Za najsilnejšie označil prvé dve kapitoly, ktoré hovoria o migrácii a o milosrdnom Samaritánovi. Kardinál Czerny sa totiž venuje migrácii a tak ako František je dieťa emigrantov, keďže spolu s rodičmi sa krátko po druhej svetovej vojne odsťahoval z Československa do Kanady.

František s kardinálom Czernym. Foto: Czerny/FB

„Pápežov navrhovaný liek, ľudské bratstvo, sa môže zdať trochu nejasný a František neponúka detailný plán, avšak dáva náznaky“, poznamenal vatikanista John Allen. Ten sa zároveň snažil ubezpečiť svojich čitateľov, že načasovanie encykliky, teda len mesiac pred prezidentskými voľbami v USA, je skôr náhodné než zámerné. Vzájomné prestrelky Donalda Trumpa a Joea Bidena možno podľa amerického novinára jasne spojiť s časťami, kde pápež kritizuje polarizáciu v politickom živote, menší rešpekt voči iným aj zo strany politikov a nezdravé debaty plné konfrontácie. Vatikanista na obranu Františka dodáva, že encykliku začal písať ešte pred pandémiou a jej obzory určite presahujú Spojené štáty americké. Naopak, keď sa raz bude hodnotiť súčasný pontifikát, debata sa podľa Johna Allena istotne začne práve s Fratelli tutti.

Autoritatívny katolícky dokument rezonuje aj v moslimskom svete. Prirodzene ju vyzdvihol Ahmad Al-Tajíb, veľký imám egyptskej univerzity Al-Azhar, ktorého František v encyklike hojne cituje. Podľa imáma ide o rozšírenie dokumentu o ľudskom bratstve, ktorý obaja pred rokom podpísali v Abú Dabí.

Ahmad Al-Tajíb, veľký imám egyptskej univerzity Al-Azhar. Foto: wikimedia

Fratelli tutti taktiež prispeje k medzináboženskému dialógu, priateľskému vzťahu s moslimami aj k náboženskej slobode, povedal Abdellah Redouane z veľkej mešity v Ríme.

Jordánsky princ Hassan Bin Talal aktívny v kresťansko-islamskom dialógu pripomenul, že Blízky východ „potrebuje novú sociálnu chartu na podporu zraniteľných“, ktorá „smútiacim ukáže cestu univerzálnej solidarity“. Takouto chartou môže byť podľa moslimského šľachtica práve pápežova najnovšia encyklika, napísal v arabskom periodiku al-Arab, ktorý vychádza v Londýne. Výzva rímskeho biskupa na bratstvo nie je podľa Hassan Bin Talala vágna, sentimentálna rétorika, ale ukazuje cesty aktívneho zdieľania a podpory voči chudobným, chorým a hendikepovaným. Jordánsky princ je presvedčený, že „ľudské bratstvo a sociálne priateľstvo môže predstavovať solídny základ toho, ako čeliť hrozbám, ktoré celý ľudský druh vystavujú nebezpečenstvu.”

Fratelli tutti v zabudnutí a skutočný, otvorený dialóg

Encyklika si vyslúžila takisto tvrdú kritiku. Z rôznych strán jej vyčítajú, že neprináša v zásade nič nové, opäť upadá do neprimeranej až lacnej kritiky slobodného trhu a ekonomiky, pričom pápež vraj paradoxne dezinterpretuje kľúčového svätca tohto pontifikátu a svojho menovca Františka z Assisi.

Taliansky vatikanista Sandro Magister povedal, že dokument dozaista odložili do archívu už niekoľko dní po jeho vydaní, lebo v ňom „chýba minimálny náznak novosti“. Zároveň pripomína slová neveriaceho filozofa Salvatore Natoliho, ktorý s vážnosťou číta katolícku spisbu. Natoli, píše novinár Magister, plne súhlasí s pápežovou výzvou, aby sme boli dobrým Samaritánom, lebo svet to veľmi potrebuje. No dodáva, že kresťanstvo síce stále viac o hovorí o láske, no stále menej o nadprirodzene, čo Fratelli tutti potvrdzuje. Podľa Natoliho encyklika hlása, že Kristovou tvárou je svätý František z Assisi, „ktorý hovorí viac s inovercami a neveriacimi… Stredom kresťanstva je spravodlivosť a milosrdenstvo a stále menej vzkriesenie tela… a spása“. Neveriaci filozof Natoli sa pýta, či tento trend, ktorý upevňuje Fratelli tutti, nebude mať ďalekosiahle dôsledky pre kresťanov.

