Pokračujeme v diskusii, čo povedal pápež František o registrovaných partnerstvách a čo to znamená pre katolíkov a cirkev. Píše Vladimír Palko.

Pred pár dňami obletela zemeguľu správa, že pápež František podporil registrované partnerstvá pre osoby rovnakého pohlavia. Potom sa rozhorela diskusia, či ich pápež František naozaj podporil alebo či to médiá opäť skomolili.

Nie je všetko len mediálna manipulácia

Ako už bolo veľakrát povedané, isteže súčasťou tejto udalosti boli aj mediálne manipulácie. Vo filme František režiséra Jevgenija Afinejevského ich nachádzame. Slová pápeža Františka v ňom o tom, že „homosexuáli majú právo žiť v rodine, aj oni sú deti Božie“, použité z rozhovoru s mexickou novinárkou Alazrakiovou, vo filme pôsobili tak, ako keby nimi pápež odôvodňoval práve svoju podporu pre registrované partnerstvá, hoci to tak nebolo. Pápež ich povedal v súvislosti s apelom na rodičov homosexuálnych detí, aby tieto svoje deti nevypudzovali. Afinejevskij je považovaný za prohomosexuálneho aktivistu.

Lenže nebola všetko iba mediálna manipulácia. Slová pápeža o homosexuáloch „Potrebujeme vytvoriť zákon o občianskom spolužití. Majú právo byť právne krytí“ je predsa na kamere a svet ich videl. A Afinejevskij ich použil. V kontexte pápežových postojov od začiatku jeho pontifikátu si už jasnejšiu podporu pápeža pre registrované partnerstvá neviem predstaviť. Veď homosexuáli ako jedinci sú právne krytí tak ako všetci ostatní občania. Reč je teda o právnom krytí ich spolužitia.

Slovíčka, slovíčka

Mám pochopenie pre katolíkov, ktorí túžia po potvrdení, že každé slovo pápeža je v súlade s Pokladom viery. Veď sám k nim patrím. Niektorí dobrí katolíci v nádeji, že slová pápeža boli predsa len zle pochopené, sa nádejajú, že obsah pojmu „občianske spolužitie“ (convivencia civil) je niečo úplne iné ako obsah pojmu registrované partnerstvo. Tak sme to videli v uplynulých dňoch i na Slovensku. Ako keby popri homosexuálnych „manželstvách“ (ktoré sú nesprávne) a popri registrovaných partnerstvách (ktoré sú tiež nesprávne) existovala ešte tretia možnosť, akási convivencia civil (ktorá je vraj iste z katolíckeho hľadiska neškodná). Obávam sa, že to tak nie je.

Sebaklam o neškodnosti pojmu „convivencia civil“ užitočne odhaľuje článok kazašského biskupa Athanasia Schneidera na Life Site News z 26. októbra, ktorý upozorňuje, že pojmy ako občianske zväzky, spolužitie či partnerstvá majú rovnakú podstatu. Ich zameniteľnosť podľa Schneidera dobre ilustruje samotná argentínska legislatíva. Ako píše Schneider: „17. decembra 2002 bol v provincii Rio Negro v Argentíne schválený zákon č. 3376 nazvaný ako zákon o homosexuálnom spolužití, v španielskom origináli Ley de Convivencia Homosexual.  Článok 1 hovorí, že ,páry rovnakého pohlavia môžu urobiť čestné vyhlásenie potvrdzujúce spolužitie (convivencia) pred príslušným orgánom.‘ “

No a my už len môžeme dodať, že príslušný orgán to samozrejme zaregistruje. Teda s pojmami občianske súžitie, občiansky zväzok, registrované partnerstvo sa roky narába, ako keď žonglér žongľuje s mnohými loptičkami naraz. Neviete, kedy má ktorú v ruke, a všetky sú rovnaké.

Nuž a v kontexte diskusie v ktorom štáte sa vyjadroval pápež František, vtedy argentínsky kardinál Bergoglio? Nuž v kontexte diskusie v Argentíne.

