Zdaňovanie emisií z bývania a cestovania zrejme neprejde. Autám so spaľovacím motorom možno ešte v EÚ neodzvonilo

Ilustračná fotografia z diaľnice D1. Foto: Erika Ďurčová/TASR Ilustračná fotografia z diaľnice D1. Foto: Erika Ďurčová/TASR

Nové emisné povolenky, uhlíkové clo, nové pravidlá pre letectvo a lesníctvo. Mamutí balík zvaný „Fit for 55“ má docieliť prudké zníženie emisií do roku 2030. Niektoré opatrenia však majú výrazných odporcov a zásadne zmenia náš každodenný život. Europoslanci o nich budú hlasovať v stredu. Už teraz sa ukazuje, že neprejde zdaňovanie neekologického bývania a cestovania, možno to bude inak aj so zákazom spaľovacích motorov.

Európska komisia pred rokom predstavila klimaticko-energetický balíček s názvom Fit for 55, ktorý obsahuje konkrétne opatrenia na zníženie emisií skleníkových plynov do roku 2030 o 55 percent oproti roku 1990.

V stredu bude europarlament hlasovať celkovo o ôsmich návrhoch na zmeny v systéme emisných povoleniek, uplatnenie nového uhlíkového cla pri dovoze, emisné normy pre osobné a úžitkové vozidlá, nové pravidlá pre poľnohospodárstvo a lesníctvo, zmeny v národných emisných cieľoch a zriadenie fondu pre ľudí zasiahnutých energetickou chudobou.

Kým v súčasnosti znášajú ekologické kroky, mnohé nepochybne opodstatnené, najmä štáty a firmy, viaceré nové opatrenia by pocítili priamo občania. V Štandarde sme na to upozorňovali už vlani koncom mája.

https://standard.sk/80371/ak-ste-sa-obavali-zdrazovania-pre-zelenu-politiku-obavali-ste-sa-spravne/

Emisné povolenky pre občanov

Doteraz emisné povolenky (European Union Emissions Trading Scheme) fungovali dvojako – menšiu časť mali priemyselné a energetické podniky priamo pridelené, väčšiu časť povoleniek (57 percent) si kupujú na úrovni členských štátov. Tie si potom samy rozhodujú, ako zisky z predaja povoleniek využijú pod podmienkou, že najmenej polovicu z výnosov použijú na klimatické alebo energetické ciele.

Pred rokom sa EK rozhodla zájsť o krok ďalej. Navrhla, aby sa systém emisných povoleniek vzťahoval priamo na občanov, konkrétne ich bývanie a osobnú dopravu. Keď to zjednodušíme, navrhla zdaňovať tých, ktorí bývajú v energeticky nehospodárnych domoch (nezateplené domy, vykurovanie tuhým palivom, vysoká spotreba energií) a podľa eurokomisie sa neekologicky prepravujú (autá so spaľovacími motormi, najmä tie staršie).

Najviac by to postihlo chudobných, na čo vopred upozorňovali viaceré členské štáty, napríklad Poľsko, Slovinsko či Luxembursko. Energetická chudoba je veľký problém aj na Slovensku, návrh bol neprijateľný najmä pre bývalý ostblok. Odvtedy Európu zasiahla vysoká inflácia a ruská invázia na Ukrajinu, ktoré bez ohľadu na emisnú politiku viedli k zvýšeniu cien palív.

Tento návrh bol priveľkým sústom pre tretinu eurokomisárov. Časť EK bola aj proti zákazu predaja nových áut so spaľovacím motorom v roku 2035 a uhlíkovému clu.

https://standard.sk/95736/zdrazenie-cestovania-autom-elektriny-aj-byvania-proti-prelomovemu-navrhu-bruselu-boli-aj-niektori-eurokomisari/

Neskôr alebo vôbec

Napokon zrejme emisné povolenky na domy a osobnú dopravu neprejdú. Výbor europarlamentu zmenu nepodporil, aby „obyvatelia nemuseli znášať vyššie ceny energií, bývania a osobnej dopravy“ najmenej do roku 2029. Výbor tiež žiadal, aby Komisia pri opätovnom návrhu pripravila osobitný legislatívny návrh a aby platil cenový strop na osobné emisné povolenky (50 eur).

Proti sa ozvali viaceré členské štáty, ktoré budú tiež schvaľovať návrh z dielne EK, informoval portál Politico, takže najtvrdšie opatrenie voči občanom je nateraz odvrátené.

Budúcnosť áut so spaľovacími motormi

Nejasnejšia je budúcnosť klasických motorových vozidiel. Komisia navrhla, aby sa nové autá so spaľovacími motormi v roku 2035 prestali predávať – čím by sa de facto uťali emisie z osobnej automobilovej dopravy. Malo by to veľký vplyv na Slovensko, ktoré je lídrom na obyvateľa v produkcii áut. Záleží však aj na tom, kde sa bude napokon vyrábať väčšina nových elektromobilov. Treba si uvedomiť aj to, že na produkciu elektrických áut treba menej súčiastok, a teda aj subdodávateľov. Dá sa teda očakávať pokles predaja a vývozu hlavného slovenského priemyselného odvetvia, navyše, elektromobily sú drahšie a závislé od vybudovania nevyhnutnej infraštruktúry.

Environmentálny výbor krok podporil, ale ozval sa proti ešte rýchlejšiemu znižovaniu emisií z áut v najbližších desiatich rokoch.

Proti sa vyjadrilo aj vyše 300 vedcov z celého sveta. Hoci podporujú znižovanie emisií, poukazovali na chybné výpočty pri elektromobilite a navrhovali namiesto zákazu zdokonaľovanie spaľovacích motorov, využívanie biopalív a syntetických palív. Upozorňovali aj na cenový rozmer energetickej reformy a znevýhodňovanie Európy na prospech Číny.

Hlasovanie môže byť tesné. Proti úplnému zákazu áut s benzínovým či naftovým motorom sa ozvala najpočetnejšia Európska ľudová strana, ktorý navrhuje namiesto toho zníženie o 90 percent. Keď sa spojí s členmi Európskych konzervatívcov a reformistov a ďalšími pravičiarmi, má šancu prehlasovať ľavicovo-liberálny blok v Európskom parlamente, ktorý zastáva pôvodný cieľ. Všetko ukáže hlasovanie v stredu 8. júna.


Ďalšie články