Progresívna revolúcia už aj v cyklistike? Vo Francúzsku prišli s nápadom zriadiť bezpohlavné cyklotrasy

Cyklotrasa pod pútnickým miestom láka stovky návštevníkov Ilustračný obrázok Foto: TASR/Radovan Stoklasa

V napätej dobe raketovo stúpajúcej inflácie a otvoreného vojenského konfliktu na starom kontinente sa v Európe stále pracuje aj na riešení takzvaných „problémov prvého sveta“. Progresívna radnica druhého najväčšieho francúzskeho mesta Lyon napríklad usilovne pracuje na zrovnoprávnení pohlaví tam, kde k takejto nerovnosti pravdepodobne nikdy nedochádzalo – pri cyklotrasách.

Zástupca primátora francúzskeho mesta Lyon Fabien Bagnon prišiel na sociálnej sieti Twitter začiatkom júna s nápadom budovať “genderovo neutrálne, a teda inkluzívne” cyklotrasy. Kuriózna iniciatíva už medzičasom spustila kritiku naprieč celým Francúzskom a nenechala chladnými predovšetkým predstaviteľov pravice.

“Zástupca primátora Veľkého Lyonu vám ponúka bezpohlavnú cyklotrasu. Nepýtajte sa ma, čo to je, pátram, ako môže byť cesta sexistická,” napísala na Twitter miestna novinárka Emmanuelle Ducrosová. Kritici sa tiež posmešne pýtajú, či bude nasledovať delenie podľa veľkosti lýtok alebo farby bicykla.

Ešte o krok ďalej zašla bojovníčka proti cenzúre a spisovateľka Anne-Sophie Chazaudová vo svojom príspevku v denníku Le Figaro: “Máme tomu rozumieť tak, že tieto trasy budú podliehať kvótam na cyklistov a cyklistky, aby sa cyklistky necítili zahltené okolitým testosterónom, ktorý by sa vznášal v cyklistickom vzduchu?”

Hasenie ohňa?

Turbulentné reakcie donútili Bagnona, ktorý má na radnici pod palcom mobilitu, presnejšie špecifikovať jeho zámer tajomne zahalený progresivistickým slovným spojením “genderovo neutrálne cyklotrasy”.

Inkluzívnosť vraj chápe ako “možnosť mať dostatočne široké a bezpečné cyklotrasy, aby umožnili ľuďom (inak) na invalidnom vozíku pohybovať sa na svojich upravených bicykloch. Alebo rodiny, aby sa mohli voľne pohybovať so svojimi deťmi”.

Budujú ich pre mužov!

Pomocnú ruku sa zástupcovi primátora pokúsil podať geograf Matthieu Adam, ktorý ho podporil údajným vedeckým konsenzom o pohlavnej nerovnosti v otázke cyklotrás. Podľa Adama je nerovnosť zrejmá najmä preto, že cyklotrasy navrhujú a budujú “najmä muži pre mužov”. Vrcholom jeho argumentácie je zistenie, že v podmienkach Francúzska tvoria muži tri pätiny všetkých cyklistov.

„Hlúpe reakcie ako obvykle s primárnym antiintelektualizmom, keď hovoríme o ‚genderi‘. Mestské plánovanie je vektorom nerovnosti/rovnosti pohlavia, je študované 50 rokov,“ tweetoval ďalší človek, ktorý danú ideu podporuje.


Ďalšie články