Lety cez ďaleký sever, štvorhodinové predĺženia či drahšie súčiastky. Čo znamená uzavretie ruského neba

Ruský Aeroflot pozastavuje medzinárodné linky Lietadlá ruskej leteckej spoločnosti Aeroflot parkujú na letisku Šeremetievo. Foto: TASR/AP

Ruská invázia na Ukrajinu vrátila leteckú dopravu do čias studenej vojny. Svet sa však za 30 rokov zmenil. Tento návrat v čase preto veľmi zabolí.

Na konci februára uzavreli v súvislosti s ruskou agresiou voči Ukrajine všetky štáty EÚ svoj vzdušný priestor pre ruské lietadlá s výnimkou humanitárnych a diplomatických misií. Ku kroku sa pripojili aj Spojené štáty, Kanada a niekoľko iných krajín vrátane neutrálneho Švajčiarska. Rusko reagovalo recipročne, pričom uzavrelo svoj vzdušný priestor pre lietadlá 36 štátov. Dosahy obnovenia tejto „studenej vojny na nebi“ budú pravdepodobne ďalekosiahlejšie, než sa nám teraz môže zdať.

Najdlhšie lety na svete sa ešte viac predĺžili

Medzinárodné letecké spoločnosti musia momentálne absolvovať dlhé obchádzky, aby sa vyhli ruskému vzdušnému priestoru. Z toho vyplývajú aj dodatočné finančné náklady. Tie nespočívajú len vo väčšej spotrebe leteckého paliva, ale aj v zvyšovaní platov posádkam dlhších letov, ako aj potrebe prijať nových zamestnancov.

Napríklad let z Tokia do Londýna, ktorý sa predĺžil až o štyri a pol hodiny, sa prepravcovi len na cene paliva za jednu cestu predražil o približne 20 000 dolárov (približne 18 000 eur). Stalo sa tak v čase, keď kvôli vojne na Ukrajine zároveň prudko stúpajú aj svetové ceny ropy. Podobne francúzsky prepravca Air France musel presmerovať lety do piatich ázijských destinácií vrátane Pekingu južnejšie cez Turecko a Kazachstan. Linky sa v dôsledku tejto zmeny predlžujú o hodinu až dve.

Jednou z najviac zasiahnutých je vzhľadom na geografiu fínska letecká spoločnosť Finnair, ktorá sa musela vrátiť na dávno zabudnuté trasy z čias studenej vojny a obchádzať tak vzdušný priestor svojho východného suseda cez ďaleký sever.

„Dosah je taký zásadný, že momentálne, žiaľ, nemôžeme našim klientom ponúknuť všetky naše destinácie v Ázii,“ napísal v tejto súvislosti viceprezident plánovacieho tímu Finnair Perttu Jolma. Táto škandinávska spoločnosť sa pritom až donedávna mohla pochváliť jednými z najkratších letov z EÚ do Ázie.

Letecké trasy z Európy do Ázie sa pri preletoch mimo územie Ruska predlžujú v priemere o približne tri hodiny. Netýka sa to však len letov do Ázie. Jedna z najdlhších leteckých liniek, ktorá spája austrálske Sydney s Londýnom, sa zo 16 hodín predĺžila až na takmer 17.

Drahšie súčiastky do automobilov

Zmena leteckých liniek medzi Európou a Áziou sa môže mimoriadne negatívne prejaviť aj na cenách niektorých tovarov. Dôvodom je skutočnosť, že letecké spoločnosti sa v čase pandémie, ktorá je spojená i s úbytkom cestujúcich, čoraz viac preorientovávali na prepravu tovarov. Výhodné to bolo aj pre výrobcov, keďže pandémia a karanténne opatrenia, ktoré v značnej miere zasahovali čínske prístavy, spôsobovali výrazné spomalenie lodnej dopravy.

Uzavretie ruského vzdušného priestoru by sa podľa Guillerma Ochova, analytika spoločnosti Cargo Facts Consulting, malo dotknúť spoločností, ktoré dokopy prepravujú 20 až 22 percent tovaru dopraveného letecky.

Niekoľkohodinová obchádzka v tomto prípade neznamená len dodatočné náklady na palivo. Samotná skutočnosť, že lietadlo musí natankovať viac paliva, znamená, že môže na palube odniesť menšie množstvo tovaru. Náklady sa tak zvyšujú, pričom paralelne s nimi sa znižujú príjmy z jedného letu. Tento fakt by sa mal dotknúť negatívne primárne Európy, ale v menšej miere aj Spojených štátov.

Podľa Madhu Unnikrišnana, editora informačného bulletinu Airline weekly, sa súčasná situácia negatívne odrazí na širokom spektre tovarov. Dobrým príkladom sú podľa jeho slov súčiastky do automobilov a polovodiče. „Veľká časť drahých súčiastok do automobilov je prepravovaná vzduchom z Ázie do Európy a USA práve cez Rusko. Teraz budú musieť putovať polárnou cestou cez Anchorage, čo sa prejaví na trvaní letu, a teda aj na cene,“ zdôraznil expert.

Niektorí výrobcovia sa v takejto situácii podľa jeho slov môžu rozhodnúť pre lodnú dopravu. Tá je však pomalšia, pričom zdržania vo veľkých prístavoch sú v čase pandémie dodatočným faktorom. Pre iné produkty z Ázie, ako sú napríklad netrvanlivé jedlo či živé kvety, alternatíva neexistuje.

Ruský vzdušný priestor je pre západné letecké spoločnosti zatiaľ zakrytý len krátko, pričom všetky negatívne dosahy tejto situácie sa môžu začať prejavovať až v strednodobom horizonte. Na to, že sa nebo nad Ruskom čoskoro opäť otvorí, sa nedá spoliehať. Západ preto musí hľadať spôsoby, ako negatívne dosahy tohto čiastočného návratu do čias studenej vojny včas zmierniť.


Ďalšie články