Facebook v snahe zamedziť šíreniu hoaxov o koronavíruse a očkovaní na svojich stránkach postihuje aj oficiálne zdroje. Príspevky buď publikovať neumožňuje, alebo okresáva ich dosah na publikum. Kameňom úrazu je nedokonalý algoritmus. Kompetentní správcovia na odstránení problému podľa vlastných slov pracujú.

Prísna agenda boja proti dezinformáciám je najznámejším sociálnym sieťam vlastná už niekoľko rokov. Ich snaha sa pritom násobí hlavne v momentoch, kedy čelí informačný online priestor návalu nových správ v dôsledku dôležitej svetovej udalosti.

Ňou je bez najmenších pochýb aj pandémia infekčného ochorenia COVID-19, ktorú okrem serióznych vedeckých polemík sprevádza aj množstvo poloprávd a ničím nepodložených lží, ktoré šíria milióny používateľov.

So zreteľom na tieto javy najväčšia sociálna sieť Facebook v októbri oznámila, že zakáže reklamy odradzujúce od očkovania. Ide o opatrenie, ktoré nadväzovalo na predchádzajúce kroky, ktorými spoločnosť znižovala viditeľnosť kanálov šíriacich hoaxy o koronavíruse.

Nevedia, čo prejde

Ako už mnohokrát v minulosti, táto, na prvé počutie ušľachtilá činnosť, prináša aj kontraproduktívne výsledky. Facebook totiž podľa najnovších zistení blokuje mnohé oficiálne informačné zdroje, ktoré nemajú v úmysle občanov manipulovať, ale pomôcť im zorientovať sa.

Analytici amerického serveru Politico od septembra 2020 evidujú prinajmenšom 110 oficiálnych skupín, ktoré sa v úmysle usmerniť občanov dostali do problémov. Správcovia Facebooku označujú nimi šírený obsah ako zavádzajúci a nepravdivý a problémy spôsobuje aj zákaz platenej propagácie príspevkov.

„Pre mesto je veľmi ťažké oboznámiť občanov s dôležitými informáciami týkajúcimi sa COVIDu-19,“ uviedla na margo situácie vysoká úradníčka stotisícového mesta Orland Township v Spojených štátoch Mary Hastingsová. Tamojšej radnici Facebook zablokoval za február už dva príspevky.

Podobnú skúsenosť má aj Americká lekárska asociácia (AMA) v Kalifornii, ktorej firma Marka Zuckerberga neumožnila zverejniť sponzorovanú správu propagujúcu seminár o očkovaní s poradcom Bieleho domu Becharom Choucairom. „Ťažko odhadovať, čo (systémom) prejde,“ uviedol hovorca kalifornskej asociácie Anthony York.

Na starom kontinente rovnako

Hlavu v smútku pritom nemajú len inštitúcie za veľkou mlákou, ale záležitosť sa týka aj Európy. Politico píše, že problémy hlási aj Brusel a národné vlády jednotlivých krajín. Komplikácie potvrdila českému webu Lidovky aj tamojšia mimovládna organizácia Človek v tiesni, ktorá sa zaoberá covidovou osvetou. Vedúca komunikácie Adriana Černá uviedla, že obsah týkajúci sa koronavírusu Facebook zneviditeľňuje a neumožňuje pri ňom platenú reklamu.

Príčinou problémov je fakt, že algoritmus sociálnej siete nevie rozlíšiť oficiálny obsah so správami, ktoré produkujú dezinformátori. Hoci majú poškodení užívatelia a organizácie možnosť obrátiť sa na vedenie platformy, platí, že Facebook pri riešení podobných problémov neovplýva veľkou pružnosťou a odvolanie je časovo náročný proces. Výsledkom toho často je, že potrebné informácie sa k adresátom nedostanú včas.

Facebook podľa servera Politico problémy registruje a podľa vlastných slov sa ich snaží riešiť. „Dočasne sme pozastavili reklamy týkajúce sa sociálnych problémov, volieb, či politiky, ďalej však povoľujeme reklamy o COVIDe-19, ktoré podporujú účinnosť vakcín a upravili sme naše predpisy tak, aby takéto príspevky boli verejne dostupné,“ uviedol vo svojom vyhlásení.

Zdieľať

To najlepšie
zo Štandardu

Štandard

Prihláste sa na odber
najlepších článkov týždňa
na denníku štandard.