18. marca, 18:26

Na ISS prišla trojica ruských kozmonautov. Odvoz Američana stále platí, uisťuje NASA aj RusiNa snímke ruskí kozmonauti zľava Sergej Korsakov, veliteľ Oleg Artemiev a palubný inžinier Denis Matvejev kráčajú pred štartom ruskej rakety Sojuz MS-21 v kozmodróme v kazašskom Bajkonure v piatok 18. marca 2022. Foto: TASR/AP

AKTUALIZOVANÉ Napriek vojne a sankciám spolupráca Rusov a Američanov vo vesmíre zatiaľ funguje. Aspoň oficiálne. Objavili sa však aj obavy, či Rusi vzhľadom na súčasnú politickú situáciu neodmietnu odviezť na Zem Američana Marka Vandeho Heia.

Rozpútanie vojny na Ukrajine a ochladenie americko-ruských vzťahov prinieslo otázky o pokračovaní spolupráce na vesmírnych programoch. V hľadáčiku je špeciálne Medzinárodná vesmírna stanica (ISS), ktorá je pod spoločnou kontrolou oboch krajín.

Rusi majú na vesmírnej stanici na starosti pohyb, Američania napríklad výrobu elektriny. Vzhľadom na sankcie a vyostrené vzťahy medzi Ruskom a USA sa tiež objavili fámy, že Rusi nezoberú amerického astronauta Marka Vandeho Heia späť na našu obežnicu.

Situácii nepomohlo ani video, ktoré sa objavilo začiatkom marca na účte ruskej vesmírnej agentúry Roscosmos na sociálnej sieti Telegram. Na ňom sa ruskí astronauti lúčia s americkým kolegom Markom Vandem Heiom, ktorý ostáva na ISS po tom, ako sa z nej odpojí ruský modul.

Medzinárodná vesmírna stanica ISS. Foto: TASR/AP

Všetko pokračuje, ako má

Niektoré médiá dávali toto video do spojitosti s plamennými vyjadreniami riaditeľa Roscosmosu Dmitrija Rogozina voči zahraničným sankciám ako možnosť, že Rusi odmietnu vziať Američana späť na Zem.

Niečo také však neočakáva ani jedna strana. Vylúčil to aj samotný Rogozin, ktorý označil podobné tvrdenia za „hysterické“ výmysly. Verejnosť uistil aj manažér programu ISS pre NASA Joel Montalbano.