AKTUALIZOVANÉ Návštevy Geissovcov v rôznych krajinách veľmi pomohli rozvoju turizmu a podnikatelia ich doslova prosia, aby ich biznis spropagovali. Aj tak vyzerá obhajoba kritizovanej návštevy nemeckej milionárskej rodiny na Slovensku zo strany zodpovednej SaS. Názory niektorých kompetentných a tvrdé dáta o popularite Geissovcov však tieto tvrdenia spochybňujú. Liberáli v konfrontácii s nimi mlčia.
Oficiálna návšteva nemeckej milionárskej rodiny Geissovcov na Slovensku poslúžila opozícii ako munícia v politickom boji. Zodpovedného ministra hospodárstva Richarda Sulíka a jeho stranu SaS si postupne vzali na paškál predstavitelia Hlasu, Smeru ale aj hodnotovo blízkeho mimoparlamentného Progresívneho Slovenska.
O nič lepšie však iniciatíva nevyzerala ani v očiach odborníkov. „Richard Sulík mal ako súkromná osoba všetko právo pozvať si túto rodinu k sebe domov ochutnať pizzu alebo gnocchi, ale ťahať ich do parlamentu bolo moc. On sa do parlamentu nedostal ako súkromná osoba, ale z titulu svojej funkcie, teda preto, že je minister. Využil svoju funkciu na to, aby ich vtiahol do parlamentu. Svedčí to o tom, že k parlamentu nemá žiadnu úctu, ale robí si z neho cirkus,“ okomentoval ju politológ Radoslav Štefančík.
Pomôže to turizmu, podnikatelia ich prosia
Strana SaS však svoju chybu nepriznáva a v stanovisku tvrdí, že návštevy Geissovcov v iných krajinách „veľmi pomohli“ a že v súčasnosti podnikatelia v turizme milionárov „prosia“, aby k nim prišli a zviditeľnili ich vo svojej reality šou.
„Toto je jeden zo spôsobov, ako dostať Slovensko ´do sveta´ prirodzene a bez nákladov. Výdavky spojené s návštevou hradia zariadenia, ktoré rodina navštívi, pretože je to pre nich tá najlepšia reklama,“ dodal šéf rezortu hospodárstva o excentrickej štvorčlennej rodine.
Čo znamená dostať Slovensko „do sveta“ Sulík nespresnil a rovnako ani to, ktorým krajinám návšteva Geissovcov pomohla. SaS sa preto Štandard pýtal na to, v ktorých konkrétnych štátoch tento jav zaznamenali, a stranu sme konfrontovali s údajmi, podľa ktorých je spoločenský výtlak Geissovcom pomerne malý ešte aj v rodnom Nemecku, nie to v globálnom meradle. Odpoveď na mail sme však nedostali.
Stovky tisíc, nie stovky miliónov
Pripomeňme, že podľa našich zistení milionársku reality šou v Nemecku sleduje na televízii RTL 2 zhruba milión divákov, na Wikipedii má stránku len v dvoch jazykoch a v časoch najväčšej slávy ich výtlak prekonávali aj slovenskí Mojsejovci, ktorých si v roku 2005 naladilo až 1,7 milióna divákov na 15-krát menej ľudnatom Slovenskom.
Predseda parlamentu Boris Kollár, ktorý návštevu takisto obhajuje, v RTVS cez víkend v rozpore s tým uviedol, že Geissovci u nás nakrúcajú seriál, ktorý uvidia „desiatky, možno stovky miliónov ľudí po celom svete“, a preto to pomôže prezentácii našej krajiny. Ani Kollár svoje tvrdenia neoprel o žiadne zdroje.
Prínos je vraj otázny
Názory na budúci rozvoj turizmu v reakcii na návštevu Geissovcov sa rôznia aj na lokálnej úrovni. Napríklad v stredoslovenskom magnete na turistov, mestečku Banská Štiavnica, ktorú má nemecká rodina zaradenú v itinerári.
„Aj mňa by zaujímalo, či niekto reálne spočítal, koľko zákazníkov prinesie angažovanie influencera. Všeobecne – samozrejme z pohľadu influencerov – sa tvrdí, že veľa. Určite to dostane Banskú Štiavnicu aspoň na pár chvíľ do povedomia mnohých, ale kedy a či vôbec práve táto aktivita prinesie ďalších, zvlášť platiacich návštevníkov je otázne,“ odpísal nám Peter Chytil z tamojšieho Informačného centra.
„Aj táto návšteva z hľadiska bezplatnej propagácie a reklamy prispeje k ďalšej návštevnosti a pomôže k slovenskému turizmu, v Banskej Štiavnici patrí turizmus medzi oblasti s najväčšou zamestnanosťou,“ uviedla zas pre Štandard primátorka Banskej Štiavnice Nadežda Babiaková.
Lenka Rusnáková, výkonná riaditeľka Združenia cestovného ruchu Vysoké Tatry pre Štandard povedala, že médiá majú v rámci marketingu obrovskú silu a sú veľmi sledované, takže každá možnosť sa podľa nej počíta a v združení ju vítajú. „Sme radi, že sa Vysoké Tatry odprezentujú cieľovej skupine, ktorá možno o našich veľhorách nevie,“ povedala o návšteve rodiny, ktorá sa má pozrieť aj na náš najvyšší lanovkou prístupný vrch Lomnický štít.
Bublín okolo Geissovcov je viacero
Hoci patria podľa niektorých zdrojov Geissovci podnikajúci v móde medzi najbohatšie rodiny sveta, od reality má toto tvrdenie pomerne ďaleko. Svojím majetkom vo výške asi 100 miliónov dolárov sa stratia aj v Nemecku, ktoré je tretie v poradí v počte miliardárov a v ktorom má podľa magazínu Forbes až 134 ľudí majetok väčší ako jednu miliardu dolárov. Najbohatším Nemcom je generálny riaditeľ reťazcov Kaufland a Lidl Dieter Schwarz s majetkom asi 47 miliárd amerických dolárov.