11. februára, 10:51

Na Slovensku operný pôst, v Brne barokové hody

Na Slovensku operný pôst, v Brne barokové hodyFoto: ndbrno.cz
Michaela Mojžišová Operná kritička, šéfredaktorka revue Slovenské divadlo.

Slovenská spoločnosť Gesamtkunstwerk už spolupracuje s Národným divadlom v Brne. Žiaľ, je to výsledok toho, že bývalé vedenie SND nedokázalo reagovať na jej ponuku a neumožnilo návrat Arsildy, a tiež problematickej spolupráce so Slovenskou filharmóniou pri prenájmoch Reduty. Ešteže Brno nie je tak ďaleko, na Händelovu Alcinu sa oplatí zájsť.

Kým slovenská divadelná kultúra sa len horko-ťažko vynára z kovidovej vlny, českí diváci si od začiatku sezóny a s výrazne menšími obmedzeniami užívajú jednu premiéru za druhou. Minulý víkend ponúklo Národné divadlo v Brne nové naštudovanie opery Alcina od Georga Friedricha Händela. Na inscenácii sa podieľali viacerí partneri, ktorých poznáme z Vivaldiho Arsildy v Slovenskom národnom divadle (2017) – koprodukčnej inscenácie doslova obitej divadelnými oceneniami DOSKY. Popri inštrumentálnom súbore Collegium 1704 s dirigentom Václavom Luksom či francúzskych divadlách (Théȃtre de Caen, parížska Opéra Versailles) medzi nimi figuruje aj slovenská spoločnosť Gesamtkunstwerk. Tá sa po tom, čo bývalé vedenie SND nedokázalo reagovať na jej ponuku a neumožnilo návrat Arsildy, a tiež pre problematickú spoluprácu so Slovenskou filharmóniou pri prenájmoch Reduty, pobrala so svojimi ambíciami „o dům dál“. Ešteže Brno nie je tak ďaleko.

Händlova Alcina (1735) patrí k najuvádzanejším barokovým operám. Dokonca aj na Slovensku, kde má predmozartovská opera minimálnu inscenačnú tradíciu, sme zažili dve mimoriadne vydarené produkcie tohto diela (SND, 2004; Štátne divadlo Košice, 2016). Dôvodov k popularite sa ponúka viacero. Partitúra je priam prešpikovaná nádhernými, melodicky výraznými, spevácky vďačnými číslami, aj dej vychádzajúci z Ariostovho eposu Zúrivý Roland pôsobí sviežejšie, než je v barokovej opere zvykom. Navyše pod historicko-rozprávkovou škrupinou príbehu o čarodejnici, ktorá na svojom ostrove zvádza kresťanských rytierov a keď sa ich nabaží, premení ich na zvieratá, kamene či rastliny, sa skrývajú ďalšie výkladové roviny. Titulná (anti)hrdinka márne bojujúca o muža, ktorý v nej prvýkrát vzbudil úprimný cit, vyvoláva s postupujúcim dejom viac ľútosti než odporu. Súčasní režiséri často odôvodňujú jej konanie strachom zo starnutia či smrti. Na druhej strane, objektu Alcininej vášne Ruggierovi je ťažké uveriť status obete. Mladý muž budí podozrenie, že sa v náručí mocnej milenky cíti dobre a nemá chuť sa rozpomenúť na česť, odvahu a vernosť – čnosti, ku ktorým bol vychovávaný.

(viac…)

Ďalšie články

Táto stránka využíva súbory cookies. Súhlasíte s ich používaním? Bližšie informácie TU.