Na Life Site News na to upozorňuje aj bloger Gualberto Garcia Lopez, pre ktorého je španielčina materinským jazykom, a ktorý hovorí, že v Argentíne sa občianske (homosexuálne) zväzky nazývajú „zväzkami spolužitia“ (uniones convivenciales).

A keby sme predsa len uverili nezmyselne, že pápež mal na mysli akési úplne iné nevinné spolužitie, tak si treba uvedomiť, že pápež predsa hovoril o homosexuáloch a hovoril o potrebe právne zabezpečiť ich súžitie. Nesľubujú katolíci na svätej spovedi po vyznaní svojich hriechov, že sa budú chrániť príležitosti ku hriechu?    

Vo svete porozumeli všetci

Svet, a to ako obhajcovia registrovaných partnerstiev, tak i jeho odporcovia, porozumeli bez problémov, čo pápež povedal. Pápežov bývalý spolupracovník arcibiskup Fernandez povedal pred pár dňami v statuse na sociálnej sieti, že pápež mal ešte ako kardinál tento postoj. Fernandez povedal tiež, že pojmy „občiansky zväzok „ a „občianske spolužitie“ sú vo svojej podstate totožné. Konferencia argentínskych biskupov následne zdieľala Fernandezovo vyjadrenie na twitteri, čím sa k jeho obsahu prihlásila.

Ozval sa i biskup Hector Aguer, ktorý bol spolu s biskupom Bergogliom pomocným biskupom v Buenos Aires, neskôr bol arcibiskupom v La Plata. Potvrdil, že keď Argentína smerovala v roku 2010 už k manželstvám rovnakého pohlavia, pre kardinála Bergoglia registrované partnerstvá/občianske zväzky/občianske súžitie boli žiaducim kompromisom. A Aguer uviedol, že registrované partnerstvá vedú k dechristianizácii a dehumanizácii spoločnosti.

Okrem Aguera pápežove slová kritizovali mnohí biskupi: kardináli Raymond Burke a Gerhard Müller, už spomínaný Athanasius Schneider, americkí biskupi Joseph Strickland a Thomas Tobin.

Slovenskí katolíci by mali vziať na vedomie, že pápež slová podpory pre registrované partnerstvá naozaj povedal, dokonca je to jeho dlhodobý postoj. Pochybovať o tom je už za hranicou rozumnosti. A samozrejme, že by si mali byť vedomí toho, že pápežov postoj protirečí oficiálnym dokumentom katolíckej cirkvi, napríklad dokumentu Kongregácie pre náuku viery z roku 2003, pripravenom vtedajším prefektom kardinálom Josephom Ratzingerom a schválenom pápežom Jánom Pavlom II., ktorý má názov „Úvahy týkajúce sa návrhov na právne uznanie zväzkov medzi homosexuálnymi osobami“. V dokumente sa hovorí, že „rešpekt voči homosexuálnym osobám nesmie viesť k právnemu uznaniu ich zväzkov“. V žiadnom prípade.

Kúria nevysvetlí

Keď sa médiá pýtali niektorých slovenských katolíckych osobností na pápežove slová, takmer všetci hovorili, že Vatikán by mal pápežove slová vysvetliť. Lenže pápežove slová Vatikán nikdy celkom nevysvetlí tak, aby si dobrí katolíci mohli vydýchnuť. Lebo sa to nedá.

Po desiatich dňoch od kontroverzie Štátny sekretariát zaslal nunciom vo všetkých krajinách usmernenie, ako pápežove slová vysvetľovať. Mexický nuncius Franco Coppola ho zverejnil na sociálnej sieti. Následne Štátny sekretariát potvrdil jeho pravosť. Usmernenie hovorí, že slová pápeža boli vytrhnuté z kontextu. Iste, o tom sme hovorili. Potom Vatikán pripomenul, že František, keď bol arcibiskupom v Buenos Aires, sa v roku 2010 dôrazne postavil proti snahám o povolenie sobášov osôb rovnakého pohlavia. Následne usmernenie Vatikánu citovalo pápežov názor: „Potrebujeme vytvoriť zákon o občianskom spolužití, (homosexuáli) majú právo na zákonné krytie. Obhajoval som to“. No veď práve … Čo znamená zákon o občianskom spolužití v Argentíne, sme už rozoberali. Usmernenie Vatikánu končí touto vetou: „Preto je zrejmé, že pápež František sa zmienil o určitých štátnych ustanoveniach, určite nie o doktríne Cirkvi, opakovane potvrdzovanej v priebehu rokov“. Nuž, naozaj sa nezmienil o náuke Cirkvi. To, o čom sa zas nezmienil Štátny sekretariát, je skutočnosť, že tie „určité štátne ustanovenia“ sú s tou náukou Cirkvi nezlučiteľné.

