V Austrálii si na Facebooku už správy neprečítate, ani ich nemôžete zdieľať. Tak vyzerá extrémne tvrdá odveta americkej firmy na návrh austrálskeho zákona o poplatkoch za používanie mediálneho obsahu.

Boj Austrálie s technologickými gigantmi naberá na intenzite. Po hrozbách spoločnosti Google o zrušení ich prehliadača v Austrálii sa rozhodol pritvrdiť aj Facebook. Ten v Austrálii zrušil možnosť vyhľadávať a prezerať si správy na svojich stránkach.

Ide o pokračovanie viac ako rok dlhých sporov austrálskych úradov a technologických korporácií. Tie by mali podľa pripravovaného zákona platiť tvorcom mediálneho obsahu za jeho zverejňovanie na svojich stránkach, čo sa Googlu a Facebooku prirodzene nepáči.

Google v januári preto pohrozil, že v krajine zruší prevádzkovanie vyhľadávača Google v prípade, že daný zákon prejde. Facebook išiel o krok ďalej a Austrálčanom zrušil prístup k mediálnym zdrojom – domácim i zahraničným. Vďaka tomu na seba privolal vlnu kritiky.

Arogancia a sklamanie

Austrálsky premiér Scott Morrison uviedol, že postup Facebooku je „rovnako arogantný, ako je sklamaním“. A dodal, že sa nenechá zastrašiť a je v pravidelnom kontakte s hlavami štátov z celého sveta, aby koordinoval prípadný postup.

Austrálsky premiér Scott Morrison. Foto: TASR/AP

Kritika však neznie len od vládnych predstaviteľov, ale aj od vydavateľov či aktivistov. Tí poukazujú na to, že zo strany Facebooku ide o šikanu či blokovanie slobodnému prístupu k informáciám. Zároveň to ukazuje, aký silný vplyv má daný technologický gigant na to, čo môžete na jeho stránkach vidieť.

Austrália získala podporu aj v medzinárodnom meradle. Vedúci britskej komisie pre mediálny priemysel Julian Knight označil čin spoločnosti Facebook za nezodpovednú šikanu. Riaditeľ nemeckého vydavateľstva BDZV zasa uviedol, že je najvyšší čas, aby „vlády po celom svete obmedzili trhovú silu platforiem, ktoré bránia v prístupe k obsahu.“

Zákon má podporu

Facebook, ale aj Google, v Austrálii absolútne dominujú v oblasti internetovej reklamy, ovládajú približne 81 percent trhu. Tamojšie úrady tvrdia, že novým zákonom by sa „vyrovnalo hracie pole“ technologických gigantov a vydavateľstiev.

Mark Zuckerberg. Foto: TASR/AP

Austrálsky riaditeľ Facebooku William Easton však argumentuje, že daný návrh by postihoval spoločnosť aj za odkazy či obsah, o ktoré nemá záujem. Zároveň dodal, že Facebook pomohol austrálskym vydavateľom zarobiť len minulý rok vyše 400 miliónov austrálskych dolárov, pričom samotná spoločnosť „má minimálny zisk“ zo spravodajského obsahu.

V súčasnosti je spomínaný austrálsky zákon už schválený dolnou komorou tamojšieho parlamentu, čaká ho ešte prejednanie v Senáte. Vo všeobecnosti sa tento legislatívny návrh teší podpore u vládnych strán a pravdepodobne bude budúci týždeň schválený. Uvidíme, akú reakciu vyvolá silová odveta Facebooku.

Vydržte, hlasujete...

Ďakujeme za váš hlas...

Už ste hlasovali...

0

To najlepšie
zo Štandardu

Štandard

Prihláste sa na odber
najlepších článkov týždňa
na denníku štandard.