Sandro Magister. Foto: screenshot/Rai

Najnovšia encyklika bude základným kameňom Františkovho učenia, lebo sumarizuje jeho doterajšie učenie a kľúčové idey, zdôraznil Samuel Gregg z Actonovho inštitútu zo Spojených štátov. Súčasne však s poľutovaním konštatuje, že prvý americký pápež dlhodobo spochybňuje slobodný trh a ekonomický liberalizmus: „Pontifikát a iní katolícki lídri majú dramaticky rozšíriť okruhy ľudí, s ktorými konzultujú ekonomické otázky ako bohatstvo a chudoba. Ak to neurobia, naďalej budeme svedkom všeobecných vyhlásení, ktoré odrážajú nedostatok otvorenosti voči dialógu, ktorý by sme podľa Fratelli tutti mali všade uprednostniť.“

Pontifex tiež označuje Františka z Assisi za príklad otvoreného medzináboženského dialógu, keď sa rozprával so sultánom Malik al Kamilom, avšak pre komentátora z amerického inštitútu ide o dezinterpretáciu. Odvolal sa pritom na životopis s názvom František z Assisi: Nová biografia (Francis of Assisi: A New Biography) z pera dominikána Augustina Thompsona. Samuel Gregg píše, že podľa Tompsona taliansky svätec sultánovi hneď povedal, že je vyslanec Ježiša Krista a prišiel zachrániť jeho dušu, začo sultánovi poradcovia vraj žiadali Františkovu hlavu. Bol to apologetický dialóg a týkal sa náboženskej pravdy, lež encyklika o tomto rozmere mlčí: „Toto je problém, lebo ak nepoznáme celú pravdu o danej udalosti či osobe, je ľahké podnecovať zbožné priania či dokonca dezinterpretáciu… V tomto smere Fratelli tutti zobrazuje svätého Františka neuspokojivým spôsobom.“

Samuel Gregg. Foto: Acton Institute

Ako čítame encykliku doma?

Na Slovensku bola len slabá verejná odozva na najnovšiu písomnosť pápeža. Prezident Európskej spoločnosti pre katolícku teológiu jezuita Miloš Lichner v televízii TA3 podčiarkol, že pontifex opäť dáva za vzor svätého Františka z Assisi. Spomenul „krásne gesto“ talianskeho svätca, ktorý sa v stredoveku vyzliekol zo svojich drahých šiat a biskup ho potom zahalil do svojho odevu:

„Pápež symbolicky prevzal toto gesto a chce, aby sa cirkev vyzliekla zo svetáckeho spôsobu života, aby prevzala Kristov spôsob konania. Názov Fratelli tutti, ktorý zostáva nepreložený aj v ostatných jazykoch, je výzvou sv. Františka z Assisi (k) spôsob(u) života a Svätý Otec týmto heslom jasne poukazuje nato, že sme bratia a sestry.“

V skratke encyklika podľa teológa vyzdvihuje „zlaté pravidlo Matúšovho evanjelia: Všetko, čo chcete, aby ľudia robili vám, robte aj vy im (Matúš 7, 12). Spomína aj rabína Hilela, ktorý hovorí, že na tomto stojí celá Tóra a všetko ostatné sú komentáre. A k tomu nás pozýva aj pápež.“

Vyvetlil tiež, že v katolíckej teológii sa prostredníctvom vatikánskych dikastérií, encyklík a homílií prejavuje riadne učenie pápeža: „Sme pozvaní, aby sme ich prijímali s otvoreným srdcom: encyklika nie je neomylná ako aj jeho výroky, ale asi by nebolo správne, ak by sme si mysleli, že my sme pochopili, kde sa pápež mýli. Väčšinou je to naopak.“


Ďalšie články