Stellantis: Trh s vozidlami sa môže zrútiť. Riskujeme stratu strednej triedy, ktorá si už nebude môcť dovoliť autá

Nabíjanie elektromobilu. Foto: TASR/AP Nabíjanie elektromobilu. Foto: TASR/AP

Elektromobily by mali rýchlo zlacnieť, inak bude po roku 2035 automobilový priemysel odsúdený na zánik. S touto myšlienkou vyrukoval výrobný riaditeľ automobilky Stellantis. Narážal pritom hlavne na návrh zakazujúci predaj nových áut so spaľovacím motorom v EÚ po roku 2035 a problém rastu cien elektromobilov.

Šéf automobilového gigantu Stellantis Carlos Tavares patrí medzi najväčších kritikov súčasnej formy prechodu na čisto batériové autá. V minulosti okrem iného skonštatoval, že elektromobily sú voľbou politikov, a nie priemyslu.

Tavares začiatkom tohto roka dokonca uviedol, že „riskujeme stratu strednej triedy, ktorá si už nebude môcť dovoliť kupovať nové autá“, čím sa podľa neho prispieva k tvorbe sociálnych rizík.

Zdá sa však, že Tavares nie je v Stellantise jediným skeptikom v pohľade na autá do zásuvky, keďže tento týždeň sa k nemu pridal aj šéf tamojšej výroby Arnaud Deboeuf.

Ak nezlacnejú, hrozí zánik

Podľa agentúry Bloomberg Deboeuf varoval, že po dohode EÚ o postupnom vyradení nových áut so spaľovacím motorom do roku 2035 je automobilový priemysel „odsúdený na zánik“ za predpokladu, že elektrické autá nezlacnejú.

„Ak elektromobily nezlacnejú, trh sa zrúti,“ povedal Deboeuf v továrni Tremery vo Francúzsku. „Je to veľká výzva,“ nechal sa ďalej počuť výrobný riaditeľ.

Ceny elektromobilov však zatiaľ rastú. Rýchlym tempom. Tesla len nedávno zvýšila ceny svojich vozidiel o šesťtisíc dolárov (asi 5 770 eur) za vozidlo po tom, ako začiatkom roka podobne zvýšili ceny spoločnosti Rivian či Ford.

Stellantis podľa Deboeufa plánuje podniknúť významné kroky k znižovaniu výrobných nákladov elektrických vozidiel. Do roku 2030 ich chce spoločnosť znížiť až o 40 percent, keďže má ambíciu vyrábať niektoré diely vo vlastnej réžii, ale chce tiež tlačiť na dodávateľov, aby znížili ceny svojich výrobkov.

Zákaz spaľovacích motorov by mohol hrať aj v ich prospech

Ak by sa tieto plány podarilo zrealizovať, technologický gigant by si mohol na trhu ukrojiť veľký kus koláča. Ak by ich výrobky zlacneli dostatočne na to, aby si ich mohla dovoliť stredná trieda, mohlo by ukončenie predaja vozidiel so spaľovacími motormi hrať práve v prospech ich elektromobilov.

Spomínaný návrh o ukončení predaja nových vozidiel so spaľovacím motorom po roku 2035 bol schválený europarlamentom ešte začiatkom minulého mesiaca. Po pripomienkach niektorých členských štátov prešiel v mierne pozmenenej podobe aj hlasovaním v Rade EÚ.

Keďže si členské štáty presadili niektoré výnimky, autá so spaľovacími motormi sa zrejme budú dať nakúpiť aj po roku 2035, no budú podstatne drahšie. Konečná a presná podoba emisných opatrení však ešte len vzíde z rokovaní medzi europarlamentom a Radou EÚ, ktoré sa pri výnimkách rozchádzajú.

https://standard.sk/221875/autam-so-spalovacim-motorom-uplne-neodzvonilo-pre-bohatych-zostanu-nadalej-dostupne/

Ďalšie články