Ropné sankcie EÚ dostali ďalšiu ranu. Trojica európskych štátov prepravuje ruskú ropu do Ázie a ešte na tom zarába

Protest pred summitom lídrov EÚ Ukrajinskí demonštranti požadujú embargo na ruskú ropu počas protestu pred inštitúciami Európskej únie pred mimoriadnym summitom lídrov krajín Európskej únie v Bruseli v pondelok 30. mája 2022. Foto: TASR/AP

Medzitým ruské príjmy stúpajú, lebo krajina medveďa našla alternatívnych odoberateľov ropy v Ázii.

Lodné spoločnosti v troch najväčších námorných krajinách Európskej únie – v Grécku, na Cypre a na Malte – zdvojnásobili množstvo ruskej ropy, ktorú prepravujú od invázie na Ukrajinu 24. februára, informoval v pondelok denník Independent.

Správa prichádza len týždeň po tom, čo sa členské štáty dohodli na zákaze dovozu ropy a ropných produktov do Európy tankermi. Embargo na ropu aj ropné produkty by malo platiť od začiatku budúceho roka. „Dohoda pokrýva viac ako dve tretiny dovozu ropy z Ruska, čím sa ukrajuje obrovský zdroj financovania jeho vojnovej mašinérie. Vyvíjame maximálny tlak na Rusko, aby ukončilo vojnu,“ povedal predseda Európskej rady Charles Michel.

Kroky troch štátov, ktoré majú podľa agentúry Reuters najväčšiu lodnú flotilu v EÚ, však hovoria o opaku.

EÚ mohla využiť svoju vyjednávaciu silu, ale vybrala si zisk

Vo februári, keď ruské vojská napadli Ukrajinu, presunuli grécke, cyperské a maltské spoločnosti a plavidlá 31 miliónov barelov ruskej ropy. V máji toto číslo vyskočilo na 58 miliónov barelov. Lode týchto troch krajín prepravili od februára celkovo 178 miliónov barelov v hodnote 17,3 miliardy dolárov pri súčasných cenách ruskej ropy.

Zistenia považujú odborníci za „znepokojujúce“. Únia tým podkopáva svoje možnosti zahnať Kremeľ do kúta a ukončiť vojnu u nášho východného suseda.

„EÚ má vplyv na Rusko v dôsledku nepružných dodávok energií: pre Rusko je ťažké a nákladné presmerovať svoje energie inam. Umožnenie lodiam plaviacim sa pod vlajkou EÚ prevážať ruskú ropu tak len podkopáva vlastnú vyjednávaciu silu EÚ. Ropné embargo musí byť ropným embargom a toto nie je ropné embargo,“ hovorí vyčítavo Anastassia Fedyková, členka Medzinárodnej pracovnej skupiny pre ruské sankcie a spoluorganizátorka iniciatívy Ekonómovia pre Ukrajinu.

Po lobovaní zo strany námorných záujmových skupín v Grécku, na Malte a na Cypre budú môcť tankery a spoločnosti registrované v EÚ aj naďalej prepravovať ropu z ruských prístavov do krajín mimo EÚ, ktoré nemajú problém s Ruskom aj naďalej obchodovať.

Ba čo viac – európske spoločnosti na tom zarobia. Po invázii klesol počet firiem, ktoré chcú prepravovať ruskú ropu, takže tie európske si môžu podľa informácií z lodného priemyslu pýtať trikrát viac.

Na embargo doplácajú bežní občania

Grécke, cyperské a maltské spoločnosti – niektoré vo vlastníctve lodných oligarchov – prepravou neporušujú sankcie ani zákon. Na všetko zatiaľ doplácajú len európski spotrebitelia.

„Obyčajní občania v európskych krajinách platia za ruskú ropu viac bez toho, aby Rusko v skutočnosti potrestali – v skutočnosti len zvýšili príjmy Ruska smerujúce do vojny, ako sa ruské ministerstvo financií otvorene chválilo. Vylúčenie námorných sankcií je kontraproduktívne a malo by sa urýchlene prehodnotiť,“ dodáva Fedyková.

Odborníci varujú, že ak všetko ostane po starom a európskym tankerom sa umožní prepravovať ropu z ruských prístavov, embargo EÚ bude neúčinné.

„Aby EÚ zaplnila túto medzeru v zákone, musí sa pevne postaviť proti lobingu zo strany všetkých členských štátov s vlastnými záujmami v ruskom obchode s ropou a zaradiť obmedzenia námornej dopravy do centra svojho sankčného režimu,“ skonštatoval Benjamin Schmitt, vedúci pracovník Centra pre analýzu európskej politiky.

