Keď sa rozhliadneme okolo seba v meste, na ulici alebo v autobuse, veľká časť ľudí pozerá do mobilu. Bez toho, aby mala na pamäti, že všetko, čo robia na svojich telefónoch na internete, je zaznamenávané, merané a často predávané ďalej. Aj o tom je dokumentárny film Sociálna dilema z Netflixu.

V dokumente vystupujú bývalí zamestnanci sociálnych sietí, ktorí odtiaľ odišli po tom, ako si uvedomili, čo dokážu tieto nástroje s človekom urobiť. Ich tvorcovia totiž ľudí berú len ako produkt. „Ak za produkt neplatíte, produktom ste vy,“ hodnotí bývalý pracovník Googlu Tristan Harris.

Niekdajší prezident Pinterestu, ktorý ešte predtým pracoval pre Facebook, hovorí, že zo začiatku vďaka týmto komunikačným kanálom dokázali aj pomôcť. "Zjednotili sa rodiny, našli sa darcovia orgánov. V celom svete sa vďaka týmto platformám diali zmysluplné systémové zmeny, ktoré boli pozitívne. Čo sa týka druhej strany mince, boli sme naivní," priznáva Tim Kendall.

V snímke vystúpil aj bývalý zamestnanec Twitteru Jeff Seibert, ktorý verí, že nikto, kto pracoval v uvedenej oblasti, neplánoval žiadne z týchto negatívnych dôsledkov. Alex Roetter, rovnako pôsobiaci v Twitteri, opisuje sociálne siete nasledovne: "Keď tieto veci vypustíte, začnú si žiť svojim vlastným životom, a to, ako sa používajú, sa líši od toho, ako ste to očakávali."

To najlepšie
zo Štandardu

Štandard

Prihláste sa na odber
najlepších článkov týždňa
na denníku štandard.