Čína ohrozuje hospodársku bezpečnosť Japonska, Južnej Kórey, Singapuru a ďalších krajín. Slobodu obchodu v ázijských moriach treba brániť.

Pre Američanov zvyknutých mať najväčšiu a najmodernejšiu armádu na svete je pokorujúce uvedomiť si, že najväčšie na svete je dnes námorníctvo Číny. Je ním už nejaký čas. Nad oceánmi možno stále vládne námorníctvo USA, no Čína kontroluje dôležité obchodné cesty v Juhočínskom mori.

Ľudia v Pentagone si to uvedomujú a upozorňujú na čínsku stavbu vojnových lodí prvej triedy a množstva menších sprievodných plavidiel, ktoré budú v nasledujúcich rokoch dýchať na tieto kľúčové obchodné cesty dračím dychom. Námorníctvo Ľudovej oslobodeneckej armády pracuje na vybudovaní svojich schopností kontrolovať a prípadne zastaviť lodnú dopravu z iných ázijských štátov, čo chce použiť ako svoju ekonomickú a politickú páku. Čína zamýšľa ohroziť hospodársku bezpečnosť Japonska, Južnej Kórei, Taiwanu, Singapuru, Thajska, Indonézie a ďalších krajín. Amerika musí byť zoči-voči tomuto úsiliu odhodlaná brániť slobodu obchodu v ázijských moriach.

Samotné počty boli v stratégii námorného boja do istej miery nahradené technológiami. Schopnosť presadiť svoju moc sa dá dosiahnuť ani nie tak ťažko vyzbrojenými vojnovými loďami s početnou posádkou, ale skôr vývojom lodí, ktoré využívajú umelú inteligenciu, diaľkové ovládanie či bezpilotné stroje schopné nad a pod hladinou doručiť svoj arzenál inteligentných zbraní pomocou dronov. Ponorky sú pre svoje utajenie typu stealth nebezpečnejšie než torpédoborce, no v priamom boji zostáva dominantným modelom námornej taktiky schopnosť riadiť vzdušné sily proti pobrežným cieľom a nepriateľským vojnovým lodiam.

To najlepšie
zo Štandardu

Štandard

Prihláste sa na odber
najlepších článkov týždňa
na denníku štandard.