31. mája, 06:29

Keby bolo v Biblii všetko jednoznačné, mysleli by sme si, že si Boha môžeme strčiť do vrecka, varuje biblistka z Ríma

Keby bolo v Biblii všetko jednoznačné, mysleli by sme si, že si Boha môžeme strčiť do vrecka, varuje biblistka z RímaJediná slovenská paulínka Anna Mátiková. Foto: Bohumil Petrík

Bibliu radi tlačíme hneď do teológie alebo chceme, aby nám slúžila ako nástroj na teologizovanie. Tvrdí to jediná Slovenka v paulínskej reholi Anna Mátiková, ktorá si robí doktorát o Biblii v Ríme. V Štandarde pokračujeme v sérii rozhovorov so Slovákmi a Slovenkami pôsobiacimi vo Večnom meste a v zahraničí.

Biblii sa venujete už dlhodobo, momentálne aj v súvislosti s doktorátom na Pápežskom biblickom inštitúte, keď skúmate nejednoznačnosť jej jazyka. Je Biblia nejednoznačná?

Áno, často je mnohoznačná, tak ako každé kvalitné literárne dielo. Hĺbam nad tým, ako sa nejednoznačnosť prejavuje v slovách, stavbe viet a v jazykovom prejave vôbec. Je to pekná téma, lebo aj humor sa často zakladá na viacznačnosti. Často sa dá debatovať o tom, či je niektoré tvrdenie pozitívne, alebo kritické. Napríklad keď ide Samuel pomazať Dávida, je to pekný, svetlovlasý chlapec, čo vyznieva pozitívne. Keď ide Dávid do boja s Goliášom, sú tam rovnaké slová, no vyznieva to tak, že nebol dostatočne bojovný a drsný.

Je Biblia nejednoznačná aj v základných teologických tvrdeniach?

My radi Bibliu hneď tlačíme do teológie alebo chceme, aby nám slúžila ako nástroj na teologizovanie. Ale teológia vypovedá o Bohu, ktorý je tajomstvo a presahuje akýkoľvek teologický diskurz. Aj teológia musí počítať s tým, že ľudský jazyk je zo svojej podstaty často nepresný, mnohoznačný i nedokonalý. Keby bolo všetko jednoznačné, mysleli by sme si, že si Boha môžeme strčiť do vrecka, a to nie je dobre. Ale to neznamená, že čokoľvek možno označiť za pravdu.

Biblia je literárne dielo, lepšie povedané, zbierka literárnych diel, ktoré nám prostredníctvom ľudského jazyka poodhaľujú niečo z Božieho tajomstva. Ale nikdy nie je možné obsiahnuť toto tajomstvo celé. Biblia a jej jazyk nás chráni pred fundamentalizmom a čiernobielym videním sveta, no zároveň nás pozýva k poctivému hľadaniu pravdy a k pokore.

Dáte nám príklad?

Môžeme si napríklad lámať hlavu nad tým, k čomu vyzýva kniha Kazateľ. Nabáda čitateľa k negatívnemu hodnoteniu ľudského života a k flegmatickej ľahostajnosti? Prípadne povzbudzuje človeka k tomu, aby nepremeškal ani jednu z radostí života, lebo všetko sa raz skončí? Jednostranný príklon k jednému z týchto protichodných pólov by síce mohol byť pohodlným riešením. Nezodpovedá však biblickému zmýšľaniu. Biblia nám naznačuje cestu medzi dvoma extrémami. Teda ani znechutený skepticizmus, ani bezhlavá konzumácia všetkého, čo sa naskytne, ale triezva radosť zo života s vedomím vlastnej malosti a krehkosti tvárou v tvár Božiemu tajomstvu.

(viac…)

Ďalšie články

Táto stránka využíva súbory cookies. Súhlasíte s ich používaním? Bližšie informácie TU.