10. júna, 06:39

Únia nás opäť posunula k povinným elektroautám. Čo sú pri nich predsudky a čo reálne obavy?

Únia nás opäť posunula k povinným elektroautám. Čo sú pri nich predsudky a čo reálne obavy?Europoslanci hlasujú o plánoch EÚ na zníženie emisií skleníkových plynov počas zasadnutia v európskom parlamente v Štrasburgu 8. júna 2022. Foto: TASR/AP

Presedlanie z klasických áut do elektrických vozidiel môže byť po najnovšom hlasovaní na pôde Európskej únie nutnosťou. A to bez ohľadu na názor spotrebiteľov a dynamiku vývoja na trhu. V tejto súvislosti sa žiada zrekapitulovať si, čo o povahe týchto štvorkolesových strojov vlastne vieme. Krátky dojazd, vysoká obstarávacia cena, emisná záťaž, nízke prevádzkové a servisné náklady. Čo z toho je dnes pravda a čo lož odporcov?

Poslanci Európskeho parlamentu v stredu večer odklepli prelomový návrh Európskej komisie, podľa ktorého má do roku 2035 prísť k zákazu predaja nových osobných a ľahkých úžitkových áut so spaľovacími motormi. Nasledovať bude rokovanie zástupcov Európskeho parlamentu a Európskej komisie so zástupcami Rady EÚ, teda členských krajín, takzvaný trialóg. Výsledný kompromis bude znovu potvrdzovať parlament aj Rada EÚ.

Stopka pre nové vozidlá s klasickým agregátom – ktorá má producentov prinútiť preorientovať sa na výrobu elektromobilov – je súčasťou širšieho balíka na zníženie emisií skleníkových plynov známeho pod označením Fit for 55. Pomocou neho sa má dosiahnuť uhlíková neutralita EÚ do roku 2050.

Hoci predložený návrh môže ešte stále skončiť v koši, potvrdzuje trend, podľa ktorého sa prechodu na čisto batériové autá skôr či neskôr zrejme nevyhneme. Pri tejto príležitosti je preto dobré aktualizovať pohľad na elektromobilitu ako takú a roztriediť si to, o čom pri nej nie sú spory, aké sú dávno vyvrátené predsudky a kde sa začínajú skutočné problémy.

Elektromobil Hyundai Ioniq 5. Foto: Hyundai

Ďalšie články

Táto stránka využíva súbory cookies. Súhlasíte s ich používaním? Bližšie informácie TU.