Obed a dva nápoje za 600 eur. Jednu z najväčších turistických pascí majú v Grécku

DJnnfo8VoAEFyYe DK Oyster Bar. Foto: Twitter

Ak by bolo prevádzkovanie turistických pascí športom, zlatá medaila zo svetového šampionátu by zrejme putovala na grécky ostrov Mykonos. Práve na ňom totiž sídli bar, ktorého majiteľ si za jedlá a nápoje účtuje aj desaťnásobok trhovej ceny. Internet už dlhé roky zaplavujú extrémne negatívne recenzie oklamaných turistov, no podnik im ničí dovolenky aj naďalej, hoci možno nie nadlho. Ambíciou dvoch nedávno oklamaných Američaniek je totiž pohnať vec pred súd. Ako sa podvodom tohto druhu vyhnúť?

Prirodzenou túžbou človeka je počas dovolenky čo najviac zrelaxovať nielen fyzicky, ale aj psychicky. S tým sa však často spája aj zníženie ostražitosti, ktorú máme pri míňaní peňazí v dobre známom domácom prostredí.

S týmto fenoménom veľmi dobre kalkulujú aj podvodníci, ktorí majú v najrôznejších destináciách od A po Z pripravenú celú paletu takzvaných turistických pascí. Tie vedia dovolenku rázom predražiť nielen o desiatky, ale až o stovky eur.

Fantázii sa v tomto smere medze naozaj nekladú. Prievan v peňaženke vám vedia spraviť taxikári, pouliční zmenárnici peňazí, predajcovia ruží, falošní policajti, požičovne áut, naoko hendikepovaní žobráci alebo napríklad aj platené wi-fi siete.

Príklad par excellence

Infarktové stavy vám však môžu privodiť aj niektoré gastronomické podniky. Azda najextrémnejším príkladom turistickej pasce tohto druhu je grécky podnik DK Oyster Bar, ktorý sa nachádza na populárnom ostrove Mykonos, konkrétne na pláži Platy Gialos v južnej časti ostrova.

Bar sa nachádza v dobrej lokalite, láka svojím nadštandardným zariadením a prevádzkovateľ sa na webovej stránke dokonca pýši zlatou nomináciou v kategórii Morské plody-stredomorská kuchyňa, ktorú mu mal udeliť web Estiatoria.

Realita je však ďaleko ponurejšia. A dokonca až tak, že sa praktikám tohto zariadenia nevenujú len domáci novinári, ale aj seriózne weby z celého sveta, ako Independent v Británii či austrálska odnož portálu Yahoo News.

Foto: Trip Advisor

Zákusok za 40 eur, káva za pätnásť

O čo ide? Majiteľ Oyster Baru si podľa výpovedí oklamaných turistov v minulosti neváhal vypýtať za tri porcie ceasar šalátu, šesť porcií kalamárov a šesť pív až 836 eur. Za jednu citrónovú limonádu si Oyster Bar pýta 60 eur. Kanadský pár novomanželov na svadobnej ceste zase do ich kasy nedávno zaplatil za kokteil, pivo a tucet ustríc 400 eur. Realitou má byť podľa výpovedí na internete káva za 15 eur či zákusok za štyridsať.

Kontroverzný podnik podľa dovolenkárov hostí podvádza predovšetkým tým, že utajuje ceny a nemá zverejnené riadne menu, prípadne ich má mať viacero. Personál, ktorý láka aj na slnečníky a ležadlá zdarma v prípade objednania večere, sa má tiež správať veľmi predátorsky a nedávať turistom priestor na rozmyslenie. Existujú výpovede o tom, že vyúčtovanie neprebieha pri stole, ale v zadnej miestnosti baru, často s agresívnym správaním voči sťažujúcim sa zákazníkom.

Podnik má na vyhľadávači Google v čase písania článku vysoko nadštandardný počet – takmer 1 900 – recenzií, pričom drvivá väčšina z nich DK Oyster Baru udelila najnižšie možné hodnotenie, teda jednu hviezdičku z piatich.

