Koniec éry lacného cestovania?

Letisko M. R. Štefánika. Foto: Jaroslav Novák/TASR Letisko M. R. Štefánika. Foto: Jaroslav Novák/TASR

Rastúce ceny pohonných hmôt ohrozujú aj letecké spoločnosti. Tie sa momentálne musia rozhodovať, nakoľko zakomponujú svoje zvýšené náklady do cien leteniek.

Letecké spoločnosti čelia dileme v súvislosti s rastúcimi nákladmi na letecké palivo. Na jednej strane by pretavenie všetkých nákladov do cien leteniek mohlo spôsobiť pokles záujmu o leteckú prepravu a sedadlá by tak ostávali prázdne. Druhá možnosť nie je o nič príťažlivejšia – ostať na súčasných cenách a znášať zvýšené náklady. Strategické oddelenia leteckých prepravcov preto musia dôkladne zvažovať svoje nasledujúce kroky a doslova balansovať na hrane.

Hlavy leteckých spoločností sa stretli na konferencii v Bruseli po takmer dvoch rokoch, pričom všetci potvrdili zvýšený dopyt po uvoľnení opatrení súvisiacich s pandémiou COVID-19, informuje Financial Times.

Výkonný riaditeľ Lufthansy sa vyjadril, že jeho letecká spoločnosť sa počas tejto letnej sezóny zameria na ešte väčšie množstvo krátkych letov, než tomu bolo v roku 2019. Naopak, jeden z ďalších gigantov, British Airways, plánuje návrat k transatlantickej preprave i ďalším letom na dlhé vzdialenosti, ako tomu bolo v predpandemických časoch.

Aj spoločnosť Ryanair očakáva, že v tomto finančnom roku, ktorý sa jej začal v apríli, prepraví až 165 miliónov cestujúcich, oproti približne 150 miliónom pred pandémiou. „V lete je veľký dopyt, o tom niet pochýb,“ uviedol tiež výkonný riaditeľ ďalšej nízkonákladovej firmy EasyJet Johan Lundgren.

Problémom pre leteckých prepravcov sú však rastúce ceny paliva. Tie podľa viacerých štúdií tvoria u niektorých spoločností takmer 40 percent celkových nákladov. Od začiatku vojny na Ukrajine vzrástla cena za barel leteckého paliva na takmer 160 dolárov, čo predstavuje medziročný nárast o vyše 120 percent. Podľa Financial Times nárast na 14-ročné maximá prekonal dokonca aj zvýšenie cien ropy Brent, keďže letecké spoločnosti boli nútené platiť za upravený rafinovaný produkt vyššiu cenu.

Zvyšovanie cien

Niektorí prepravcovia už avizovali zvyšovanie cien pre väčšinu svojich letov. US Airlines naznačili, že zvýšené náklady na palivo prenesú na zákazníkov. Dopyt cestujúcich je podľa nich dostatočne silný, aby zvýšenie cien uniesol. Spoločnosti Air France a KLM tiež uviedli, že ich diaľkové lety budú drahšie. Spiatočný let spoločnosti KLM z Amsterdamu do New Yorku zdražie o 40 eur v ekonomickej triede a o 100 eur v biznis triede, informuje Financial Times.

Nízkonákladové letecké spoločnosti sú obzvlášť zraniteľné. Náklady na palivo totiž tvoria vyšší podiel z ceny letenky v porovnaní s konkurentmi, ktorí si za sedadlá účtujú viac a ponúkajú lepší servis. Navyše, vysoká inflácia v Európe, spojená s rastúcimi cenami energií, potravín a ďalších komodít bude mať väčší dosah na spotrebiteľov s nižším rozpočtom, ktorí vyhľadávajú lacné lety. Tí budú omnoho menej ochotní prispôsobiť sa vyšším cenám leteniek. Nízkonákladové letecké firmy preto musia počítať s tým, že zvýšená cena ich služieb do značnej miery zasiahne a ovplyvní dopyt po ich letoch.

Dobrodruhovia však nemusia mať hlavu v smútku, nízkonákladové spoločnosti pravdepodobne nepretavia celý objem zvýšených nákladov do ceny leteniek. Výkonný riaditeľ EasyJet uviedol, že leteckí prepravcovia budú musieť znášať časť nákladov sami, no vzápätí dodal, že výrazné škrtanie nákladov, ktoré si v leteckom priemysle vynútila pandémia, pomôže tento úder zmierniť.

Šéf Ryanairu Michael O´Leary (vpravo). Foto: TASR/Martin Bauman

Zásoby paliva ako konkurenčná výhoda

Výhodu v tomto období, keď ceny leteckého benzínu prekonávajú svoje maximá, majú spoločnosti, ktoré držia vyššie množstvo zásob. Podľa slov výkonného šéfa Ryanairu Michaela O’Learyho, si ich firma vďaka šťastnému rozhodnutiu spred vypuknutia vojnového konfliktu zabezpečila pomerne veľké zásoby paliva (približne 80 percent z celkového množstva, ktoré bude potrebovať v tomto roku), a to za cenu približne 65 dolárov za barel. Na otázku, či sa prudký nárast cien ropy môže prejaviť ako prekvapujúca konkurenčná výhoda pre Ryanair, O’Leary podľa Financial Times uviedol, že to čiastočne obmedzuje počet nových strojov, ktoré prichádzajú od spoločnosti Boeing. Očakáva však, že jeho „nákladová výhoda“ sa zvýrazní, keď sa odvetvie letectva zotaví.

Robert Boyle, konzultant a bývalý šéf stratégie v International Airlines Group, podľa Financial Times uviedol, že Ryanair by mohol využiť svoje postavenie a silnú súvahu na udržanie nízkych cien leteniek a zatlačiť tak na svojich konkurentov. „Ryanair sťaží ostatným leteckým spoločnostiam zvyšovanie cien bez toho, aby značne zasiahli dopyt,“ povedal. Na záver ešte dodal, že ak to tak aj urobia a znížia pritom kapacitu svojich letov, prenechajú spoločnosti Ryanair ešte väčší podiel na trhu.


Ďalšie články