Nová ideologická bitka. Zápas o vyučovanie dejepisu na školách

Vo Švédsku chceli dejepis ohraničiť na posledné tri storočia. V Španielsku sa po novom dejiny nemajú učiť chronologicky, ale tematicky. Píše profesor Ľubomír Žák.
Pri nedávnom májovom stretnutí s rektormi univerzít pôsobiacich v talianskom regióne Lazio sa pápež František, medzi iným, kriticky vyjadril o univerzitách osvietenského typu, zameraných výlučne na racionálnu formáciu študentov. Podľa neho by malo byť študentom umožnené integrálne sa rozvíjať. To však nie je možné „bez kritického vnímania vecí, bez slobody, zdravej konfrontácie a dialógu“. Hlavne bez slobody.
František zároveň požiadal rektorov a univerzitných pedagógov, aby čelili súčasným epochálnym zmenám s rozvahou a rozlišovaním, bez ideologických predsudkov, bez strachu a predovšetkým bez konformizmu. Veľký problém dneška vidí hlavne v šíriacich sa ideológiách. Tieto sú deštruktívne, „pretože nútia vidieť len jednu cestu a odmietajú univerzálny pohľad. Ideológie ničia ľudskosť človeka, berú mu srdce, berú mu poetickú schopnosť, tvorivosť“.
Pápež nepovedal, ktoré ideológie má konkrétne na mysli. Kto ale pravidelne číta jeho texty a počúva jeho príhovory, katechézy a kázne, vie, že pred pár týždňami o jednej takej ideológii hovoril. Bolo to 23. marca počas generálnej audiencie, keď vyzdvihol úlohu starých ľudí pri odovzdávaní viery skrze svedectvo ich osobnej skúsenosti a skrze ich hlbšie vnímanie vecí na základe rokmi nadobudnutej múdrosti. Pri tejto príležitosti uviedol, že v našej politicky „korektnej kultúre“ je osobné odovzdávanie životnej skúsenosti sťažené mnohými prekážkami, a to v mnohých kontextoch včítane rodiny, spoločnosti, ba dokonca aj kresťanského spoločenstva. Túto myšlienku obohatil dvomi kritickými poznámkami:
(viac…)