Vláda si nesmie kupovať investíciu Volkswagenu tak, ako sa to robilo doteraz

elektrické SUV ID.4 logo Značka Volkswagen. Foto: TASR/DPA

Ak chce Matovičov kabinet vyjsť Volkswagenu v ústrety, nech nesiaha po finančných stimuloch, ale nech všeobecne garantuje lepšie podnikateľské prostredie. Pomôže automobilke a všetkým ostatným. Firmy to v týchto ťažkých časoch potrebujú.  

Volkswagen rozšíri výrobu na Slovensku a preinvestuje tu miliardu eur. Ak to ozaj vyjde, dobrá správa pre Slovensko. Či nie?

Záujem investovať na Slovensku musí potešiť. Je to signálom, že zahraničné firmy veria tunajšiemu prostrediu, spoliehajú sa dostupnosť zručnej, ale pomerne stále lacnej pracovnej sily. Ak sa  tu niekto podujme zamestnávať ľudí v tisícoch, musí dôverovať miestnym pomerom.

Je tu aj druhý pohľad. Stavanie na automobilový priemysel ešte na začiatku tohto storočia a potom jeho vytrvalé maznanie novými a novými investičnými stimulmi, na ktoré sa skladáme všetci, je len jedným znakom odvrátenej strany.   

Ďalším je, že Slovensko sa dostalo do pasce čoraz pomalšieho dobiehania ekonomicky najvyspelejších štátov Európy. Bohatstvo, ktoré vyprodukuje a ktoré dokážu obyvatelia spotrebovať  v miestnych cenách, síce rastie, no čoraz menej a menej stíha za Rakúskom či Nemeckom.

Dnes je slovenské hospodárstvo niečo nad 70 percentami priemeru Európskej únie. To je síce na prvý pohľad pomerne dobrý výsledok, no keď si uvedomíme, že dobiehame už tri desiatky rokov, potom by číslo mohlo byť vyššie. Ako vlani upozornila Národná banka Slovenska, nebezpečné je, že Slovensko stráca dych a už v krátkom čase sa môže stať, že dobiehanie vyspelej Európy sa zastaví.

Automobilky na úkor iných

Toto všetko sa prejavuje v mzdovej úrovni. Mzdy rastú pomaly na to, aby sme sa mohli v dohľadnom čase porovnávať s Rakúšanmi či Nemcami. Slovensko v tom nie je jediné, dobiehanie vyspelého Západu je problém všetkých bývalých komunistických štátov. Slovinsko či Česko sú však na tom oveľa lepšie.

Čo s tým má spoločné avizovaná investícia Volkswagenu? Dosť veľa. Týka sa to všetkých miestnych automobiliek. Podporovaná výroba v montážnych halách bude vždy držať mzdy na limitovanej úrovni. To je ďalšia pasca, do ktorej sa Slovensko dostalo.        

Kto dnes zarába najviac? Štatistiky ukazujú, že medzi najlepšie platené profesie patria napríklad pozície v informačných technológiách. Tam sa priemerné platy šplhajú vysoko nad dvetisíc eur. V automobilkách sa tiež zarába slušne, ale je to niečo iba viac ako polovica oproti počítačovým špecialistom. Navyše, v halách ľudia pracujú v sťažených podmienkach na zmeny.

Pritom dopyt po špecialistoch v informačných technológiách je obrovský, nedokážu ho pokryť absolventi škôl ani chabé pokusy na prilákanie odborníkov zo zahraničia.

Ak by sme na Slovensku chceli mať v priemere vyššie mzdy, logicky by sme mali podporovať budovanie oveľa väčších kapacít pre počítačových špecialistov. Mali by sme rozšíriť školy, vytvárať vhodné podmienky pre študentov a absolventov. Dopyt je, stačí ho uchopiť.

Namiesto toho už dve desaťročia masívne podporujeme automobilky.

