Slovákom chýbajú základy finančného vzdelávania. K zmene môže prispieť kniha o bitcoine

DSC04747 Dušan Matuška. Foto: Kristiana Kóňa

Slováci zaostávajú vo finančnej gramotnosti. Iba štvrtina dospelých je zorientovaná v oblasti financií. Problém sa začína už v školách. Slovenskí žiaci sa znalosťami o financiách umiestňujú na chvoste rebríčkov. Pomôcť vzdelávaniu žiakov vo finančnej oblasti môže nová kniha Bitcoinové peniaze.

Finančná gramotnosť nie je výsadou Slovákov. Podľa prieskumu European Consumer Payment Report 2020 si len 19 percent mužov a 26 percent žien myslí, že sú dostatočne finančne vzdelaní.

Pri ďalšej otázke, kde mali vypočítať úrok, sa však ukázal iný výsledok. Celkovo 24-tisíc respondentov odpovedalo na otázku: Ak máte na sporiacom účte 200 eur s úrokom dve percentá, koľko by ste mali po piatich rokoch, za predpokladu, že na účet nepribudli žiadne nové peniaze? Správne odpovedalo 64 percent žien a 74 percent mužov.

Kým v prieskume sa pýtali na základné finančné znalosti dospelých, problém je hlbší. Korene má v slovenskom vzdelávacom systéme, ktorý sa finančnej gramotnosti dostatočne nevenuje.

Testovanie odhalilo slabiny

V roku 2018 sa Slovenská republika spolu s ďalšími 19 štátmi zapojila do testovania finančnej gramotnosti. Úlohy z finančnej gramotnosti riešilo na celom svete približne 117-tisíc žiakov.

Na Slovensku otestovali 3 400 žiakov, do testov sa zapojili 15-roční žiaci všetkých typov škôl. Testovanie finančnej gramotnosti PISA 2018 realizoval Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania na vzorke 357 slovenských škôl.

V testovaní finančnej gramotnosti bol výkon slovenských žiakov na úrovni 481 bodov, pričom priemerné skóre bolo 505 bodov. Porovnateľný výkon mali žiaci z Talianska. Horší výsledok ako slovenskí žiaci spomedzi štátov OECD (Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj) zaznamenalo len Čile.

Testovanie sa na Slovensku uskutočnilo tretíkrát od roku 2012. Žiaci prejavili v roku 2018 schopnosti na podobnej úrovni ako pred deviatimi rokmi. Oproti prvému testu sa výkon žiakov zlepšil iba o 11 bodov.

Zlá finančná gramotnosť žiakov

Dosiahnuť vyššiu úroveň finančnej gramotnosti je možné systematickou vyúkou v školách. Ekonómia je však len málokedy samostatným predmetom.

Národný štandard finančnej gramotnosti pre školy vyšiel už v troch verziách. Prvá verzia vyšla v roku 2008 a posledná štyri roky dozadu. Vo všetkých troch dokumentoch sa popisujú jednotlivé témy, ktoré by mali učitelia zapracovať do svojich osnov.

Hoci sa štandardy obnovujú, nepribúdajú do nich novinky. Svet peňazí sa mení a digitalizuje. O nových spôsoboch financovania sa žiaci potom v školách nedozvedia.

Vzdelanie o bitcoine môže pomôcť

Finančné novinky nie sú zahrnuté v žiadnych metodikách. Dušan Matuška je lektor a konzultant v oblasti bitcoinu. Preložil knihu Bitcoinové peniaze, ktorá je možnosťou pre deti a zároveň učiteľov získať znalosti o kryptomenách.

„Raz sa ma spýtala moja kamarátka učiteľka, či poznám dobré zdroje a materiály pre učiteľov o bitcoine, pretože žiaci sa ich na to stále pýtajú. Začal som pátrať, až som narazil na túto knihu.“

Foto: Kristiana Kóňa

Autorom knihy je Rabbi Michael Caras, vyštudoval židovské právo a etiku v Izraeli. Aktuálne žije v Amerike, kde vyučuje judaizmus, digitálne médiá a technológie na základnej škole.

Dušan Matuška na knihu odkúpil autorské práva a po preklade ju chce dostať do škôl, aby sa žiaci a študenti vzdelávali v tejto oblasti.

Podľa Matušku sú výsledky testov PISA jednoducho dôsledkom chýbajúcej výuky o finančných témach. Ak sa náhodou vyučuje, veľakrát len vďaka nejakej konkrétnej banke, ktorá to sponzoruje a deti sa o nej potom učia.

Matuška ešte pred koronou navštevoval základné, stredné a vysoké školy, kde deťom robil rôzne prednášky. V súčasnosti to prebieha vo forme webinárov.

Jeho dlhodobým cieľom je vytvoriť na základe knihy učebnicu a k nej metodiku pre učiteľov, aby vedeli, ako s knihou pracovať na hodinách. Výsledkom by mali byť ucelené relevantné informácie v oblasti finančnej gramotnosti pre žiakov.

V knihe sa žiaci zrozumiteľným jazykom dozvedia, čo je bitcoin a prečo vznikol. Text je pochopiteľný aj pre nižšie ročníky a dopĺňa ho veľké množstvo ilustrácií.

Foto: Kristiana Kóňa

Matuška sa téme bitcoinu venuje tri roky. Snaží sa priblížiť pre mnohých neznámu oblasť financií. Chce dosiahnuť, aby ľudia bitcoin používali bezpečne a vyhli sa zbytočným drahým chybám.

Do roku 2030 chce pomôcť v oblasti bitcoinu 100 miliónom ľuďom po svete. pomocou edukačnej platformy, ktorá by bola v angličtine, aby sa k nej vedeli dostať ľudia zo zahraničia. „Zároveň v priebehu troch-štyroch rokov by som chcel vytvoriť nadáciu, ktorá by sa venovala tvorbe a vzdelávaniu hlavne v krajinách, kde je vysoká miera inflácie a kde by bitcoin najviac pomohol,“ dodáva Matuška.


Ďalšie články