Nenaplnené očakávania postcovidového reštartu: hospodársku obnovu mala ťahať spotreba, to sa však nestalo

rodina hypermarket nakupovanie Ilustračné foto: TASR/Milan Kapusta

Rast ekonomík po pandémii mali podľa očakávaní ťahať najmä spotrebitelia. Odhadovalo sa, že sa utlmenie spotreby počas pandémie prejaví v jej prudkom náraste po uvoľnení opatrení, čo výrazne podporí hospodársky rast. V apríli ešte v USA vzrástli spotrebiteľské výdavky o takmer jedno percento, no predpovede sa pomaly začínajú meniť. Dôvodom sú hlavne neisté očakávania a s tým spojený pesimizmus.

Nálada spotrebiteľov a ich očakávania sa od začiatku vojny na Ukrajine zhoršili. Európski spotrebitelia majú vo veľkej miere negatívne názory na súčasný stav svojich národných ekonomík. Podľa prieskumu McKinseyho inštitútu v piatich krajinách eurozóny, je v každej z nich viac ako polovica spotrebiteľov, ktorí si myslia, že ich ekonomika je v zlom stave. Ide pritom o európskych hospodárskych lídrov ako Veľká Británia, Nemecko či Francúzsko.

Dôvera v súčasný ekonomický stav krajiny. Zdroj: mckinsey.com

Očakávania vývoja ekonomiky boli podľa prieskumu ešte negatívnejšie ako počas obdobia pandémie. Až 37 percent respondentov vyjadrilo pochybnosti o úspešnom hospodárskom oživení, čo presahuje dokonca aj najhoršie úrovne pesimizmu zaznamenané počas koronakrízy. Obvykle platí, že nálada spotrebiteľov sa následne premietne do zmeny spotrebiteľských výdavkov, no trvá to nejaký čas, zvyčajne jeden až dva štvrťroky.

Dôvera v hospodárske oživenie ekonomiky. Zdroj: mckinsey.com

Aj spoločnosť Allianz vníma negatívnu náladu spotrebiteľov. Na základe májového prieskumu medzi viac ako 2 500 obyvateľmi Nemecka, Francúzska a Talianska predpokladá pokles v spotrebiteľských výdavkov. Ten by sa mal v tomto roku v rámci eurozóny vyšplhať na zhruba 70 miliárd eur, čo predstavuje približne 500 eur na jednu domácnosť. Je to suma, ktorú domácnosti v roku 2022 neutratia pre nedostatok dôvery, neistotu a pesimistické očakávania.

Individuálna spotreba sa v eurozóne začala znižovať už koncom minulého roka a v prvom štvrťroku 2022 klesla o 0,7 percenta. Bloomberg píše, že pokles zapríčinili hlavne pretrvávajúce cenové tlaky, ktoré sa môžu ešte zhoršiť. Európska centrálna banka totiž nedávno zvýšila svoju predikciu inflácie v eurozóne na 6,8 percenta v roku 2022.  

Allianz preto na základe výpočtov očakáva pokles spotrebiteľských výdavkov aj v druhom a štvrtom štvrťroku. Prerušený by mal byť len krátkym oživením výdavkov hlavne na ubytovanie a cestovanie počas letnej dovolenkovej sezóny. Okrem toho tiež odhaduje, že zásoba nadmerných úspor v eurozóne, vytvorená hlavne počas koronakrízových lockdownov, predstavuje viac ako 380 miliárd eur. Problémom však je, že nie sú rovnomerne rozdelené.

„Medzi jednotlivými príjmovými skupinami je výrazná heterogenita, pričom v prípade domácností s najnižšími príjmami pripadá na jednu domácnosť 93 eur, zatiaľ čo v prípade najbohatších domácností je to viac ako 8 700 eur,“ uvádza Allianz. Zároveň očakáva, že účty za potraviny a energie v eurozóne sa v roku 2022 zvýšia v priemere o 550 respektíve o 750 eur na domácnosť. Sumarizuje, že pre takmer dve tretiny domácností nebudú nadmerné úspory stačiť na to, aby ich v tomto roku ochránili pred infláciou.


Ďalšie články