Pekný medzinárodný deň žien? Zrejme nie pre korporáciu Burger King, ktorá sa neúspešne pokúsila naskočiť na progresívnu vlnu. Na spoločnosť sa zosypala vlna kritiky na sociálnych sieťach.

Britská pobočka známej siete reštaurácií rýchleho občerstvenia Burger King v pondelok 8. marca na MDŽ zverejnila na Twitteri správu, že „ženy patria do kuchyne“. Korporácia tým podľa vlastných slov chcela poukázať na nedostatok ženských kuchárok v reštauráciách.

Pôvodný príspevok Burger Kingu. Zdroj: Twitter.com

„Ak chcú, samozrejme. Len 20 percent kuchárov sú ženy. Dali sme si za úlohu zmeniť pomer pohlaví v reštauračnom priemysle tým, že uľahčíme zamestnankyniam ísť cestou kulinárskej kariéry,“ pokračoval Burger King v nadväzujúcom príspevku. Spoločnosť tým chcela zvýrazniť svoj nový program kulinárskeho štipendia pre ženy.

Z očividných dôvodov sa však takáto snaha o reprezentáciu progresívnych cností nestretla s pochopením. Burger King neskôr pôvodný príspevok zmazal a uverejnil namiesto neho ospravedlnenie.

Divné príspevky

„V našom prvom príspevku sme spravili chybu a ospravedlňujeme sa. Chceli sme poukázať na fakt, že len 20 percent profesionálnych kuchárov v britských kuchyniach sú ženy, a zmeniť to pomocou kulinárskeho štipendia,“ kajá sa korporácia.  

Viaceré aktivistky napríklad skritizovali Burger King za využívanie schválne kontroverznej vety na zaujatie pozornosti (takzvaný clickbait). Poukázali na to, že celá správa o štipendiu by sa pokojne vošla do jediného príspevku spolu s úvodnou vetou.

„Existujú lepšie spôsoby ako na niečo poukázať aj bez využitia najsexistickejšieho možného výrazu,“ píše jedna z užívateliek. Iní ľudia zasa nazvali celý príspevok Burger Kingu „divným“. Zmazanie spoločnosť okrem iného odôvodnila „urážlivými“ komentármi pod príspevkom.

Zvestovanie cností (po anglicky „virtue signalling“) je obyčajne neúprimná snaha veľkých spoločností, korporácií, celebrít či politikov o naskočenie na nejakú novú progresívnu vlnu. Deje sa často skrz sociálne siete, kde sa nie vždy stretne s pochopením. Spravidla sa končí zmazaním pôvodného príspevku a sypaním si popola na hlavu.

Firma s progresívnou ideológiou

Nie je to prvýkrát, čo Burger King vyvolal na sociálnych sieťach nevôľu a kontroverziu. Keď v roku 2019 hodil neznámy človek na konzervatívneho britského politika Nigela Faragea mliečny kokteil, Burger King vo svojom tweete takéto správanie podporil.

„Drahí obyvatelia Škótska. Predávame mliečne koktejly celý víkend. Zabavte sa. S láskou, Burger King,“ napísala vtedy korporácia. Za príspevok bol Burger King vyšetrovaný tamojším úradom pre štandardy v reklame (ASA). Ten rozhodol, že príspevok podnecuje ľudí k násiliu a nespoločenskému správaniu.

V septembri 2020 zase v záujme podpory agendy LGBT Burger King vo fínskych Helsinkách spustil bilboardovú kampaň, ktorá zobrazovala ako sa jeho maskot bozkáva s maskotom spoločnosti McDonald’s.

Zdieľať

To najlepšie
zo Štandardu

Štandard

Prihláste sa na odber
najlepších článkov týždňa
na denníku štandard.