Áno, takýto prístup mal opodstatnenie, keď  tu bola miera nezamestnanosti troj-, štvornásobná v porovnaní so súčasným stavom. Dnes to dávno naplatí, pred Slovenskom už niekoľko rokov stojí úloha, ako podporiť sofistikovanú výrobu, kde budeme bohatnúť skôr z umu ako z mozoľov na dlaniach.

Fico už svoju automobilku má

Podpora automobiliek na štýl hlava-nehlava vyvrcholila pred piatimi rokmi, keď si vláda Roberta Fica kúpila priazeň britskej automobilky Jaguar Land Rover za ponuku finančných stimulov prevyšujúcu 500 mil. eur.

Obludnosť tejto podpory pochopíme, keď si to porovnáme napríklad s ročnými investíciami celých Slovenských elektrární, ktoré v roku 2018 vynaložili na investície sumu o sto miliónov eur nižšiu – hoci vtláčajú gigantické peniaze do dostavby jadrovej elektrárne v Mochovciach.

Alebo iné číslo – podpora jednej automobilky v Nitre vyšla zhruba na toľko, čo minie ministerstvo životného prostredia za jeden rok.

Jaguar napokon v Nitre fabriku postavil, no niet prepočtov, ako sa takáto štátna pomoc štátu oplatí. Koľko a dokedy sa vráti štátu za jedno minuté euro.  

Dnes, keď systém stíha daňové delikty podvodníkov za tisíce či milióny eur, mávneme rukou nad tým, že stonásobky sa vyhodili na takú zbytočne podporovanú automobilku, ako je Jaguar Land Rover v Nitre. Pozadie tejto podpory zo strany vlády je stále nejasné a rozhodne by stálo za prešetrenie.

Rovnako by stálo za analýzu, ako dotované preautomobilkovanie Slovenska ovplyvnilo čoraz dýchavičnejšie dobiehanie západnej Európy. A ako sa prejavilo na všeobecnom raste miezd.

Je čas povedať dosť

Z investičnej pomoci štátu ujedajú automobilky už roky najvýraznejší podiel. Otázne je, či sa na tom niečo zmení. Ohlásiť investíciu za miliardu eur nie je samoúčelné. Očakáva sa podpora vlády.

Napokon to už začiatkom júla prezradil predseda vlády Igor Matovič, keď po rokovaní kabinetu popri iných nešpecifikovaných potenciálnych investoroch spomínal práve Volkswagen. V hre vtedy bolo ešte ako súper Turecko. „My urobíme všetko pre to, aby sme to získali,“ vyhlásil Matovič na adresu Volkswagenu.

Otázka je, čo bude to „všetko“. Ak Volkswagen v posledných dňoch vypustil informáciu o úspešnom výbere Slovenska, musel mať na to dôvod. Neprijateľnosť Turecka, kde sa ekonomika potáca, mena rekordne devalvuje a štát sa zaplieta do vojnových konfliktov, vyzerá logická. Ale Slovensko sa do finále určite nedostalo len z vonkajších príčin.

Vyzerá to, že o definitívnom rozhodnutí o investícii sa stále rokuje. A ide do tuhého. Nie nadarmo centrála nemeckej automobilky vyhlásila, že definitívne rozhodnutie padne na konci týždňa. Určite bude ešte o čom rokovať, pričom termín vyzerá ako ultimatívny.

Ak sa Matovičova vláda uberie cestou ako Ficov kabinet pri nitrianskom Jaguari a rozhodne sa pre masívnu finančnú podporu Volkswagenu, potvrdí nebezpečnú kontinuitu. Slovensko by dostalo ďalšieho vyvolenejšieho, a to na škodu všetkých.

Ak si Volkswagen vyhliadol Slovensko na ďalšiu investíciu, mala by to byť čisto firemná záležitosť. Vláda mu môže najlepšie vyjsť vústrety lepším podnikateľským prostredím, ako to avizovalo ministerstvo hospodárstva. To by prospelo všetkým rovnako.


Ďalšie články