Niektorí úradníci v kúrii, vyšší, či nižší, vrátane tlačovej služby pociťujú zmätok. Nedávno mi prišiel mail od jedného dobrého slovenského katolíka, ktorý v ňom argumentoval, že pápež nič také nepovedal, lebo je to celé výmysel homosexuálneho aktivistického režiséra. Nuž ale veď pápežove slová sa rozleteli do sveta práve vtedy, keď režisér Afinejevský dostal akési ocenenie priamo vo Vatikánskych záhradách za prítomnosti Paola Ruffiniho, laika, ktorý je prefektom Dikastéria pre komunikáciu.

Podobných rozporuplných epizód sa za posledné roky udialo v kúrii veľa. A ťažko uveriť, že táto neistota, ktorá sa vkráda do Vatikánu, nesúvisí s postojmi pápeža.

Toto katolíci ešte nezažili

Áno, učenie cirkvi sa nemení rozhovorom pápeža pre televíziu. Stále platia pápežské dokumenty. A stále platí, že na Zjavení nikto, ani pápež nemôže zmeniť ani „iota unum“, teda nemôže zmeniť ani čiarku. A skôr sa mi zdá pravdepodobné, že pápež nikdy k tomu ani žiadny formálny krok neurobí.

Môžu byť teda katolíci úplne pokojní? Nuž, to by som tiež nepovedal. Takéto niečo sme ešte nezažili. A rímsky biskup nie je jediný biskup, ktorý zastáva takéto názory. Registrované partnerstvá zastával už nebohý kardinál Martini. V týchto dňoch na podporu pápežovho postoja rázne vystúpil biskup Pablo David, ktorý je úradujúcim predsedom Konferencie katolíckych biskupov Filipín. A medzi kardinálmi je viacero takých, čo zdieľajú pápežov postoj. Ešte budú kontraverzie.

Zároveň je pápež František stále naším pápežom. Je to stále náš Svätý Otec, ktorému katolíci majú preukazovať rešpekt, úctu a poslušnosť vo všetkom, v čom obhajuje Poklad viery. Stále platí, že miesto katolíkov je tam, kde je pápež, teda v katolíckej cirkvi. Isteže, čo sa týka jeho súčasného diskutovaného postoja, nemôžeme ho zdieľať.

Nie, nechceme byť zákonníkmi

Nerád by som sa stal farizejom a zákonníkom. Preto budem hovoriť aj osobne, a hovorím, že vychádzam zo svojej pozície, ktorú nazývam „skúsený hriešnik“. V niečom považujem kresťanstvo a katolicizmus obzvlášť za naprosto skvelé. V tom, že ma nikdy nenechá blúdiť. Človek hreší, padá, cirkev mu sprostredkuje Božie odpustenie, ale najmä cirkev mi vždy povie: tadeto nie, synu, ale tadeto…

Nemám najmenšiu pochybnosť, že pápeža vedie súcit k tým, čo sú na okraji, sú osamelí, ponížení. Mnohí nesú ťažší kríž ako my ostatní. Ich príbehy sú rôzne. Pridám ešte jednu takú skupinu. Homosexuáli, ktorí vedú heroický zápas o svoj život v zdržanlivosti. Aj tí sú v týchto dňoch smutní. 

Vydržte, hlasujete...

Ďakujeme za váš hlas...

Už ste hlasovali...

0

To najlepšie
zo Štandardu

Štandard

Prihláste sa na odber
najlepších článkov týždňa
na denníku štandard.