Progresivizmus iba tam, kde neškodí. Západné firmy opäť vynechávajú dúhové logá na Blízkom východe

Daisley_pic Foto: Twitter

Spolu so začiatkom júna – známeho aj ako mesiac hrdosti – sa začína každoročný festival pokrytectva. Západné nadnárodné korporácie hrdo sa hlásiace k odkazu dúhy tento odkaz nešíria v štátoch, kde ho podľa liberálnej logiky najviac treba. Podľa komentátora Stephena Daisleyho je tento druh progresivizmu trápny aj preto, lebo zabúda na skutočnosť, že existuje internet.

LGBT komunita sa už niekoľko dní teší zvýšenej pozornosti. Súvisí to s minulotýždňovým začiatkom júna, ktorý si sexuálne menšiny a ich sympatizanti osvojili za takzvaný mesiac hrdosti (pride month).

Pri tejto príležitosti sa verejný priestor v západnom svete omnoho intenzívnejšie odieva do dúhových farieb. V čele tohto ťaženia neraz stoja nadnárodné korporácie, ktorých dosah je častokrát väčší ako dosah štátnych aktérov.

Rovnako ako po minulé roky, aj teraz sprevádza progresívne zdobenie log jeden veľký paradox. Mnohé spoločnosti sa mu v niektorých častiach sveta vyhýbajú, pričom prevažne ide najmä o ich pobočky na Blízkom východe. Spomenúť možno automobilky BMW a Mercedes či IT giganta Cisco.

Peniaze, money, lóve…

Vzniká tým pozoruhodná situácia. Firmy sa k podpore LGBT komunity hlásia najmä v krajinách, kde jej členom legislatíva priznáva širokú škálu práv, no cúvajú pri štátoch, kde gayovia, lesby a transsexuáli čelia reálnemu a tvrdému prenasledovaniu neporovnateľnému napríklad so situáciou v strednej Európe.

Nie je tajomstvom, že dúhové pokrytectvo poháňa najmä túžba po zväčšení ekonomického zisku, nie morálne princípy. Touto stratégiou totiž firmám neprischne potenciálne likvidačná nálepka „homofóbov“ na Západe a ani nestratí klientelu na konzervatívnejšom Východe.

Azda najďalej v oportunizme zašla spoločnosť McDonald’s. „V McDonald’s sme hrdí na to, že môžeme počas roka oslavovať, podporovať a pozdvihovať naše LGBTQ+ komunity. Koniec koncov, naše hodnoty závisia od inklúzie a integrity, čo znamená, že otvárame dvere každému a robíme správnu vec,“ napísali v tlačovej správe k mesiacu hrdosti.

Paralelne s tým ale svetoznáma sieť ponúka licenciu v Saudskej Arábii, ktorá s homosexuálmi zaobchádza podľa islamského práva šaría. Znamená to, že im hrozí trest smrti sťatím alebo zbičovanie.

Mohamed bin Salmán, korunný princ Saudskej Arábie. Foto: TASR/AP

Len nám predajte tovar…

„Performatívny progresivizmus je trápny, najmä preto, lebo sa zdá, že zabúda na skutočnosť, že existuje internet. Vaši LGBTQatď zákazníci môžu vidieť, keď svoje firemné logá odievate do dúhy na gay-friendly trhoch, a usilovne sa vyhýbate akejkoľvek zmienke o Pride v krajinách, kde by ste mohli stratiť zákazníkov alebo sa dostať na nesprávnu stranu vlády,“ tvrdí komentátor Stephen Daisley.

„Chcel by som navrhnúť novú stratégiu: prestaňte redukovať svojich zákazníkov a svojich zamestnancov na ich sexuálnu orientáciu alebo ich „rodovú identitu“, ako keby to bolo všetko a koniec všetkého a rozhodujúci faktor pri výbere kávy, auta alebo pracoviska. Nestarajte sa o našu vlajku alebo o to, s kým máme sex. Iba nám predajte svoj tovar a nediskriminujte nás,“ uzatvára Daisley.


Ďalšie články