„Za celý život som nezažil niečo také drzé, a to cestujem po celom svete! Že ten podnik nikto nezavrel,“ napísal v jednej z nich nemecky hovoriaci turista, ktorému za vodnú fajku a osem drinkov vyúčtovali 600 eur. „Keby som im mohol dať nula hviezdičiek, urobil by som to,“ uviedol ďalší recenzent. „Tie ceny sú neuveriteľné,“ posťažovala sa Isabell.

Majiteľ: Klientov si vážime

Na internete dokonca existuje stránka dkoysterscam.com (scam z angličtiny znamená podvod), ktorej neznámy tvorca varuje pred praktikami tejto spoločnosti, pravidelne informuje o nových článkoch zaoberajúcich sa podnikom alebo vytvára humorné koláže o jej majiteľovi Dimitriosovi Kalamarasovi.

„Chcem vám zo srdca povedať, že si vážime našich zákazníkov a starostlivo sme zohľadnili náklady, aby sme spravili produkt, ktorý považujeme za hodnotný,“ hovorí o svojom biznise Kalamaras, pričom pojem podvod v súvislosti s jeho barom nepovažuje za fér.

„Prečo si luxusný hotel môže účtovať 200 až 500 eur za noc a nikto to neporovnáva s prenájmom izby? Prečo zákazník malého predajcu zaplatí za bundu 50 eur a ostatní si účtujú až tisíce? Sme všetci zločinci, zlodeji, zlí ľudia?“ prezrádza o svojej logike Kalamaras pre britský bulvár Daily Mail.

Dimitrios Kalamaras. Foto: Facebook

Vie o nich aj minister

Grécky minister cestovného ruchu Vasilis Kikilias dal podľa miestneho spravodajského webu Protothema pokyn Kykladskej regionálnej agentúre pre cestovný ruch, pod ktorú spadá aj Mykonos, aby jeden z posledných incidentov vyšetrila. Šlo o prípad, keď dvojici Američaniek vyúčtovali za krabie stehienka a dve mojitá 600 eur vrátane sprepitného vo výške 78 eur určeného bez ich vedomia.

Ženy, presnejšie matka s dcérou, sa v reakcii na podvod rozhodli voči majiteľovi a trom čašníkom podniknúť právne kroky. Advokátka dvoch turistiek Marianna Kikiriová uviedla, že príkaz, ktorý od klientok dostala, je pokračovať v právnych úkonoch potrebných na to, aby sa kauza dostala až do súdnej siene.

Portál Protothema v nedávnom článku z 25. júla tiež píše, že pri vyšetrovaní účtovníctva spoločnosti bolo zistených 7 až 8 priestupkov, za ktoré jej bola uložená pokuta vo výške 31-tisíc eur.

Noviny New Zealand Herald s odvolaním sa na Sun v roku 2019 informovali, že grécke úrady začali sledovať aj spomínané praktiky predražovania. Podľa medializovaných správ sa uskutočnila operácia zahŕňajúca tajné inšpekcie a viac ako 50-tisíc prehliadok. Tamojšia polícia tiež vyšetrovala vydieranie a obchádzanie daňových povinností.

Ako sa vyhnúť podvodom?

Návody na to, ako sa vyhnúť turistickým pasciam, sa odlišujú podľa povahy podvodu. Existujú však mnohé univerzálne rady, ktorá vám pomôžu uchovať si bezstarostnú dovolenkovú atmosféru a primeraný zostatok na bankovom účte.

Podniky, ktoré navštívite, si vyhliadnite vopred, čím sa vyhnete časovému tlaku. Na turistické pasce a, naopak, kvalitné podniky sa pýtajte miestnych, ktorým dôverujete. Sledujte recenzie na nástrojoch, ako Google či Trip Advisor, keďže čím viac kladných ohlasov podnik má, tým lepšie. Pýtajte sa na finálnu cenu za produkt a službu vopred. A trvajte na ukázaní ponuky v jazyku, ktorému rozumiete.


Ďalšie články