27. júla, 05:44

Peklo na nemeckých koľajach

Peklo na nemeckých koľajachIlustračná fotografia. Foto: TASR/AP

Súčasná nemecká vláda, v ktorej po mnohých rokoch prvýkrát zasadajú Zelení, sa rozhodla ku gestu, ktorému by sa v prípade iných politických konštelácií celkom určite hovorilo „populistické“: znížiť v júli a auguste cenu mesačného predplatného cestovného lístka na miestnu dopravu (regionálne vlaky, autobusy a električky) na iba 9 eur. To by bolo lacné aj u nás, pri kúpnej sile typického Nemca je to však úplne smiešna cena.

U Nemcov sa vzápätí inšpirovala španielska vláda, ktorá je ešte progresívnejšieho strihu (chýba v nej ekvivalent nemeckej FDP). Od septembra budú určité vlaky v Španielsku úplne zadarmo, a to minimálne do konca roka. Som úprimne zvedavý, kto ďalší ešte na tento vagón nespútaných zliav naskočí…

Dočasné nemecké výsledky nevyzerajú až tak ružovo. V novinách sa premnožili titulky ako „Schienen-Hölle“ (peklo na koľajniciach) alebo „9-Euro-Chaos“. Záujem o extrémne lacnú službu, samozrejme, masívne vzrástol a dôsledkom sú preplnené vlaky, do ktorých sa už po ceste nezmestia ďalší cestujúci, v ktorých je nemožné prepravovať bicykle (na nemeckých rovinách v lete populárny spôsob prepravy). Vlaky tak pre poruchy spôsobené preťažením naberajú nezvyčajné oneskorenia. Skrčené masy spotených ľudí si v tropických teplotách navzájom „smrdia pod nosom“ a, nedajbože, aby v súprave vypadla klimatizácia. Zvlášť na turisticky populárnych trasách išla kvalita železničnej dopravy výrazne dole, určite k veľkej radosti všetkých miestnych obyvateľov, ktorí ju až doteraz využívali na nevyhnutné dochádzanie do práce alebo do mesta.

Keby podobný druh debaklu zorganizovala dajme tomu Le Penová, liberálne noviny celého sveta by sa jej posmievali za to, aká je hlúpa, nevzdelaná a nevidí si na špičku nosa. Prepravnú kapacitu železnice predsa nemožno navýšiť nejakým stalinským befelom cez noc: na prepravu náhle nafúknutých más cestujúcich bolo by potrebné odniekiaľ vyčarovať nových rušňovodičov a sprievodcov, tiež nové súpravy a na mnohých miestach aj nové koľaje, pretože mnohé železničné uzly sú preťažené už teraz.

Ďalšie články

Táto stránka využíva súbory cookies. Súhlasíte s ich používaním? Bližšie informácie TU.