27. júna, 06:20

Druhoradé deti? Prečo sa štát stavia chrbtom k žiakom na domácom vzdelávaní

Druhoradé deti? Prečo sa štát stavia chrbtom k žiakom na domácom vzdelávaníIlustračné foto: TASR/František Iván

V zahraničí čoraz obľúbenejšie domáce vzdelávanie je na miernom vzostupe aj na Slovensku. Čelí však mnohým prekážkam. Napríklad nariadeniam vlády, ktoré prišli v priebehu školského roka a narušili rozpočty školám, ktoré registrujú žiakov na domácom vzdelávaní. Individuálne vzdelávanie bolo u nás aj doposiaľ podfinancované, no po tomto januárovom opatrení je rozdiel ešte markantnejší. Prečo dáva štát mnohonásobne menej na dieťa vzdelávané doma než na bežného školáka?

Popularita domáceho vzdelávania [angl. homeschooling, pozn. red.] v mnohých krajinách rastie. Aj na Slovensku sa postupne dostáva do povedomia verejnosti, no stále ide o oblasť, ktorá je u nás pomerne nová, nepoznaná a vyvoláva množstvo otázok.

Homeschooling je alternatívnou formou vzdelávania. Deti nechodia denne do klasickej školy, ale učia ich rodičia alebo učitelia zabezpečení rodičmi a tí garantujú vzdelanie detí. V zákone sa pre označenie tohto typu vzdelávania používa pojem „individuálne vzdelávanie“ a podľa súčasnej legislatívy môžu byť formou homeschoolingu vzdelávané deti na prvom a druhom stupni základných škôl. Osobitnou kapitolou je ešte individuálne vzdelávanie predškolákov.

Deti majú na konci každého školského polroka komisionálne preskúšanie a dostávajú vysvedčenia ako bežní školáci. Preskúšanie môže byť písomné, ústne a niekedy sa prezentuje aj portfólio školáka. To môžu tvoriť pracovné zošity, slohové práce, projekty či fotodokumentácia z priebehu vzdelávania dieťaťa.

Ďalšie články

Táto stránka využíva súbory cookies. Súhlasíte s ich používaním? Bližšie informácie TU.