Len námorné embargo zabráni finančným ziskom Ruska

Zatiaľ sa nedá tvrdiť, že by čiastočné ropné embargo z dielne Únie spĺňalo účel. Rusko pred inváziou naložilo na tankery 27 miliónov barelov ropy týždenne, v posledných dvoch mesiacoch došlo napriek invázii k významnému nárastu. V tomto roku by si tamojšia vláda mohla prilepšiť o 250 miliárd dolárov, myslí si Clay Lowery, viceprezident Inštitútu medzinárodných financií.

„Tento masívny prílev tvrdej meny znamená, že existuje hojná likvidita, a teda nízke úrokové sadzby, ktoré udržujú ruské financie stabilnejšie, hoci sa jeho ekonomika zhoršuje,“ vysvetlil Lowery.

Práve námorné embargo by mohlo byť podľa neho kľúčom k zabráneniu presmerovania vývozu ropy do krajín, ako Čína a India. Práve na tieto dva trhy mizne podľa analytickej spoločnosti Kpler zvýšené množstvo „krvavej“ ruskej suroviny.

Ázijský trh je ruskej rope otvorený

Indický import ruskej ropy v predchádzajúcich troch mesiacoch prudko stúpol, pričom už teraz deväťnásobne prekonal dovezený objem z roku 2021. Len v máji prijal tento ázijský gigant podľa informácií agentúry Reuters viac ako 24 miliónov barelov ruskej ropy.

Indický minister zahraničných vecí Subrahmanyam Jaishankar na tohtoročnom fóre Globsec na otázku, či India nesponzoruje Putinovu vojnu na Ukrajine svojimi mimoriadne zvýšenými nákupmi ropy, zdôraznil, že nie iba indické, ale aj európske peniaze za plyn sponzorujú vojnu na Ukrajine.

Jaishankar zároveň poukázal na to, že aj Európska únia pripravuje balíky sankcií tak, aby čo najmenej poškodila vlastnú ekonomiku. To isté podľa neho robí aj India v snahe chrániť svoje hospodárstvo a západné krajiny by jej to nemali mať za zlé. „Táto sloboda alebo táto voľba by mala existovať aj pre ostatných,“ uzavrel indický šéf diplomacie v Bratislave.

Obdobne sa správa aj Čína. Jej námorný dovoz ruskej ropy v máji vyskočil na takmer rekordných 1,1 milióna barelov za deň, informovala agentúra Reuters. Čínske štátne spoločnosti ju navyše nakupujú za výhodnejšiu cenu.

Analytička ropného priemyslu Jane Xie hovorí, že ani Číne neprekáža, že Kremeľ z tržieb financuje vojnu na Ukrajine. „Niektorí zo záujemcov o nákup z Ázie sú motivovaní ekonomicky skôr než politickým postojom,“ cituje Xie agentúra Bloomberg.

Slovnaft: zásobovanie Slovenska palivami je ohrozené

Rafinéria Slovnaft v Bratislave minulý štvrtok varovala, že prísny postup Únie voči ruskej strategickej surovine sa môže členským štátom vypomstiť.

Embargo na dovoz ruskej ropy a zákaz dovozu z nej vyrobených ropných produktov znemožní po osemmesačnom prechodnom období zásobovať Česko, Rakúsko a Poľsko. To následne obmedzí nastavené spracovateľské kapacity Slovnaftu pod technologické minimum. V dôsledku toho nebude podľa rafinérie garantovaná bezpečnosť dodávok na Slovensku.

„Obmedzením ponuky produktov v regióne a znížením kapacity Slovnaftu, Slovensko a slovenský trh nebude možné zásobovať,“ zdôraznil hovorca Slovnaftu Anton Molnár pre agentúru TASR.

Firma podľa neho berie na vedomie prijaté sankcie, no ich súčasné znenie neumožní export kľúčových produktov. Kapacita Slovnaftu je pritom nastavená na zásobovanie aj ostatných štátov v regióne a rafinéria nemôže z technologických dôvodov spracovávať výrazne menšie množstvá ropy. „Musíme tiež upozorniť našich partnerov na exportných trhoch, že po ôsmich mesiacoch bude v regióne chýbať palivo, ako aj ropné produkty,“ dodal Molnár.

Súčasný návrh sankcií nedáva Slovnaftu pôvodne požadovaný trojročný časový priestor na vykonanie technologických úprav v rafinérii a logistickom zabezpečení pri dovoze a spracovaní alternatívnej ropy. Firma upozornila, že jej nie sú známe dôvody, na základe ktorých sa trojročné obdobie zmenilo na osem mesiacov. Z tohto dôvodu odmietla niesť zodpovednosť za prípadné následky na slovenskú ekonomiku a zásobovanie obyvateľstva.

(tasr, est)


Ďalšie články